Kadernota

De vierdelige documentairereeks Godvergeten (uitgezonden op Canvas, september 2023) heeft ons zwaar geraakt. Ze leidde binnen het katholiek onderwijs in alle geledingen tot gevoelens van woede, frustratie en walging over dit misbruik in het verleden. Die gevoelens richten zich op drie elementen:

  • de feiten zelf
  • het beeld van een systemisch toedekken en wegmoffelen
  • de omgeving die echt niets gezien heeft of bijstaanders die misbruik vermoedden maar die beslist hebben om niets te doen of niet bij machte waren om iets te doen

Op de drie aangehaalde elementen willen we jullie, scholen en internaten, als organisatie bewust ondersteunen om te vermijden dat iets dergelijks ooit nog mogelijk is. En als het toch gebeurt, willen we je met deze tekst enkele handvatten meegeven om er gepast mee om te gaan.

Het is van belang de problematiek in zijn volle breedte aan bod te laten komen met aandacht voor preventie, vroegtijdige detectie, tijdige reactie indien het toch fout loopt en ook aandacht te hebben voor de slachtoffers in het verleden.

We hebben het hier in de eerste plaats over seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen:

  • een volwassen personeelslid (inclusief vrijwilliger, bestuurder … - kortom - elke volwassene met een machtspositie) als (vermoedelijke) pleger
  • en een leerling/intern als slachtoffer
  • in een internaats- of schoolcontext.

Daarnaast kijken we ook naar situaties met seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen:

  • leerlingen/internen onderling - met onderscheid tussen meerderjarige en minderjarige betrokken leerlingen
  • personeel onderling
  • personeel en meerderjarige leerlingen/studenten/cursisten/peda-bewoners
  • een leerling/intern als (vermoedelijke) pleger ten opzichte van een volwassen personeelslid.

Voor de leesbaarheid van deze pagina bedoelen we met ‘scholen’ alle onderwijsinstellingen en bedoelen we met ‘leerlingen’ alle lerenden.

Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen is al veel materiaal beschikbaar dat ingezet kan worden om scholen gepast te ondersteunen. In deze kadernota trachten we dat materiaal te verzamelen en te ontsluiten voor elke situatie.

De ondersteuning die Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt, kadert in een ruimere aanpak rond heel verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag: agressie, pesten, seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zo zullen acties tegen pesten ook een positief effect hebben op het vermijden van sommige vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Er is in heel het verhaal een continuüm van feiten die gaan van ongepast commentaar geven over ongewenste schijnbaar toevallige aanrakingen tot zwaarwichtige feiten. In dat hele continuüm moeten alle betrokkenen worden beschermd en weerbaarder gemaakt.

Binnen het project van de katholieke dialoogschool hanteren we een nultolerantie ten aanzien van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Elk non-verbaal signaal en elke melding van seksueel grensoverschrijdend gedrag moet ernstig opgevolgd worden. We roepen op om waar mogelijk herstelgericht te werken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Wat verstaan we onder seksueel grensoverschrijdend gedrag?

sla link op in klembord

Kopieer

Sensoa geeft zes kenmerken van gezond seksueel gedrag:

  • toestemming
  • gelijkwaardigheid
  • vrijwilligheid
  • impact
  • passend bij de context
  • passend bij de ontwikkelingsfase van de betrokkenen (bij volwassenen: passend bij het functioneringsniveau).

Seksueel grensoverschrijdend gedrag:

  • is elke vorm van verbaal, niet-verbaal of lichamelijk gedrag van seksuele aard
  • beantwoordt niet aan de kenmerken van gezond seksueel gedrag.

Er zijn lichtere en ernstigere vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Volgens Sensoa is seksueel misbruik een ernstige vorm van seksueel grensoverschrijdend gedrag, waarbij:

  • er aan één of meerdere van bovenstaande kenmerken niet voldaan wordt
  • er sprake is van dwang
  • er een groot verschil in leeftijd of macht is
  • er geen toestemming tot seks is.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag komt voor in allerlei vormen en op allerlei plaatsen. Het kan plaatsvinden tussen iedereen die op school aanwezig is, bijvoorbeeld tussen:

  • leerlingen
  • personeelsleden
  • personeelsleden en leerlingen
  • externen en leerlingen
  • externen en personeelsleden.

Enkele cijfers

sla link op in klembord

Kopieer

We vertrekken graag data-geïnformeerd. Feiten en de meest recente cijfers van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel misbruik bij jongeren en volwassenen voor Vlaanderen en voor België vinden we op de website van Sensoa. Sensoa past het cijfermateriaal ook permanent aan.

De bevraging die de Vlaamse Scholierenkoepel bij 11 000 leerlingen uitvoerde (rapport november 2023) leert ons dat bij grensoverschrijdend gedrag in onderwijs waarbij leerlingen betrokken zijn, 70% zich afspeelt tussen jongeren onderling. Bij 30% is een volwassene (meestal een leraar) betrokken.

Leerlingen duiken in die statistieken soms op als slachtoffer en dan weer als pleger. En dat geldt ook voor onderwijspersoneel.

We moeten in onze aanpak die cijfers voor ogen houden. Als we echt een veilige maatschappelijke omgeving willen creëren voor onze leerlingen en het personeel dan willen we maximale impact hebben op alle vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Bovendien zijn er vele vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, waarbij afhankelijk van de context, het tijdstip en de betrokkenen op een bepaald ogenblik een grens wordt overschreden.

Grondhouding en visie

sla link op in klembord

Kopieer

Onze grondhouding over omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag is op de eerste plaats gebaseerd op het project katholieke dialoogschool, de Engagementsverklaring van Katholiek Onderwijs, samen werken aan katholieke dialoogscholen.

Vanuit het project van de katholieke dialoogschool worden acht wegwijzers van hoop aangereikt. Met betrekking tot de problematiek van grensoverschrijdend gedrag belichten we specifiek de wegwijzer van kwetsbaarheid en belofte:

“De verwevenheid van kwetsbaarheid en belofte heeft grote consequenties voor het pedagogisch handelen in een school. Kinderen en jongeren worden in een kwetsbare fase van hun leven aan de school toevertrouwd. Het pedagogische en ontwikkelingspsychologische uitgangspunt is dat er altijd groei en ontwikkeling mogelijk blijft. Leven en leren worden in de katholieke dialoogschool gekenmerkt door groei. Ondanks beperkingen en onmacht blijft het perspectief op nieuwe kansen open. Niets of niemand is onverbeterlijk of onveranderlijk. Wat nog niet is, kan worden.”

(Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Hoop doet leren, Aanzet tot een pedagogie voor katholieke dialoogscholen, uitgeverij Halewijn, 2019, p. 50)

De kwetsbaarheid ernstig nemen betekent: voor ogen houden dat het leven en leren van elke leerling broos en kostbaar is en dat vorming pedagogische tederheid vraagt.

Je draagt zorg voor alle leerlingen, in het bijzonder voor de meest kwetsbaren onder hen. De evangelische inspiratie stimuleert jou om elke leerling, wie hij ook is, vanwaar hij ook komt, vanuit belofte te benaderen. Omdat jonge mensen kwetsbaar en onvolkomen zijn, is groei en ontwikkeling nodig, dat vraagt een zorgzame begeleiding. Omdat ze ook beloftevol zijn, is er groei en ontwikkeling mogelijk, met oog voor de toekomst.

“Het is door het appel van de gekwetste mens dat de liefde mogelijk wordt.” (Id, p. 52)

Als personeelsleden van katholieke scholen willen we ons laten raken door de gekwetste mens. Vanuit de eigen kwetsbaarheid stellen we ons open voor de ander en gaan we het gesprek over misbruik niet uit de weg. Jezus’ oproep tot vergevingsgezindheid richt zich zowel tot dader als slachtoffer. Vergeven maakt mogelijk dat de ander opnieuw kan beginnen. Inzetten op vergeving spoort scholen aan om ruimte te bieden aan de kansen die besloten liggen in elke mislukking. In het kader van grensoverschrijdend gedrag vraagt deze benadering een grote inspanning van elke betrokkene. Dit is ook de kern van het pedagogisch werken met incidenten rond seksueel grensoverschrijdend gedrag: de onderliggende leervragen zien en aanpakken. Dit is de essentie van een pedagogie van de hoop.

Wij nemen het als instellingen van katholiek onderwijs bij voorbaat op voor wie zich in een zwakke positie bevindt en voor wie meer steun en zorg nodig heeft. Deze grondhouding krijgt een concrete vertaling in de visietekst Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs die scholen op weg zet om met de thematiek van seksueel grensoverschrijdend gedrag om te gaan via volgende bouwstenen: verbindend schoolklimaat, welbevinden, kinderrechten. Daarnaast biedt de visietekst Relationele en seksuele vorming van Katholiek Onderwijs Vlaanderen (wordt nog geactualiseerd) een houvast bij het werken rond relationele en seksuele vorming. Hij zet aan tot verdere communicatie tussen alle betrokken partijen, tot het ontwikkelen van een beleid en tot concrete implementatie.

Ook de visietekst deontologie internaten en de mededeling voor secundair onderwijs (worden geactualiseerd in 2024-2025 en verbreed voor alle personeelsleden) zijn richtinggevend rond onze omgang met de jongeren die ons zijn toevertrouwd.

Hoe omgaan met een melding van een acute situatie rond seksueel grensoverschrijdend gedrag?

sla link op in klembord

Kopieer

Volg je communicatieplan bij een melding van seksueel grensoverschrijdend gedrag

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer een medewerker van je school een melding krijgt van seksueel grensoverschrijdend gedrag verwachten we dat hij/zij verantwoordelijkheid opneemt om daarvan de juiste personen op de hoogte te brengen. Je maakt best vooraf een communicatieplan op waarover je communiceert met je personeelsleden, bijvoorbeeld via een stroomdiagram. Op de PRO.-pagina van onze website vind je voorbeelden. De medewerkers van Katholiek Onderwijs Vlaanderen die je kunnen ondersteunen, zijn daarin opgenomen.

Welke procedure hanteert Katholiek Onderwijs Vlaanderen om te ondersteunen bij seksueel grensoverschrijdend gedrag?

sla link op in klembord

Kopieer

Katholiek Onderwijs Vlaanderen hanteert een procedure om te ondersteunen bij een (vermoeden van) seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen leerlingen onderling, tussen personeelslid en leerling, van een derde/ouder tot een leerling.

In sommige gevallen is het opstarten van een tuchtdossier voor personeelsleden aangewezen. Wanneer een leerling of een ouder een werknemer beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag, is het ook belangrijk dat je als werkgever het psychosociaal welzijn van de betrokken werknemers niet uit het oog verliest. We lichten de procedure toe.

Hoe omgaan met meldingen van misbruik uit het verleden?

sla link op in klembord

Kopieer

Soms stappen oud-leerlingen naar hun vroegere school of internaat om een misbruik tijdens hun vroegere school- en internaatstijd te melden. Je neemt deze meldingen van misbruik uit het verleden steeds ernstig en geeft er gepast gevolg aan. De volgende procedure kan daarbij ondersteunen.

Werken aan een preventie- en kwaliteitsbeleid m.b.t. seksueel grensoverschrijdend gedrag

sla link op in klembord

Kopieer

Preventiebeleid

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe kun je misbruik voorkomen?

sla link op in klembord

Kopieer

Preventie begint bij het nadenken over en opsporen van risico’s. Zijn er bijvoorbeeld plaatsen of momenten waar er meer risico is op grensoverschrijdend gedrag in het algemeen en seksueel grensoverschrijdend gedrag in het bijzonder?

  • Welke factoren lokken risicogedrag uit?
  • Welke factoren kunnen risicogedrag mee in stand houden?
  • Welke noden en behoeften van betrokkenen zorgen voor risicogedrag?

Bij het nadenken over risico’s moet er oog zijn voor individuele (persoonsgebonden) maar ook voor structurele factoren zoals:

  • Is er voldoende privacy?
  • Hoe is toezicht georganiseerd?

Op basis van de risicoanalyse kan er een actieplan opgesteld worden om de risico’s zoveel mogelijk te voorkomen. Ook hier met oog voor individuele en structurele elementen.

  • vorming geven aan leraren/lerenden
  • toezicht organiseren
  • nadenken over wat er wél mag en kan binnen de setting.

Hoe werk je aan preventie rond integriteit?

sla link op in klembord

Kopieer

Met betrekking tot de leerlingen/internen:

  • Katholiek Onderwijs Vlaanderen voorziet een deontologie voor alle personeelsleden (te verwachten in schooljaar 2024-2025)
  • Vragen van een uittreksel strafregister aan de contractuele personeelsleden in onderwijsinstellingen
  • Inzetten op verbindend schoolklimaat: inzetten op veiligheid, vertrouwen en verbinding om hun integriteit te versterken
  • Opmaken van een handelingsprotocol
  • Betrekken CLB vanuit zijn rol naar de leerlingen toe
  • Installeren van een aanspreekpunt integriteit (API)
  • Opnemen van afspraken in school- en internaatsreglement
  • Sensibiliseren van leerlingen:
    • werken in Zin in leren! Zin in leven! en in het gemeenschappelijk funderend leerplan aan doelstellingen rondom persoonsgebonden ontwikkeling en integriteit
    • bespreekbaar maken van relaties en seksualiteit (RSV) en seksueel grensoverschrijdend gedrag (inclusief de procedure van school/internaat, API, werken met het vlaggensysteem van Sensoa (www.sensoa.be)
    • werken aan weerbaarheid: Pimento (www.pimento.be)
Met betrekking tot het personeel:
  • Toepassen van het wettelijk kader, de Wet Welzijn
  • Uitvoeren van een risicoanalyse m.b.t. psychosociale risico’s + actieplan samen met de preventieadviseur, eventueel met de externe dienst
  • Beschrijven van de respectievelijke rollen van de preventieadviseur, de preventieadviseur psychosociale, eventueel de vertrouwenspersoon en het aanspreekpunt integriteit (API) bij het ontwikkelen van beleid en het vastleggen van de procedures (bij preventie-, en reactie- en kwaliteitsbeleid)
  • Opnemen van de afspraken in arbeidsreglement
  • Professionaliseren van de medewerkers:
    • bespreekbaar maken van seksueel grensoverschrijdend gedrag (visie, beleid en procedures)
    • betrekken preventieadviseur, preventieadviseur psychosociale, eventueel de vertrouwenspersoon en API/externe dienst
    • vorming organiseren via Sensoa (www.sensoa.be)

Kwaliteitsbeleid

sla link op in klembord

Kopieer

Kwaliteitsbeleid vormt de basis voor het preventie- en reactiebeleid rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag. Reflecteer daarom met alle betrokkenen over het bestaande beleid en de procedures rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag, om je werkpunten te detecteren en kwaliteitsvol bij te sturen.

Concreet betekent dit:

  • vastleggen hoe aan een verbindend schoolklimaat wordt gewerkt
  • duidelijk maken waar leerlingen terecht kunnen met vragen
  • afspraken bepalen met betrekking tot respectvol omgaan met elkaar
  • grondig evalueren na incidenten van de eigen aanpak en bijsturen waar nodig

Besluit

sla link op in klembord

Kopieer

Deze kadernota wil scholen en internaten ondersteunen om gepast om te gaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag.

We roepen op om in de eerste plaats een preventief beleid te voeren.

Waar het dan toch fout gaat, hopen we dat de bestaande procedures je ondersteunen om met acute meldingen om te gaan.

Zo zorgen we er samen voor dat scholen en internaten een veilige omgeving vormen voor al wie er leeft, leert en werkt.

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      02 507 07 25
      +32486897733
      Karen De Wilde
      pedagogisch begeleider
          0473 74 62 72
          Anja Dingenen
          coördinator
              02 507 07 77
              0496 39 51 63
              Tom Vandries
              pedagogisch begeleider
                  Mieke Verbeek
                  pedagogisch begeleider
                      ×
                      Kijkt als...
                      Niveau
                      Regio