14 mei 2025 – Minimumdoelen basisonderwijs
De drie actuele vragen (over twee thema’s) waren, gelet op recente mediaberichtgeving, begrijpelijk, maar beide thema’s leden aan hetzelfde euvel. Met name, dat die twee dossiers binnenkort in de Commissie voor Onderwijs beide sowieso de gelegenheid zouden krijgen om uitvoerig besproken te worden, wat een te verkiezen aanpak is boven de actuele steekvlamaanpak voor de camera’s van de plenaire vergadering. Het eerste thema was dan recent bovendien nog eens zo omstandig al aan bod gekomen in het Vlaams Parlement dat… ik in deze plenaire bespreking echt geen jota nieuws hoorde… maar 28 minuten spreektijd waren gevuld, tja…
do 15 mei 2025
14 mei 2025 – Onderwijsspiegel 2025
Naast het feit dat ook voor dit tweede onderwijsthema gold dat een grondigere bespreking in de Onderwijscommissie meer opportuun zou zijn dan zo’n obligate actuele vraag in de plenaire vergadering, — de Onderwijscommissie heeft voor onderwijsspiegels van de Onderwijsinspectie trouwens een goede traditie; op 30 januari 2025 was de Onderwijsspiegel 2024 nog besproken daar —, wijs ik er nog graag op dat ook niet langer geleden dan 8 mei 2025 een vraag om uitleg gesteld was over de geplande vernieuwing bij de Onderwijsinspectie… Dus… rest mij hier alleen om de lezer attent te maken op de bedoelde Onderwijsspiegel zelf (en het materiaal errond) voor verdere lectuur.
do 15 mei 2025
8 mei 2025 – Vernieuwde Onderwijsinspectie
Deze vragen om uitleg van niet minder dan vier onderwijscommissarissen vond ik in het licht van het ruimere, actuele onderwijsbeleid erg belangrijk: niet omdat ze meteen veel nieuws opleverden (cf. infra: eigenlijk ging het vooral om publiek beschikbare informatie na de eerste, principiële goedkeuring van het voorontwerp van decreet over de Onderwijsinspectie (en een voorontwerp van besluit) door de Vlaamse regering op 25 april 2025), wél omdat er (opnieuw) uit bleek hoe de overheid weer een beetje meer het domein van de grondwettelijke vrijheid van onderwijs bezet. Gelukkig hoorde ik toch ook nog altijd het gekende tegengeluid in dezen van de intussen junior partner in de Vlaamse regering. En junior is ook wat relatief, want het verschil bij de laatste stemronde met de tweede partner bedroeg slechts 0,9 procentpunten. Tussen haakjes, de electorale verschillen met de grootste partner waren weer wat kleiner geworden dan in 2019.
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Detacheringen
Na de vragen over de Onderwijsinspectie volgde nog een ander brandend actueel thema: hoever stond het met de geplande stop c.q. vermindering van de detacheringen? Inderdaad, zoals M’Hamed Kasmi terecht stelde, voor de voorbereiding van het volgende schooljaar in de scholen drong de tijd nu wel. Snelle duidelijkheid werd in de bespreking overigens vanuit diverse fracties in de Onderwijscommissie gevraagd. Terecht.
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Vlor over visienota minimumdoelen bao
Maar toen moest de laatste vraag om uitleg van de namiddagvergadering nog volgen… Ik kon jammer genoeg niet meer live aanwezig zijn toen, want moet soms ook nog andere dingen doen. Gelukkig beschikt het Vlaams Parlement over een prima instrument om zulke afwezigheid te compenseren. Ik heb de hele vertoning eventjes (moeten) laten bezinken en wil daarover alleen graag nog dit kwijt.
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Amerikaanse vragenlijst aan Vlaamse universiteiten
De commissievergadering begon met enkele uitgestelde vragen om uitleg. Eerst kwam Brecht Warnez aan de beurt met een thema dat een van de intussen beruchte gevolgen van het aantreden van de nieuwe POTUS was, met name in de wereld van de universiteiten… onze universiteiten zelfs. De Amerikaanse overheid had blijkbaar een controversiële vragenlijst gestuurd naar bepaalde van onze Vlaamse universiteiten over hun internationale banden, het risicomanagement, diversiteitsprogramma’s en het beleid rond vrije meningsuiting. Hoe ging minister Demir daarmee om?
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Beperkte doorstroom van studenten met handicap in hoger onderwijs
Ook de tweede vraag om uitleg van de vergadering was voor rekening van Brecht Warnez. Hij vertrok daarbij van zijn schriftelijke vraag van 28 november 2024. De doorstroom van studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs was niet bijster goed. Hoe zat het met de lopende SIHO-evaluatie en hoe kon de doorstroom beter?
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Bescherming van de privacy op digitale leerplatforms
Line De Witte en Roosmarijn Beckers hadden dezelfde problematische geluiden opgevangen van Leuvense scholen over het gebruik van Classroom Cloud inzake de bescherming van de privacy van leerlingen. Nuttig daarbij zijn ook deze precedenten: een vraag om uitleg op 7 november 2024 en een schriftelijke vraag van 14 februari 2025. Wat was de stand van zaken van een aangekondigde doorlichting van digitale leerplatformen, was het gemelde gebruik wel in overeenstemming met de privacyregelgeving en was er geen bijkomende, specifieke onderwijsregeling ter zake nodig?
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Balans tussen veeleisend hoger onderwijs en mentaal welzijn
Studenten als “kasplantjes”: er was recent een en ander rond te doen geweest in de pers. Als ik me niet vergis, startte de zaak zowat in “mijn” krant met Sarne De Vliegher (voor abonnees), een Gentse professor diergeneeskunde. En inderdaad, van het een kwam ook het ander: reacties volgden van Carina De Geest (voor abonnees), Aaron Soens (voor abonnees), Daniël Verstappen (voor abonnees) en Felix Coens (voor abonnees). Eerder had ook een andere Gentse professor, Wouter Duyck, zijn duit(en) in dit zakje gedaan: 28 maart 2025 en 10 oktober 2024 (ook voor abonnees). Een aardige oogst dus, en de “waarheid” zal wellicht ook hier wel ergens in het midden liggen, soit. Vragensteller Warnez pleitte voor nuance, en tegen stigmatisering. Een wijze houding, leek mij. Overigens was er vorige legislatuur (cf. coronacontext, maar ook het probleem van grensoverschrijdend gedrag) heel wat aandacht geweest voor het mentale welzijn van studenten. Wat leverde het gesprek met de Onderwijsminister hier nu nog op?
ma 12 mei 2025
8 mei 2025 – Onderwijsbehoeften van uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen
De laatste vraag om uitleg van de ochtendvergadering van Gianna Werbrouck vond haar aanleiding in een recent artikel in Knack (3 april 2025) (voor abonnees): zeg maar, de verre voortzetting van wat eind legislatuur 2014-2019 via een resolutie op de valreep van de legislatuurwissel in gang gezet was en ook onderdeel van het Vlaamse regeerakkoord en de beleidsnota van minister Demir nu. Die was in de toenmalige meerderheid tot stand gekomen, vooral op initiatief en na de conceptnota ter zake van de N-VA-fractie. In de bespreking hier kwam ook het onderscheid tussen cognitief sterke, hoogbegaafde én uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen (en hun specifieke zijnskenmerken, dus niet alleen een zaak van IQ) ter sprake.
ma 12 mei 2025
10 van 371