- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.21 november 2025Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.6 februari 2026Brussel
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze introductiedag geeft je kennis en inzicht over seksuele ontwikkeling, relationele en seksuele vorming (RSV) en vlaggensysteem.17 oktober 2025Brussel
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET SEKSUEEL GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAGHoe ga je als school of internaat om met seksueel grensoverschrijdend gedrag? Wat doe je preventief? Welke interventies pas je toe? Hoe herken je signalen? En hoe reageer je correct en verbindend wanneer er toch iets misloopt?In deze vorming verkennen we concrete handvatten om op een doordachte en gedragen manier om te gaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Je krijgt handvatten en bronnen die je helpen om gepast te reageren, maar ook hoe je systematisch inzet op preventie, vroegtijdige detectie, zorgvuldige opvolging en herstel.Je krijgt zicht op het continuüm van gedrag – van schijnbaar onschuldige opmerkingen tot ernstige feiten – én hoe je daar als school krachtig mee omgaat.Meerdere dataOnline
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams in onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd.Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen?Scholen worden ook wel geconfronteerd met incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hoe kan je de ernst van incidenten inschatten, hoe volg je dit pedagogisch op? Hoe ga je met ouders? Welke lessen trek je hieruit voor je beleid?Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams in onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd.Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen?Scholen worden ook wel geconfronteerd met incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hoe kan je de ernst van incidenten inschatten, hoe volg je dit pedagogisch op? Hoe ga je met ouders? Welke lessen trek je hieruit voor je beleid?Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie