17 oktober 2024 – Stijgend aantal leerlingen in buitengewoon onderwijs

Dit was de eerste vergadering van de nieuwe Onderwijscommissie, mét een nieuwe Onderwijsminister en mét een nieuwe commissievoorzitter. Wat gold voor de actuele onderwijsvragen in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement van de dag voordien, gold nu zowat ook: alle thema’s in de vragen waren niet onbekend (dus mét vaak een hele voorgeschiedenis in de voorgaande jaren) én wegens de prille status van de nieuwe legislatuur kon minister Demir in haar antwoorden alleen maar verwijzen naar plannen (dus soms al wél beleid, soms ook nog niet, want toekomstig beleid), zoals die opgenomen waren in het regeerakkoord.
do 17 oktober 2024

17 oktober 2024 – Omzetting van lestijden kleuteronderwijs naar kinderverzorging

Met de tweede vraag om uitleg, ook van vragensteller Kim Buyst, zaten we bij een heel specifiek deelaspect van het ruimere verhaal van lerarentekort en aantrekkelijkheid van het leraarschap, met name hier in het kleuteronderwijs. De vragensteller wilde, met een bevraging van de VLVO in de hand, vooral de niet-verlengde, tijdelijke maatregel rond de omzetting van lestijden kleuteronderwijs naar uren kinderverzorging alsnog, zij het tijdelijk, verlengen totdat er een structurele(re), duurzame oplossing zou zijn voor dit personeelsprobleem.
do 17 oktober 2024

17 oktober 2024 – Geweld en pesterijen tegenover leraren

Ook de derde vraag om uitleg van de vergadering, die van Tom Seurs kwam, paste in het ruimere verhaal van de (al of niet) aantrekkelijkheid van de lerarenloopbaan: nu was de specifieke invalshoek het probleem van geweld en pesterijen tegenover leraren, zoals in een recente casus van een Hasseltse school. De vragensteller verwees ook naar getuigenissen van leraren in Humo (voor abonnees). Als achtergrond was ten slotte het in de bespreking vermelde OESO-rapport erg relevant (cf. ook VRT NWS; dat ging nog om zgn. TALIS-2018, maar in 2024 was er een nieuwe afname die wellicht in 2025 gepubliceerd zou worden).
do 17 oktober 2024

17 oktober 2024 – Aantal jaren werkervaring van zijinstromers in onderwijs en hun geldelijke anciënniteit

Voor wie vorige legislatuur de Onderwijscommissie van nabij volgde, was dit helemaal een bekend verhaal. Nieuwkomer-vragensteller Kim Buyst was toen nog geen onderwijscommissaris. Zij kon dat misschien dus niet weten, maar de bespreking nu was een kopie van precedenten onder toenmalig Onderwijsminister Ben Weyts, bijvoorbeeld op 12 oktober 2023 en 14 maart 2024.
do 17 oktober 2024

17 oktober 2024 – Lange wachttijd voor erkenning van buitenlandse diploma's

Voor deze vraag om uitleg van Robrecht Bothuyne op het raakvlak tussen Onderwijs en Werk, twee bevoegdheden van minister Zuhal Demir, verwijs ik vooraf naar eerdere schriftelijke vragen (7 november 2023 en 19 februari 2024) en een vraag om uitleg van 24 februari 2022.
do 17 oktober 2024

17 oktober 2024 – Nieuwe SERV-werkbaarheidsmonitor en lerarenberoep

Ook bij de laatste vraag om uitleg van de vergadering (nu van Loes Vandromme) ging het over de SERV, met name de nieuwe SERV-werkbaarheidsmonitor en het verband met het lerarenberoep. Met andere woorden, nóg dus een invalshoek van het grote verhaal van het lerarentekort en de lerarenloopbaan.
do 17 oktober 2024

16 oktober 2024 – PIRLS-onderzoek verder onderzocht

Na de recente gemeenteraadsverkiezingen zijn we nu echt vertrokken met de nieuwe Vlaamse legislatuur en het werd meteen een drukke namiddag voor de nieuwe Onderwijsminister Zuhal Demir. Interessante onderwerpen bovendien. Zes vragen, vier onderwerpen. Om te beginnen een van de vervolganalyses (verdiepende rapporten, met name verdieping 6 over thuistaal en leesklimaat) bij het meest recente PIRLS-onderzoek, waarover de media (ter illustratie: De Standaard (voor abonnees), VRT NWS en De Ochtend op Radio 1) recent rapporteerden, maar die eigenlijk al dateerde van maart 2024. Zo gaat dat soms met media.
do 17 oktober 2024

16 oktober 2024 – Noodkreet voor voldoende financiering van hogescholen

Zoals voor de eerste actuele onderwijsvraag van deze plenaire vergadering al gezegd, zagen we ook hier een analoog stramien in de bespreking, vertrekkend van een recente boodschap in de media, in het bijzonder over de financiering van de graduaatsopleidingen, maar uiteraard gaat het financieringsverhaal ook nog ruimer, want betreft het hele financieringsmechanisme. Dan is ook nu weer het verband met het verleden onder Onderwijsminister Ben Weyts snel gelegd: cf. de begrotingsbespreking 2024 en vragen om uitleg op 11 mei 2023.
do 17 oktober 2024

16 oktober 2024 – Leerrecht en toename van aantal leerlingen in B-stroom

Ook voor dit derde onderwijsthema van de vergadering verwijs ik voor de inhoud zelf naar een artikel in De Standaard (voor abonnees), dat het capaciteitsprobleem in de B-stroom goed schetst, maar ook naar onze eigen communicatie als Katholiek Onderwijs Vlaanderen, incl. welke aanpak we daarvoor op de rails gezet hebben.
do 17 oktober 2024

16 oktober 2024 – 'Gevoelige' onderzoeken tussen Vlaamse en Chinese universiteiten

Als vierde en laatste onderwijsthema bij de actuele vragen stelde Kristof Slagmulder een vraag die de onderzoekscomponent van de universiteiten betrof. Al bijna twee jaar geleden leefde het thema van de veiligheidsdimensie van het Vlaamse wetenschappelijk onderzoek bij de Vlaamse regering en vorige week berichtten de kranten (voor abonnees) erover.
do 17 oktober 2024

10 van 199

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio