'Op 14 maart is er iets bijzonders', vertelde juf Tania aan haar kangoeroeleerlingen van het vijfde en zesde leerjaar in basisschool Reuzepas te Oud-Turnhout. Het verhaal van pi (of π) werd een leerrijk namiddaglang verhaal.

'Ik begon met het waarom van de pi-dag', vertelt juf Tania.

'Toen kwam de eerste uitdaging', gaat juf Tania verder. 'We wilden zoveel mogelijk getallen na de komma uit het hoofd leren.'
Dapper gingen we van start. Wat een klus! Het Pi-lied van Het heerlijk hoorspel bood de getallen in groepjes aan. Dat hielp wel. We ontdekten dat het verdelen van een grote rij getallen in kleine groepjes het leren makkelijker maakte.
De leerlingen begonnen individueel te studeren. Sommige leerlingen gingen getallen schrijven, anderen zaten met hun ogen dicht te fluisteren en nog anderen knikten met hun hoofd tijdens het leren. We bespraken hoe iedereen aan het oefenen was gegaan. De leerlingen leerden veel van elkaars leren.

Op onze speelplaats wilden we een pi-pad tekenen zoals in Oostende. Tot 27 cijfers na de komma. Dat leek moeilijker dan gedacht. Waar moeten we starten met de drie eerste tegels? En hoe breed wordt het getal negen dan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de negen netjes in het midden boven de één komt?
En 27 tegels verder. Waar moeten we dan beginnen? Hebben we wel plaats genoeg? En als we allemaal samen willen kleuren, hoe pakken we dat dan best aan?
'Er was veel overleg, een fijne samenwerking en een goed afgesproken plan nodig maar het werd een perfect pad' besluit juf Tania haar herinnering aan pi-dag 2024.