14 november 2024 – Onkostenvergoeding voor stages

Oorspronkelijk waren er vier vragenstellers: één was afwezig wegens ziekte, de vierde vragensteller nam evenmin deel aan de commissievergadering. Centraal thema van de twee overblijvende vragenstellers was het recente standpunt over stages van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS), met o.a. de vraag naar een onkostenvergoeding voor stagiairs. Wat vond minister Demir?
vr 15 november 2024

14 november 2024 – Verenigbaarheid van reaffectaties met modern hr-beleid in scholen

Loes Vandromme legde de vinger op een ouder, maar nog altijd relevant zeer op het vlak van de personeelsinzet in het onderwijs: het domein van de vaste benoeming, van reaffectatie (door de Vlaamse ReaffectatieCommissie) en van de relatie met onderwijskwaliteit. Een regeling die tot stand gekomen was in een tijd van lerarenoverschot, terwijl vragensteller Vandromme een regeling voorstond die duurzamer zou zijn en die zowel in tijden van lerarentekort als van lerarenoverschot werkbaar zou zijn. Ze verwees daarvoor vooral naar een passage in het rapport van de Commissie van Wijzen (p.91-92: affectatie van personeel aan een schoolbestuur i.p.v. aan een school). In het Vlaamse regeerakkoord (p.139 en 142) kwamen de woorden modern hr-beleid ook bij Onderwijs enkele keren voor, maar de bestaande reaffectatieregeling stond daar haaks op. Hoe zag minister Demir een en ander?
vr 15 november 2024

14 november 2024 – Onderwijsambassadeur

Kern van de zaak hier was niet de concrete persoon van de onderwijsambassadeur (nwvr: uiteraard, zou ik zeggen, en ik vond het al vreemd dat daar überhaupt naar verwezen werd, maar goed), maar wel de functie op zich, zoals die in het vorige Vlaamse regeerakkoord stond, én de (eventuele) stopzetting ervan deze legislatuur. Een paar keer tijdens de bespreking werd verwezen naar de gedachtewisseling die de vorige Onderwijscommissie had met de toenmalige onderwijsambassadeur, mogelijk dus de eerste en meteen ook de laatste (N.B. voor nog enkele relevante schriftelijke vragen van vorige legislatuur).
vr 15 november 2024

14 november 2024 – Kinderrechtencommissariaat over stijgende druk op CLB

Het Kinderrechtencommissariaat had de CLB’s bevraagd. Op 6 november 2024 was het rapport daarover gepubliceerd. Daarin stonden vier herkenbare topproblemen. Hoe zou minister Demir daarmee aan de slag gaan? Dat waren, heel kort samengevat, de vragen van vragensteller Loes Vandromme en Marcina Claesen. Het thema sloot ook aan bij de vragen om uitleg over diagnose en labels van een week eerder.
vr 15 november 2024

14 november 2024 – Uitrol van starttoetsen voor bacheloropleidingen

Nieuwkomer Mercina Claesen wist dat dit punt ook al in het vorige Vlaamse regeerakkoord stond: de kwestie van “starttoetsen” in het kader van studiekeuze en toegankelijkheid van het hoger onderwijs (nwvr: in het verleden werd hierbij een diverse terminologie gebruikt, maar daarmee ga ik de lezer hier niet meer vermoeien; uiteraard zijn er wel nog altijd verschillende soorten toetsen bij de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs naargelang van de concrete doelen van die toetsen). Hier gaat het dus over de starttoetsen, zoals bedoeld op p.149 van het nieuwe Vlaamse regeerakkoord. Vragensteller Claesen schetste omstandig, met het nodige bronnenmateriaal (Codex Hoger Onderwijs; Nota Vlaamse regering en bijlage bij het Besluit van de Vlaamse regering, 25 oktober 2024), de voorgeschiedenis en haar kritiek was vooral dat dit allemaal wel erg traag ging, hoewel ze gelijk begrip toonde voor de complexiteit van de zaak. Inderdaad: starttoetsen in álle bacheloropleidingen, dat was zeker geen klein bier! Wat was de zienswijze van de nieuwe Onderwijsminister Zuhal Demir?
vr 15 november 2024

14 november 2024 – Arbeidsmarktgericht zevende leerjaar

De laatste vraag om uitleg van de commissievergadering van Jan Laeremans ging over een erg recente kwestie op de Vlaamse regering in het kader van de modernisering secundair onderwijs (nwvr: intussen kwam daar nog een ander element bij op de Vlaamse regering van 8 november 2024 en ook dàt werd in de bespreking betrokken). De invoering daarvan gaat in het schooljaar 2025-2026 zijn laatste fase in met de nieuwe zevende leerjaren. Over het arbeidsmarktgerichte type van zulke leerjaren, daarover stelde Jan Laeremans enkele interessante vragen.
vr 15 november 2024

13 november 2024 – Recordaantal problematisch spijbelende leerlingen

Minder dan een week eerder hadden we nog maar in de Commissie voor Onderwijs een vraag om uitleg gehad over het verwante thema van schooluitval of daar was al een actuele vraag n.a.v. nieuwe problematische spijbelcijfers in het secundair onderwijs. De vraag werd gesteld door de commissievoorzitter zelf, Bart Claes. Voor nog wat algemene informatie over het thema verwijs ik graag naar de website van het Departement Onderwijs.
do 14 november 2024

7 november 2024 – Plan tegen schooluitval

Voor enkele precedenten i.v.m. dit thema vorige legislatuur verwijs ik graag naar vragen om uitleg op 18 januari 2024 (en voorgaande). De vragen nu hadden een Limburgse dimensie, maar waren finaal ook Vlaanderenbreed bedoeld, terecht. Vroegtijdig schoolverlaten: het was en bleef inderdaad een hardnekkige uitdaging, maar niet alleen voor het beleidsdomein Onderwijs, zoals ook terecht, in de bespreking bleek.
vr 8 november 2024

7 november 2024 – AI, Smartschool en leerproblemen

Bij dit hele Smartschoolverhaal kon ik zelf niet nalaten, pour la petite histoire, terug te denken aan de tijd toen de huidige Smartschool-ceo en dito (mede)oprichter Jan Schuer nog gewoon student was in onze Hasseltse lerarenopleiding. Tja, het kan verkeren, heeft ooit iemand gezegd… Maar terug naar de realiteit van nu zovele jaren later: je hebt zeker, beste lezer, de relevante elementen van dit verhaal in de pers gelezen (meerdere meningen in De Standaard, minister Demir in De Tijd en een stuk op VRT NWS op 30 oktober 2024, nadat minister Demir ferm gesproken had met Smartschool, zoals we uit haar antwoorden in de Onderwijscommissie konden opmaken).
vr 8 november 2024

7 november 2024 – Autisme- en ADHD-labels

Naast het thema van digitalisering in zijn diverse aspecten is ook zo’n PANO-reportage als die van 22 oktober 2024 een belangrijke onderwijsbeleidsaangelegenheid, die terecht ook in de Onderwijscommissie heel wat aandacht kreeg. Leersteundecreet, diagnosticering, labels, relatie gewoon-buitengewoon onderwijs, inclusie: geen simpele materie, wél belangrijke.
vr 8 november 2024

10 van 219

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio