Lezen en WO integreren kan je via het gebruik van rijke teksten. Martijn Otten van VBS Picpussen in Tongeren gebruikte in het derde leerjaar een prachtig verhaal binnen het thema ‘Zon’. Kinderen gingen in meerdere leesbeurten uiteindelijk aan de slag via tablets. Zelf maakte hij gebruik van ChatGPT om goede vragen te bedenken.
Binnen een begeleidingstraject werd ik uitgedaagd om een rijke tekst toe te voegen aan een WO-thema. Ik zocht daarvoor een geschikte tekst op https://www.rijketeksten.org/. Ik kwam voor een thema rond zon en aarde uit op https://www.rijketeksten.org/zoek-rijke-tekst/een-vierkante-zon.
Ik prompte in ChatGPT enkele elementen uit het begeleidingstraject ter voorbereiding: leesstrategieën, verwerkingsniveau vragen, de tekst uiteraard… De aangereikte vragen maakte ik klaar voor mijn leerlingen uit het derde leerjaar. Na de eerste keer lezen, gaf ik ook woorden in die mijn leerlingen moeilijk vonden. Het kritische gebruik van ChatGPT heeft geleid tot een hoge kwaliteit van vragen.
Selecteren van informatie Wat stelde de uil voor?
○ De zon veranderen.
✓ Een stemming houden.
○ Niet meer naar de zon kijken.
○ Een nieuwe zon maken. Afleiden (verbinden, ordenen, samenvatten) van informatie Verbind de dierennamen met hun mening over de zon. Beoordelen van informatie Wat vond jij het grappigste moment in het verhaal?
Hoe er toen langzaam een driehoekige zon opkwam!Betekenissen (woordenschat) Verbind het woord uit de zin met de juiste betekenis
Voorzichtig: "het leek alsof er voorzichtig een grote, gele kist naar boven werd getrokken." → Heel zacht of langzaam, zodat er niets fout gaat.
Verwelkomen: "De meeuw vond dat een vierkante zon moest kunnen en vloog ernaartoe om hem te verwelkomen." → Iets of iemand op een vriendelijke manier begroeten.
...
Surf naar de themapagina Taalonderwijs Nederlands en lees daar meer over leesonderwijs.