Receptieve vaardigheden, een inspiratiesessie voor leraren MVT

do 19 december 2024

Hoe kunnen we, zoals het leerplan vereist, doelgerichte lees- en luisteropdrachten opstellen? Dit artikel bevat alvast een aantal concrete voorbeelden als voorsmaakje van de inspiratiesessie waarnaar dit bericht verwijst. Nood aan meer voorbeelden, tips & tricks? Dan is volgend professionaliseringsinitiatief zeker wat voor jou! Noteer alvast deze datum: je bent welkom op woensdag 26 maart in Mechelen, van 09.30 tot 12 uur.  Schrijf je alvast in. 

Wat vraagt het leerplan? Focus op de leerplandoelen voor receptieve vaardigheden.

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 1: De leerlingen bepalen het onderwerp, de hoofdgedachte en de hoofdpunten bij het doelgericht lezen en beluisteren van teksten met deze kenmerken*.
LPD 2: De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen en beluisteren van teksten met deze kenmerken*.
* Raadpleeg de tekstkenmerken uit  je leerplan voor de keuze van geschikt lees- en luistermateriaal.

Wat betekenen de termen 'doelgericht' en 'relevant'?

sla link op in klembord

Kopieer

Doelgericht slaat op het feit dat de taalgebruiker via het begrijpen of het produceren van talige boodschappen bepaalde doelen probeert te bereiken. Enkele voorbeelden:

  • op een website zoek je naar cadeautips voor Valentijn, niet naar de vertaling van specifieke woordenschat;
  • je luistert naar het weerbericht van een bepaalde streek om te weten hoe je je moet kleden, niet om werkwoordsvormen in de toekomende tijd te selecteren;
  • je leest de rest van een verhaal om te weten te komen hoe het afloopt, niet om een reeks juist-fout-vragen te beantwoorden, enz.
Dus bij voorkeur betekenisvolle, authentieke of semi-authentieke situaties, uit het dagdagelijkse leven gegrepen.

Relevante informatie is die info die een leerling uit een tekst haalt om de informatiekloof, zoals beschreven in de opdracht, te dichten. Het ophalen van taalkundige of lexicale elementen kan zinvol zijn voor taalbeschouwing of lexicale verrijking maar valt niet onder het leerplandoel ‘relevante informatie selecteren’.

Een uitgewerkt voorbeeld voor LPD 1

sla link op in klembord

Kopieer

Disclaimer:  Waarom lees ik in mijn nieuwsbrief MVT een voorbeeld in het Nederlands met bronnenmateriaal bedoeld voor een andere taal/graad?

In onderstaand artikel vind je een uitgewerkt voorbeeld in het Engels, Frans of Duits dat ook verschijnt in alle nieuwsbrieven MVT. Vermits onze leerplannen MVT vertrekken vanuit dezelfde pedagogisch-didactische visie en ook onze leerplandoelen vaak identiek of zeer gelijkaardig zijn, kun je als leraar mogelijk de transfer maken naar een andere taal/graad.

Situatie:
Je vader heeft vorige week zijn been gebroken en kan dus niet met zijn hond gaan wandelen.
Opdracht:
Kan deze advertentie je helpen?  Verantwoord je antwoord (eventueel in het Nederlands).

De leerlingen krijgen van de leerkracht een tekst aangereikt en bepalen of deze tekst de juiste info bevat om de informatiekloof te dichten.  Ze verantwoorden hun antwoord aan de hand van gegevens uit de tekst.

Een uitgewerkt voorbeeld voor LPD 2

sla link op in klembord

Kopieer

Situatie:
Binnen twee dagen vlieg je met je vriend naar Egypte. Om geld te sparen neem je maar 1 (harde) koffer mee. Vorig jaar heeft je vriend zijn koffer kwijtgespeeld in de vlieghaven, dus wil je nu je koffer goed labelen.
Opdracht:
Welke tips wil je hem (per sms) sturen?

De leerlingen krijgen een tekst aangereikt waaruit ze de relevante informatie selecteren, hier tips om je koffer goed te labelen.  

Mit 6 Kennzeichen findest du deinen Koffer schnell wieder

sla link op in klembord

Kopieer

Wenn am Gepäckband des Flughafens viel los ist, ist es oft gar nicht so leicht, seinen eigenen Koffer zu finden. Wir sagen, welche einfachen Dinge helfen.
Gerade in den beliebten Reise-Monaten ist am Flughafen viel los. Aber auch sonst verliert man dort schnell den Überblick – und im schlimmsten Fall seinen Koffer aus den Augen. Wenn du deinen Koffer vor Abflug markieren möchtest, gibt es verschiedene Methoden.

Aufkleber auf Koffer
Einen Hartschalenkoffer aus Plastik kannst du mit bunten, auffälligen Aufklebern versehen. Das können Aufkleber von Ländern sein, die du bereist hast oder andere großflächige Aufkleber.

Aufnäher – nur bei Stoff-Koffern und Reisetaschen 
Hat der Koffer eine Stoffhülle, markierst du ihn mit farbenfrohen Aufnähern. Anstelle klassischer Aufnäher gibt es auch Bügel-Patches, die du schnell und einfach aufbügeln kannst, bevor die Reise losgeht.

Kofferband 
Ein Kofferband macht den Koffer nicht nur leichter erkennbar, sondern sichert ihn auch zusätzlich, falls er auf der Reise beschädigt werden sollte. Aber Achtung: Kofferbänder können nämlich zu Problemen beim Scannen des Gepäcks in der Gepäckhalle führen und es so nicht mit ins Flugzeug schaffen.

Geschenkband 
Suchst du nach einer Last-Minute-Idee, um den Koffer zu markieren, binde Geschenkband, das du zu Hause hast, an die Griffe des Koffers und die Schieber der Reißverschlüsse.

Klebeband 
Einen Hartschalenkoffer kannst du mit auffälligem Motiv-Klebeband versehen. Beklebe ihn von allen Seiten, sodass du ihn in jeder Position erkennst, wenn er über das Kofferband rollt.

Lack 
Personalisiere den Koffer mit Sprühlack oder Lackfarbe. Neben Figuren und Mustern, die du mithilfe einer Schablone aufmalst, kannst du den Koffer auch einfach mit einem Kreuz an jeder Seite versehen.

Quelle: Bunte.de

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio