Procedure bij melding van seksueel grensoverschrijdend gedrag - acute situaties

Situering

sla link op in klembord

Kopieer

Deze nota schetst de huidige interne procedure bij de opstart van een mogelijk tuchtdossier.

De focus ligt op de gevallen waarin een signaal of vermoeden van seksueel grensoverschrijdend gedrag bestaat, waarbij een personeelslid en een of meerdere leerlingen of internen betrokken zouden zijn en waarbij sprake is van een machtsrelatie.

Het intern communicatieplan bij melding seksueel grensoverschrijdend gedrag op school van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt toepassing. De contactpersonen binnen de betrokken diensten worden overeenkomstig ingelicht.

Een inhoudelijke toelichting bij de tuchtprocedure komt in deze nota niet aan bod. Deze is opgenomen in de mededeling Tuchtmaatregelen: toelichting.

Eerst contactname

sla link op in klembord

Kopieer

Directie en/of bestuur

sla link op in klembord

Kopieer

Meldingen komen doorgaans op de eerste plaats bij de directie binnen. In een meerderheid van de gevallen wordt dan ook rechtstreeks en (gelet op de urgentie) telefonisch contact opgenomen door een directeur, algemeen of coördinerend directeur eerder dan door een bestuurder.

Tijdens het eerste gesprek beluisteren we wat er aan de hand is en wat de reden is om contact met ons op te nemen. We stellen daarbij bijkomende vragen om de situatie helder te krijgen én om een zicht te krijgen op het statuut van het betreffende personeelslid.

Dat statuut bepaalt met name welke procedure kan/moet gevolgd worden en we maken de persoon die contact met ons opneemt hierin wegwijs.

Statuut van het personeelslid - wervingsambten

sla link op in klembord

Kopieer

De aanpak verschilt grondig voor een tijdelijk aangesteld personeelslid voor bepaalde duur (TABD) en voor een personeelslid dat al tijdelijk aangesteld is voor doorlopende duur (TADD) of vastbenoemd is.

Ten aanzien van de eerste categorie, TABD-aangesteld personeel, kan er geen tuchtprocedure worden opgestart. Wel neemt het Decreet rechtspositie in zwaarwichtige gevallen de mogelijkheid op om tot beëindiging van de samenwerking over te gaan op grond van dringende redenen (artikel 25 DRP). Een personeelslid dat ontslagen wordt om dringende redenen wordt van rechtswege preventief geschorst. Tegen een ontslag om dringende redenen staat, net als in een tuchtprocedure, een beroep open bij de Kamer van beroep van het vrij gesubsidieerd onderwijs.

Een bestuur kan daarentegen geen ontslag om dringende redenen inroepen ten aanzien van een personeelslid dat TADD-aangesteld is, vast benoemd is of via reaffectatie of wedertewerkstelling een nieuwe betrekking toegewezen kreeg.

Statuut van het personeelslid - selectie- of bevorderingsambten

sla link op in klembord

Kopieer

Ook een personeelslid dat tijdelijk aangesteld is in een selectie- of bevorderingsambt kan ontslagen worden via het ontslag om dringende redenen (art. 25 DRP). De tuchtprocedure geldt in dat geval niet.

Voor een vastbenoemd personeelslid in een selectie- of bevorderingsambt geldt de tuchtprocedure.

Bijzondere statuten

sla link op in klembord

Kopieer

Omdat de tuchtprocedure verschilt voor personeelsleden die een mandaat als vakbondsafgevaardigde opnemen ofwel aangesteld zijn in het ambt van leermeester-godsdienst, wordt ook deze informatie bij het eerste gesprek nagevraagd.

Inplannen en organisatie Teamsgesprek

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens het gesprek wijzen we op de mogelijkheid en noodzaak om een tuchtprocedure op te starten (wanneer we hebben kunnen uitsluiten dat het om tijdelijke personeelsleden gaat) en beklemtonen we de centrale rol die het school- of internaatsbestuur daarin opneemt. De tuchtbevoegdheid ligt immers bij de besturen.

We stellen vervolgens voor om op (zeer) korte termijn een onlinegesprek te organiseren.

Onlinegesprek

sla link op in klembord

Kopieer

Organisatie

sla link op in klembord

Kopieer

De samenstelling van deze gesprekken verschilt van dossier tot dossier maar doorgaans nemen een 3- tot 5-tal personen deel, met vertegenwoordiging vanuit directie én bestuur.

Topics

sla link op in klembord

Kopieer

De gesprekken verlopen volgens een vast stramien, waarbij volgende onderwerpen aan bod komen:

  • Tijdens het gesprek worden de feiten besproken en wordt nagegaan of er voor de begeleiding van de betrokken leerling of leerlingen contact is opgenomen met het CLB, hulpverleningsinstanties, de collega’s van Dienst Lerenden.
  • Er wordt informatie gegeven over de opstart en het verloop van een tuchtprocedure en er wordt ruimte geboden om vragen te stellen. De vraagstelling varieert van algemeen naar zeer specifiek naargelang het professionaliseringsniveau van het bestuur en de mate waarin er eerder al een tuchtprocedure is gevoerd. We zijn daarbij alert voor het feit dat een eerder gevoerde tuchtprocedure geen garantie biedt dat alle finesses van de procedure ook (nog) gekend zijn en geven steeds belangrijke aandachtspunten mee op maat van het concrete dossier.
  • Bij de bespreking van het verloop van de tuchtprocedure wordt specifiek aandacht geschonken aan de preventieve schorsing en de mogelijkheid om daarbij hoogdringendheid in te roepen.
  • Er wordt aandacht besteed aan een correcte samenstelling van de tuchtcommissie en besturen worden erop geattendeerd om de statuten van de eigen vzw grondig na te kijken op dit punt. Voor specifieke vragen over het onderwerp wordt doorverwezen naar de Dienst Bestuur & organisatie.
  • Wanneer de ingeroepen feiten het voorwerp van een strafrechtelijke vervolging (kunnen) uitmaken, wordt ingegaan op de samenloop van de tucht- en strafprocedure. Er wordt aangeraden om contact op te nemen met politie of parket. We raden ook standaard aan om in dossiers van seksueel grensoverschrijdend gedrag van bij het begin een advocaat te raadplegen met het oog op de verdere opvolging van het strafdossier (met inbegrip van een burgerlijke partijstelling).
  • In een volgende stap komt de vraag naar communicatie aan bod: (1) wanneer en hoe communiceren naar het team, ouders en leerlingen en (2) hoe omgaan met vragen vanuit de media naar wat er (mogelijk) gebeurd is. Voor deze vragen verwijzen wij door naar de persverantwoordelijke van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Pieter-Jan Crombez. Over het ontwerp van communicatie wordt naderhand intern afgestemd met de collega’s die de zaak opvolgen.
  • Ter afsluiting van het gesprek geven wij mee dat een uitgebreide informatie wordt nagestuurd en dat we het tuchtdossier verder blijven begeleiden op vraag van het bestuur (tuchtcommissie).

Verdere informatie

sla link op in klembord

Kopieer

Na afloop van het gesprek bezorgen we de deelnemers per mail een overzicht van de tuchtprocedure en uitgebreide, aanvullende informatie.

Hoe verloopt een tuchtprocedure?

De link naar de mededeling tucht en de modeldocumenten wordt in dezelfde mail overgemaakt. Daarbij wordt uitdrukkelijk vermeld dat het bestuur in elke fase van de tuchtprocedure contact met ons kan opnemen en dat we ontwerp briefwisseling (ingevulde modeldocumenten) kunnen nalezen.

Verdere opvolging tuchtprocedure

sla link op in klembord

Kopieer

De leden van een tuchtcommissie nemen na afloop van het eerste onlinegesprek doorgaans meermaals contact met ons op over het verdere verloop van de procedure en stellen daarbij bijkomende vragen en/of vragen tot nazicht van documenten. In dossiers met een strafrechtelijke component is het gebruikelijk dat een advocaat het dossier behartigt. Ook dan gaan we in op gerichte vragen van tuchtrechtelijke aard die ons door het bestuur of een advocaat, namens het bestuur, worden gesteld.

Psychosociaal welzijn van personeelsleden

sla link op in klembord

Kopieer

Elke werkgever is verplicht een welzijnsbeleid te voeren ter preventie van psychosociale risico’s, met aandacht voor stress, geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. In het kader van het psychosociaal welzijn van personeelsleden ben je als werkgever verplicht je personeel te informeren over de bestaande, wettelijke procedures psychosociale aspecten. De wetgeving voorziet in een informele en een formele procedure. Voor de informele weg kan een werknemer contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon of de preventieadviseur psychosociale aspecten. Deze laatste maakt meestal deel uit van de externe dienst preventie en bescherming op het werk. Voor de formele weg kan een werknemer terecht bij de preventieadviseur psychosociale aspecten.

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      02 507 07 25
      +32486897733
      Karen De Wilde
      pedagogisch begeleider
          0473 74 62 72
          Anja Dingenen
          coördinator
              02 507 07 77
              0496 39 51 63
              Tom Vandries
              pedagogisch begeleider
                  Mieke Verbeek
                  pedagogisch begeleider
                      ×
                      Kijkt als...
                      Niveau
                      Regio