11
Poster vlot en begrijpend lezen
Deze poster vat op een inspirerende en aantrekkelijke wijze de doelen van begrijpend lezen (TOsn1) en vlot lezen (TOsn2) ‘in enkele oogopslagen’ samen. De daaraan gekoppelde didactisch principes verduidelijken de essentie van vlot en begrijpend lezen. Je kan de poster gebruiken bij de prioriteit lezen en/of in de leraarskamer.
Zevenpuntenplan voor begrijpend lezen
Het zevenpuntenplan voor begrijpend lezen zoomt in op één generiek doel: een schriftelijke boodschap verwerken. Dit lijkt eng, maar alle lagen van het leesbeleid zitten wel verwerven in deze zeven punten zoals:
- Hoe passen we de effectieve leesdidactiek toe in de klas?
- Welke aandacht is er voor lezen in de kleuterschool?
- Hoe leren alle leerlingen vlot lezen?
- Hoe ziet de leesomgeving en de socio-culturele context eruit?
- Hoe evalueren we de leesvaardigheid van onze leerlingen op een brede en onderbouwde manier?
- Wat doen we met deze resultaten?
Wegwijzer vreemdetalenaanbod in de basisschool
Hieronder lees je ons advies over het talenaanbod in de basisschool. Dit advies is gebaseerd op de mogelijkheden die de regelgeving biedt, onze visie op goed onderwijs en de concretisering van de Katholieke Dialoogschool, onderzoeksgegevens en een Vlaanderenbrede bevraging van pedagogisch begeleiders en directies.
Taal op de speelplaats
Leerlingen leren niet alleen taal in de klas. Ze ontwikkelen ook op een spontane manier hun taalvaardigheid op de speelplaats. De school kan met een schooleigen talig speelplaatsbeleid de taalontwikkeling bij haar leerlingen stimuleren. In dit artikel vind je achtergrondinformatie en praktijkvoorbeelden. Natuurlijk verduidelijken we ook het verband met Zin in leren! Zin in leven!
Leesbeleid op je school
In dit artikel lees je wat de ingrediënten zijn van een leesbeleid en hoe je op je school het leesbeleid vorm kunt geven.
Tienpuntenplan voor leesvertraging
Elke leerling kan leren lezen. Om vlot te leren lezen besteedt de leraar aandacht aan de tien volgende punten. Samen zorgen ze voor een krachtige leeromgeving, met aandacht voor elke leerling door een sterke differentiatie.
Taalontwikkeling Nederlands van leerlingen evalueren
Hoe kunnen we door onze manier van evalueren onze leerlingen helpen om beter te leren en zich beter te ontplooien? Hoe kunnen we doorheen alle ontwikkelvelden ervoor zorgen dat door de manier waarop we evalueren onze leerlingen uitgroeien tot betere taalgebruikers? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze al luisterend, sprekend, lezend en schrijvend doeltreffender kunnen communiceren? Dat ze hun belevingswereld met meer zeggingskracht kunnen uitdrukken? M.a.w. hoe evalueren we de leeruitkomst van de taalontwikkeling Nederlands. We geven enkele voorbeelden van taalsituaties.
Effectief vlot leren lezen
In deze toelichting lees je hoe je op basis van de doelen uit het leerplan een effectieve didactiek ontwikkelt voor vlot lezen vanuit de schriftelijke taalvaardigheid Nederlands.
Effectief spellingonderwijs
In deze toelichting lees je hoe je op basis van de doelen uit het leerplan een effectieve didactiek ontwikkelt voor spellingonderwijs vanuit de schriftelijke taalvaardigheid Nederlands en taalbeschouwing.
Effectief luisteren en spreken
In deze toelichting lees je hoe je op basis van de doelen uit het leerplan een effectieve didactiek ontwikkelt voor mondelinge taalvaardigheid: luisteren, spreken, interactie.
Effectief leren lezen met begrip
In deze toelichting lees je hoe je op basis van de doelen uit het leerplan een effectieve didactiek ontwikkelt voor begrijpend lezen, of lezen met begrip, vanuit de schriftelijke taalvaardigheid Nederlands.