De peuters in mijn klas luisteren héél graag naar verhalen. Het prentenboek dat ik tijdens mijn belangstellingscentrum (BC) in de focus plaats kennen ze dan ook door en door, vertelt juf Diane uit basisschool De Zandloper in Nijlen.
In elk prentenboek ga ik op zoek naar geluiden die we kunnen nabootsen en gebruiken voor articulatiespelletjes. Ik merkte dat kleuters vooral over de boeken begonnen te praten als het BC voorbij was en ging op zoek naar een kans om hierop in te spelen.
In mijn boekenhoek zit er altijd een groepje kleuters, er is zelden een plekje leeg. Ik merkte op dat kleuters vooral kijken in boekjes die we zelf gemaakt hebben met foto's van zichzelf in of activiteiten die we samen beleefd hebben. Ook de reeds voorgelezen boeken zijn steeds erg in trek. Een boek van de bib moet na verloop van tijd natuurlijk terug en daarom ging ik op zoek naar een manier om een boek nog langer te doen leven in de klas. Ik voelde dat gekende boeken en foto's veel meer interactie lokken dan ongekende boekjes. Ik besloot een portfolio aan te leggen waarin ik per BC een blad toevoeg met een kopie van de kaft van het focusboek en de visuele voorstelling van het geluid dat we nagebootst hebben. De visuele voorstelling van het geluid kennen ze omdat ik die ook gebruik en ophang tijdens het BC. Ik voeg het nieuwe mapje in de kaft toe in de kring, zo kan ik kort de instructie nog eens herhalen. Het is heerlijk om te horen hoe de kleuters volop vertellen over de voorgelezen boeken en hoe ze de geluiden proberen na te bootsen.