Deze vragen om uitleg hadden rechtstreeks betrekking op ons eigen persbericht van 4 oktober 2025, maar ook het GO! had zich al in die zin uitgesproken. We zaten daarmee opnieuw midden in het hele personeelsverhaal van het onderwijs (en het al vaak vermelde sociaal overleg), maar dan wel in de ‘niche’ van de niet-lesgebonden functies, zeg maar, in de context van de zgn. secundaire processen (cf. ook o.a. het rapport van de Commissie van Wijzen aan het eind van vorige legislatuur). Hoe zag de huidige Onderwijsminister een en ander op dit vlak?
De minister kende intussen al de bekende bekommernissen (o.a. ook de verloning) rond de aanwerving van gespecialiseerde, niet-lesgebonden profielen in scholen. In het lopende sociaal overleg werd ook deze materie behandeld, alsook hoe meer autonomie voor scholen in evenwicht kon worden gebracht met een gepaste verantwoording door die scholen ten aanzien van de overheid. Algemeen: in dit brede hr-verhaal, en bij uitbreiding de hele organisatie van scholen, ging het om een breed pakket van maatregelen. Dat wisten we overigens al van meerdere vorige gelegenheden.
Misschien wel nog één element uit de bespreking, met name over schoolbesturen: de precieze draagwijdte van de formuleringen in kwestie (zowel bij vragensteller Werbrouck als vragensteller Vandromme) was mij niet helemaal helder, maar alleszins vroeg de eerste naar een specifiek kwaliteitskader en sprak de tweede van “onze inspectie, die nu trouwens ook schoolbesturen meeneemt in de scope (…).”
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen