Aan de praat met een boekportfolio in de peuterklas

De peuters in mijn klas luisteren héél graag naar verhalen. Het prentenboek dat ik tijdens mijn belangstellingscentrum (BC) in de focus plaats kennen ze dan ook door en door, vertelt juf Diane uit basisschool De Zandloper in Nijlen.

Geluiden in elk boek

sla link op in klembord

Kopieer

In elk prentenboek ga ik op zoek naar geluiden die we kunnen nabootsen en gebruiken voor articulatiespelletjes. Ik merkte dat kleuters vooral over de boeken begonnen te praten als het BC voorbij was en ging op zoek naar een kans om hierop in te spelen.

Een boekenportfolio bij de jongste kleuters

sla link op in klembord

Kopieer

In mijn boekenhoek zit er altijd een groepje kleuters, er is zelden een plekje leeg. Ik merkte op dat kleuters vooral kijken in boekjes die we zelf gemaakt hebben met foto's van zichzelf in of activiteiten die we samen beleefd hebben. Ook de reeds voorgelezen boeken zijn steeds erg in trek. Een boek van de bib moet na verloop van tijd natuurlijk terug en daarom ging ik op zoek naar een manier om een boek nog langer te doen leven in de klas. Ik voelde dat gekende boeken en foto's veel meer interactie lokken dan ongekende boekjes. Ik besloot een portfolio aan te leggen waarin ik per BC een blad toevoeg met een kopie van de kaft van het focusboek en de visuele voorstelling van het geluid dat we nagebootst hebben. De visuele voorstelling van het geluid kennen ze omdat ik die ook gebruik en ophang tijdens het BC. Ik voeg het nieuwe mapje in de kaft toe in de kring, zo kan ik kort de instructie nog eens herhalen. Het is heerlijk om te horen hoe de kleuters volop vertellen over de voorgelezen boeken en hoe ze de geluiden proberen na te bootsen.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOmn 2 Een mondelinge boodschap overbrengen. Persoonlijk verslag uitbrengen over een beluisterde tekst Eenvoudige boodschappen binnen het hier-en-nu overbrengen die te maken hebben met: spelend leren: praten over meegemaakte gebeurtenissen, een eenvoudig verhaal navertellen met (audio)visuele ondersteuning …
  • TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit verhalen en informatieve teksten uit kinderliteratuur, schoolboeken en andere media). Luisteren naar, genieten van, praten over, nadenken over voorgelezen fictie en non-fictie.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio