Omgaan met meldingen grensoverschrijdend gedrag tav elke lerende in alle onderwijsinstellingen

Grondhouding en communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Bij elke melding die binnenkomt communiceren we op basis van:

  • empathie
  • niet oordelen
  • samen zoeken naar antwoorden, maar niet invullen voor de directie of het team
  • duurzaamheid/evaluatie

Als advies aan de directie kan je de stappen verbindende communicatie meegeven voor het voeren van moeilijke gesprekken.

Stappen verbindende communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer het gesprek met directie/collega’s/ouders/ betrokken leraar of opvoeder/…  moeilijk loopt en je het gesprek objectief wil houden, kunnen volgende vragen helpend zijn:

  • Waarneming: ik zie dat, ik hoor dat, ik heb vernomen dat, …
    Houd je aan de relevante feiten en vermijd elke vorm van oordelen.
  • Gevoelens: ik voel me … 
    Geef elke betrokken partij de ruimte om hun gevoelens te uiten. Eventueel zeg je zelf ook wat je voelt. Vermijd hierbij gedachten te verwoorden.
    Niet: ik denk dat… beter is dan: ik weet het niet …
  • Behoeften: ik heb nodig …
    Vraag naar de behoeften van de betrokkenen. Wat hebben ze nodig om verder te kunnen. Wat zou er helpend kunnen zijn om met deze situatie om te gaan?
  • Verzoeken: ik zou graag, kan jij, het zou me helpen dat …
    Hier is een plaats ook voor jouw verzoek. Stel zelf geen eisen en ga ook niet in op eisen.

Ondersteunende instanties

sla link op in klembord

Kopieer

  • CLB
  • Zorgcentrum seksueel geweld: hier altijd eerst naar doorverwijzen (doen sporenonderzoek, verdere ondersteuning, mogelijkheid om ter plaatste aangifte te doen).
  • 1712: voor niet-professionelen (achterliggende organisaties VK en CAW). 1712 kan de beller aan raden om contact op te nemen met het CLB.

Aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

(Vermoeden van) (seksueel) grensoverschrijdend gedrag van leerling tot leerling

sla link op in klembord

Kopieer

Stap 0

sla link op in klembord

Kopieer

Melding komt binnen bij een stafmedewerker of een pedagogisch begeleider. Hoe gaan we met de directie, zorgcoördinator of leerlingenbegeleider in gesprek?

Stap 1: analyse van de situatie/gedrag via een apart gesprek met elke betrokkenen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wat is er gebeurd? Waar?
  • Wie is er betrokken? Wie heeft het initiatief genomen tot melding? Wie is pleger? Slachtoffer?
  • Wat heeft de pleger voorgesteld aan het slachtoffer?
  • Wat is de leeftijd van de betrokkenen?

Stap 2: in kaart brengen van de omvang en de impact

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe vaak is het gedrag gebeurd?
  • In hoeverre is het gedrag bekend op school/internaat? Buiten de school/internaat (bv. sexting, cyberpesten)?
  • Wat is de eventuele omvang van digitaal rondgestuurd beeldmateriaal?
  • Is er klacht ingediend bij politie?
  • Is er hulpverlening ingeschakeld?
  • Kan bij het delen van gevoelige beelden aan derden (bv. via leerlingen buiten de school/internaat, personen die de beelden ontvangen zonder dat ze dit wensen, via Snapchat ...) maximale schadebeperking worden bekomen?
  • Extra aandachtspunten bij complexe casussen met veel betrokkenen: Wie neemt wat op? Wie heeft welk mandaat?
    • tijdslijn maken van de gebeurtenissen
    • opsplitsen in deelincidenten
    • per deelincident wie initiatiefnemer is en wie slachtoffer (ook aandacht hebben voor rolwisseling!)

Stap 3: in kaart brengen van ondersteuning

sla link op in klembord

Kopieer

Grondhouding

sla link op in klembord

Kopieer

  • altijd ernstig nemen, valse meldingen zijn zeldzaam
  • zorgen voor veiligheid van het slachtoffer (geen contact met pleger, toezicht en controle)
  • victim blaming voorkomen

Ondersteuning slachtoffer

sla link op in klembord

Kopieer

  • Welke stappen heeft de school/internaat ondernomen ten aanzien van het slachtoffer? Is er al een gesprek geweest met de ouders van het slachtoffer? Zo ja, welke hulp is er aangeboden aan het slachtoffer en zijn/haar ouders?
  • Welke ondersteuning kunnen externen bieden?
    • CLB inschakelen
    • verwijzen naar zorgcentrum
    • verwijzen naar Tele-onthaal
    • verwijzen naar 1712: inschakelen VK en/of CAW
    • voor kinderen en jongeren: Awel en nupraatikerover
    • bij online feiten: Child Focus inschakelen
  • Wat heeft het slachtoffer nodig om zich veilig te voelen op school/internaat? Welke afspraken worden daarover gemaakt? Wordt er een rustperiode ingelast of …?
  • Is er een melding of een besluit tot melding bij de politie?
  • Welke ondersteuning kunnen wij bieden? Doorverwijzing Karen De Wilde, pedagogische begeleiding verbindingspersoon …
  • Urgentie criterium: is er een duidelijk en onmiddellijk risico op nieuwe feiten tegenover het slachtoffer of andere nieuwe slachtoffers? Hoe garanderen we de veiligheid van het slachtoffer: toezicht, pleger en initiatiefnemer gescheiden houden …

Ondersteuning pleger

sla link op in klembord

Kopieer

  • Is er al een gesprek geweest met de ouders van de pleger?
  • Welke ondersteuning is er mogelijk voor de pleger en de ouders?
  • Hoe wordt de veiligheid van het slachtoffer gegarandeerd? Welke stappen zijn hiervoor genomen ten aanzien van de pleger?
  • Wie is erbij betrokken? Doorverwijzen naar:
    • CLB
    • Externe hulpverlening

Belangrijk!
Nood aan een pedagogische kijk op het grensoverschrijdend (seksueel) gedrag: wat moeten betrokkenen leren om herhaling van de feiten te voorkomen? Wie of wat is daarvoor nodig?

Stap 4: communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Is er crisiscommunicatie nodig? Zo ja, naar wie? Personeel, ouders, leerlingen? Welk medium? Wie heeft mandaat om te communiceren? I.s.m. Pieter-Jan Crombez.

Stap 5: Orde-of tuchtmaatregelen? Herstel?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Belangrijk dat we herstel als mogelijkheid toelichten en per casus bekijken of herstel (herstelgesprek, herstelgericht groepsoverleg ...) mogelijk is. De school/internaat hierbij coachen of ondersteunen.
  • Aandachtspunten bij herstel:
  • Herstel is steeds vrijwillig.
  • Als herstel wordt ingezet, wordt er altijd eerst apart gesproken met de betrokkenen (slachtoffer, pleger, directie, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, ouders ...).
    Herstelvragen:
    • Wat is er gebeurd? Wat dacht je toen? Wat denk je nu?
    • Hoe voel je je bij alles wat er gebeurd is? (gevoelens)
    • Op het moment dat het gebeurde en nu?
    • Wat is jouw aandeel in alles wat er gebeurd is?
    • Wat is er nodig om verder te kunnen?
    • Wat ga jij hieraan doen? (pleger)
  • Opmaak herstelplan inclusief nazorg en evaluatie afspraken.

(Vermoeden van) (seksueel) grensoverschrijdend gedrag van personeelslid tot leerling

sla link op in klembord

Kopieer

Stap 0

sla link op in klembord

Kopieer

Melding komt binnen bij een stafmedewerker of een pedagogisch begeleider. Hoe gaan we met de directie, zorgcoördinator of leerlingenbegeleider in gesprek?

Stap 1: analyse van de situatie/gedrag

sla link op in klembord

Kopieer

  • Wat is er gebeurd? Waar?
  • Wie is er betrokken?
  • Wie is pleger? Slachtoffer? Wat is de leeftijd van de betrokkenen?
  • Kan bij het verspreid zijn van gevoelige beelden/communicatie ervoor gezorgd worden dat dit bewijsmateriaal niet verloren gaat?
  • Is voorlopige geheimhouding naar de pleger/derden/omgeving vereist om het verdwijnen van bewijsmateriaal te beletten? Aan de betrokkenen en hun ouders wel laten dat er wél stappen worden gezet.

Stap 2: in kaart brengen van de omvang en de impact

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe vaak is het gedrag gebeurd?
  • In hoeverre is het gedrag bekend op school/internaat? Buiten de school/internaat (bv. sexting, cyberpesten)?
  • Wat is de eventuele omvang van digitaal rondgestuurd beeldmateriaal?
  • Is er klacht ingediend bij politie?
  • Is er hulpverlening ingeschakeld?
  • Kan bij het delen van gevoelige beelden aan derden (bv. via leerlingen buiten de school/internaat, personen die de beelden ontvangen zonder dat ze dit wensen, via snapchat...) maximale schadebeperking worden bekomen?
  • Extra aandachtspunten bij complexe casussen met veel betrokkenen: - wie neemt wat op? Wie heeft welk mandaat?
    • tijdslijn maken van de gebeurtenissen
    • opsplitsen in deelincidenten
    • per deelincident wie initiatiefnemer is en wie slachtoffer (ook aandacht hebben voor rolwisseling!)

Stap 3: in kaart brengen van ondersteuning

sla link op in klembord

Kopieer

Grondhouding

sla link op in klembord

Kopieer

  • altijd ernstig nemen, valse meldingen zijn zeldzaam
  • zorgen voor veiligheid van het slachtoffer (geen contact met pleger, toezicht en controle)
  • victim blaming voorkomen

Ondersteuning slachtoffer

sla link op in klembord

Kopieer

  • Welke stappen heeft de school/internaat ondernomen ten aanzien van het slachtoffer? Is er al een gesprek geweest met de ouders van het slachtoffer? Zo ja, welke hulp is er aangeboden aan het slachtoffer en zijn/haar ouders?
  • Welke ondersteuning kunnen externen bieden?
    • CLB inschakelen
    • verwijzen naar zorgcentrum
    • verwijzen naar Tele-onthaal
    • verwijzen naar 1712: inschakelen VK en/of CAW
    • voor kinderen en jongeren: Awel en nupraatikerover
    • bij online feiten: Child Focus inschakelen...beschikbaar is
  • Wat heeft het slachtoffer nodig om zich veilig te voelen op school? Welke afspraken worden daarover gemaakt? Wordt er een rustperiode ingelast of…?
  • Is er een melding of een besluit tot melding bij de politie?
  • Welke ondersteuning kunnen wij bieden? Doorverwijzing Karen De Wilde, pedagogische begeleiding verbindingspersoon…
  • Urgentie criterium: is er een duidelijk en onmiddellijk risico op nieuwe feiten tegenover het slachtoffer of andere nieuwe slachtoffers? Garanderen van veiligheid: toezicht, pleger & initiatiefnemer gescheiden houden...

Ondersteuning pleger

sla link op in klembord

Kopieer

  • Is er al een gesprek geweest met de pleger?
  • Welke stappen heeft de school/internaat ondernomen? Welke maatregelen zijn er genomen om de veiligheid te garanderen?
  • Wie is erbij betrokken? Schoolbestuur…? Internaatsbestuur?
  • Welke ondersteuning kunnen wij bieden? Doorverwijzen naar Karen De Wilde, pedagogische begeleiding (verbindingspersoon)

Stap 4: communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Is er crisiscommunicatie nodig? Zo ja, naar wie? Personeel, ouders, leerlingen?
Dit gebeurt i.s.m. Pieter-Jan Crombez en Dienst Personeel

Stap 5: herstel?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Belangrijk dat we herstel als mogelijkheid toelichten en per casus bekijken of herstel (herstelgesprek, herstelgericht groepsoverleg) mogelijk is. De school/internaat
  • hierbij coachen of ondersteunen.
  • Aandachtspunten bij herstel:
    • Herstel is steeds vrijwillig.
    • Als herstel wordt ingezet, wordt er altijd eerst apart gesproken met de betrokkenen (slachtoffer, pleger, directie, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, ouders...). Herstelvragen:
      • Wat is er gebeurd? Wat dacht je toen? Wat denk je nu?
      • Hoe voel je je bij alles wat er gebeurd is? (gevoelens)
      • Op het moment dat het gebeurde en nu?
      • Wat is jouw aandeel in alles wat er gebeurd is?
      • Wat is er nodig om verder te kunnen?
      • Wat ga jij hieraan doen? (pleger)
    • Opmaak herstelplan inclusief nazorg en evaluatie afspraken.

(Seksueel) grensoverschrijdend gedrag van ouder (of derde) tot leerling

sla link op in klembord

Kopieer

Stap 0

sla link op in klembord

Kopieer

Melding komt binnen bij een stafmedewerker of een pedagogisch begeleider. Hoe gaan we met de directie, zorgcoördinator of leerlingenbegeleider in gesprek?

Stap 1: analyse van de situatie/gedrag

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe weet de school/internaat over het (seksueel) grensoverschrijdend gedrag van een ouder ten aanzien van een leerling?
  • Wat is er gebeurd? Waar?
  • Wie is er betrokken? Wat is de leeftijd van de betrokkenen?

Stap 2: in kaart brengen van de omvang en de impact

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe vaak is het gedrag gebeurd?
  • In hoeverre is het gedrag bekend op school/internaat? Buiten de school/internaat? (bv. sexting)
  • Is er klacht ingediend bij politie?
  • Is er hulpverlening ingeschakeld?

Stap 3: in kaart brengen van ondersteuning

sla link op in klembord

Kopieer

Ondersteuning slachtoffer

  • Welke stappen heeft de school/internaat ondernomen ten aanzien van het slachtoffer? Welke hulp is er aangeboden aan het slachtoffer en zijn/haar ouder(s)?
  • Welke ondersteuning kunnen externen bieden?
    • CLB inschakelen
    • verwijzen naar zorgcentrum
    • verwijzen naar Tele-onthaal
    • verwijzen naar 1712: inschakelen VK en/of CAW
    • voor kinderen en jongeren: Awel en nupraatikerover
    • bij online feiten: Child Focus inschakelen
  • Is er een melding of een besluit tot melding bij de politie?
  • Welke ondersteuning kunnen wij bieden? Doorverwijzing Karen De Wilde, pedagogische begeleiding verbindingspersoon
  • Urgentie criterium: is er duidelijk en onmiddellijk risico op nieuwe feiten tegenover het slachtoffer of andere nieuwe slachtoffers?

Stap 4: communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Is er crisiscommunicatie nodig? Zo ja, naar wie? Personeel, ouders, leerlingen?
Dit gebeurt i.s.m. Pieter-Jan Crombez

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Na ondersteuning door onze organisatie: hoe heeft het bestuur/de school/internaat de ondersteuning ervaren?

Evaluatie door het bestuur/de school/internaat zelf in functie van het bijsturen van het eigen beleid.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio