'How to Teach an Additional Language' - Kris Van den Branden (KU Leuven)
Kris Van den Branden (KU Leuven) bespreekt in dit boek op een begrijpelijke manier hoe men een vreemde taal (best) aanleert.
Het eerste deel beschrijft de hedendaagse inzichten in de cognitieve, motivationele en emotionele dimensies van het leren van een (extra) taal.
In het tweede deel worden 10 principes besproken van kwaliteitsvol vreemdetalenonderwijs. De vele authentieke voorbeelden uit het werkveld maken het niet alleen erg concreet voor elke leraar, maar bieden ongetwijfeld ook inspiratie.
Daarnaast kom je ook meer te weten over de implicaties op het ontwikkelen van een curriculum en bijhorend assessment. Van den Branden beschrijft in een apart hoofdstuk hoe leraren(teams) het proces kunnen aangaan om hun talenonderwijs af te stemmen op de hedendaagse inzichten.
De centrale vraag ‘to task or not to task’ wordt meegenomen doorheen het hele boek: moet het vreemdetalenonderwijs focussen op doelgerichte taken?
Het boek is een aanrader voor iedereen die zijn/haar vreemdetalenonderwijs wil optimaliseren.
« Ilaria ! Descends de là ! Nous allons Chez Léon. Allez, viens ! »
Met die woorden verandert het leven van de achtjarige Ilaria abrupt. Ze stapt in de wagen van haar vader en denkt dat ze naar restaurant Chez Léon gaan. Sinds de scheiding van haar ouders, woont haar papa in Turijn. Zij woont met haar mama en zus in Zürich. Maandelijks spreken ze af op neutraal terein, Chez Léon.
Maar deze keer is alles anders. Ilaria wordt door haar vader meegesleurd in een wereld van valse voorwendsels en leugens. Hij neemt haar meer naar Italië, leert haar autorijden, roken en bedriegen. In dit leven op de vlucht wordt Ilaria heen en weer geslingerd tussen de liefde voor haar vader en het gemis van haar mama en haar zus.
De stijl is even flitsend als de gebeurtenissen die Ilaria overkomen. Korte hoofdstukken en korte zinnen versterken hoe Ilaria en haar vader rusteloos door Italië reizen, op de vlucht en zoekend naar stabiliteit en rust. Een pakkend verhaal dat je moeiteloos in een ruk uitleest.