Het tweede ontwerpdecreet van deze commissievergadering had inhoudelijk nog wat meer om het lijf dan het eerste, maar ook dit kwam niet als een verrassing, want over het merendeel van de diverse maatregelen was al eerder uitvoerig gedebatteerd in de Onderwijscommissie of plenaire vergadering. De toelichting door minister Demir beklemtoonde dat de rode draad doorheen de diverse maatregelen de versterking van het Vlaamse onderwijs was (cf. Samenvatting in de memorie van toelichting, p.3). Slechts een paar gedachten:- er was nog een inhoudelijk-procedurele kwestie onder de vorm van een aantal regeringsamendementen bij dit nog te behandelen ontwerpdecreet, die op 2 mei 2025 naar de Raad van State gestuurd waren (normale adviesprocedure van 30 dagen, dus ten vroegste op 6 juni 2025 definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering); wegens tijdsdruk zouden die dan later meteen naar de plenaire vergadering gaan en niet meer in de Onderwijscommissie behandeld worden;
- de vraag naar (nóg) meer debat over de voorliggende thema’s, die bv. bij Line De Witte klonk, vond ik, gelet op de precedenten, zeker overdreven, maar dat vond ik evenzeer van de als positief voorgestelde vaststelling van Koen Daniëls dat ‘vroeger’ dit soort maatregelen in een genummerd onderwijsdecreet gestaan zouden hebben en nu dus in een ‘apart decreet’; maakte dat eigenlijk veel uit, dacht ik bij mezelf; het ging hier weliswaar niet over pure vereenvoudigingen, technische aanpassingen enz., waarvoor inderdaad een genummerd onderwijsdecreet in principe dient, maar toch ook over een ganse reeks diverse maatregelen die men inderdaad in het actuele onderwijsbeleid geregeld wilde hebben; of daarbij dan “OD XXXVI” of “Ontwerpdecreet lerenden en organisatie” op het titelblad prijkte, was dat dan zo relevant?; echte aparte “themadecreten” in Onderwijs zijn trouwens allang niet vaak meer aan de orde, gelet op de enorme lading bestaande regelgeving in elk onderwijsniveau, waaraan nu eenmaal ad hoc periodiek wijzigingen nodig c.q. politiek wenselijk zijn, zonder het bestaande, gehele concept te willen veranderen; het voorstel van decreet over een kader voor de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs tijdens de namiddagvergadering was een uitzondering die de regel bevestigde; je leest daarover elders op deze pagina’s;
- wat precedenten betrof, een van de inhoudelijke blikvangers hier, het smartphoneverbod (nwvr: tussen haakjes, niet in het regeerakkoord, én met een voorgeschiedenis ook onder de ministers Crevits en Weyts, waarbij Roosmarijn Beckers nog eens wees op het “fausse bonne idée”, zoals die laatste een algemeen smartphoneverbod destijds noemde), was zo al voorwerp van debat geweest op 9 januari 2025 (zijdelings ook op 22 januari en 24 april 2025 bijvoorbeeld); voor dit thema begreep ik wel niet goed de bewering van Koen Daniëls als zouden anderszins grote voorstanders van (onderwijs)vrijheid toch graag een decreet hebben op het ogenblik dat het wat moeilijk werd; gelet op p.98-99 in het parlementaire document (protocol van gedeeltelijk akkoord), leek mij die bewering dan hier alvast toch niet te slaan op Katholiek Onderwijs Vlaanderen;
- een thema dat ook heel wat aandacht kreeg, de NT2-toets in het volwassenenonderwijs, leverde wel wat onduidelijkheid op, maar dat kon aan mij liggen: alleszins stond Kim Buyst (met ook echo’s daarvan bij anderen, zoals ook uit protocollen van de onderhandelingen met de sociale partners gebleken was) met haar twijfels over de wetenschappelijke onderbouwing van de bestaande test hierbij lijnrecht tegenover de stelling van minister Demir en de omstandige toelichting door haar partijgenoot Manu Diericx; ik heb zelf het bestaan van een KU Leuven-rapport (“dat de NT2-test niet klaar was”), waarnaar Kim Buyst verwees, niet kunnen achterhalen, maar kan het evenmin tegenspreken; misschien kan een lezer mij helpen;
- over het ook al meerdere keren vermelde punt van de 3 extra uren Nederlands, die de klassenraad van de lagere school kon opleggen in het eerste jaar secundair onderwijs (cf. niet-akkoord van Katholiek Onderwijs Vlaanderen), voegde de minister nog toe dat die maatregel deel was van een veel ruimer Plan Nederlands (vanaf de peuters) dat er over enkele weken zou aankomen.