Hiermee sloot onderwijscommissaris Loes Vandromme rechtstreeks aan op haar eerdere werk in dit verband: haar conceptnota voor nieuwe regelgeving en vragen om uitleg, incl. twee hoorzittingen (cf. ook regelgeving). Daaraan voegde ze nu een recente studie van het Vlaams Patiëntenplatform en “Kom op tegen kanker” toe. Wat ging minister Demir nog bijkomend doen en quid met de Onderwijsinspectie en hr-beleid bij doorlichtingen?
De minister lijstte de bestaande mogelijkheden voor re-integratie op. Ze zou ook de federaal geplande afschaffing van het zgn. medisch pensioen opvolgen. In haar administratie liepen allerlei simulatieoefeningen met het oog op een maximale re-integratie. De Onderwijsinspectie zou inderdaad dit thema mee opnemen tijdens haar doorlichting van het hr-beleid.
Betrokken mensen bijvoorbeeld inschakelen in TOAH, kon een optie zijn, wegens het beperkt aantal uren van zo’n opdracht. Ook het pure feit dat (herstellende) zieke mensen een eigen plaats op school konden krijgen, kon van belangrijke betekenis zijn in een concreet pedagogisch project, aldus vragensteller Vandromme. Zelf dacht de minister ook nog aan bijvoorbeeld de nieuwe taaluren Nederlands vanaf september, wegens de kleinere groepjes leerlingen. Interveniënt Karolien Grosemans zag wel de noodzaak om de bestaande mogelijkheden beter bekend te maken.
Minister Demir ging de cijfers opvolgen en het thema mee opnemen in het sociaal overleg.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het re-integratiebeleid van scholen van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen