10 december 2025 – Arrest Grondwettelijk Hof inzake erkenning van scholen
Vragensteller Manu Diericx had die ochtend vóór deze plenaire vergadering al opgetreden in een inhoudelijk en politiek belangrijke en boeiende hoorzitting (in een reeks van twee; en had zelfs geduurd tot 12.40 u) in de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, die ik iedereen kan aanbevelen. Maar hier in de plenaire vergadering ging het over iets anders: een recent arrest van het Grondwettelijk Hof, ook inhoudelijk én politiek belangrijk. Eigenlijk ging het daarbij om een zgn. prejudiciële vraag van de Raad van State aan het Grondwettelijk Hof over een interpretatie van bepaalde artikelen in de Codex secundair onderwijs en of die interpretatie artikel 24, §1, eerste lid, van de Grondwet zou schenden. Het antwoord op die vraag was negatief. Dat was alvast helder.
do 11 december 2025
4 tot en met 10 december 2025 - Schriftelijke vragen
- Zevende leerjaar - Impact op hoger onderwijs
- Voortraject hoger onderwijs voor anderstalige nieuwkomers - Evaluatie
- Duaal leren - Gebruik uren trajectbegeleiding
- Buitengewoon onderwijs - Leerlingenvervoer
- Inductie-uren - Stand van zaken
- Buitengewoon onderwijs - Plaatstekort
- Buitengewoon onderwijs - Leerlingenprofiel
- Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) - Toepassing en organisatie
- Onderwijsinspectie - Verminderde capaciteit
- Structurele onderfinanciering graduaatsopleidingen - Maatregelen
- Basisscholen - Aanvragen extra pedagogische studiedagen
- Smartphoneverbod op school - Nakoming
- Inschrijvingsbeleid scholen - Voorrang voor ondervertegenwoordigde groepen
- Volwassenenonderwijs - Ondersteuning samenwerkingsverbanden
- Scholars at Risk (SAR) - Opvang bedreigde academici door universiteiten
- Gebruik UiTPAS in onderwijs - Impact en ondersteuning
- Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten en decreet flankerend onderwijs - Verschillen in regelgeving
- Uitbetaling loon onderwijspersoneel - Fouten en rechtzettingen
- DBFM-programma Scholen van Vlaanderen - Stand van zaken
- Buitengewoon onderwijs - Afwijkingsuren
- Leersteuncentra - Personeelsbestand en werkdruk
- Buitengewoon onderwijs - Ondersteuning scholen en inclusie
- Salarisschalen onderwijspersoneel - Stand van zaken
- Opleidingen werknemers - Taalgebruik
- Examencommissie secundair onderwijs - Evaluatie
- Examencommissie en pilootprojecten Edusprong - Evaluatie
- Eerste jaar B secundair onderwijs - Instroom
- Opleidingen Basisverpleegkunde en Verpleegkunde - Stand van zaken
- Deeltijds kunstonderwijs (DKO) - Instroom leerkrachten en planlast
- Zijinstromers - Instroom en uitstroom
- Secundaire scholen - Toegekende instellingsnummers
- Dure vakopleidingen - Drukken kostprijs
- Hervorming inschrijvingsgelden volwasseneneducatie - Inschrijvingen
- Studie loonbeleid onderwijs - Resultaten
- Scholen - Impact stopzetting ondersteuning Windows 10
- Leerplicht - Verlaging naar 3 jaar
- Centrale examencommissie secundair onderwijs - Capaciteitsdruk
- Centra voor deeltijds onderwijs (CDO's) en deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO) - Instroom en resultaten
- Toenemend tekort aan schooldirecteurs - Maatregelen
- Levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen - Juridisch onderzoek
- Levensbeschouwelijk onderwijs - Juridisch onderzoek
- Levensbeschouwelijk onderwijs - Cijfers en initiatieven
- Detachering leerkrachten - Stopzetting
- Volwassenenonderwijs - Dalend aantal inschrijvingen
- Onderzoek naar radicalisering in scholen - Resultaten
- Projectoproep 'Natuur in je school' - Stand van zaken
- Opleiding Verpleegkunde - Zijinstromers
- GO! - Onbetaalde en kwijtgescholden schoolfacturen
- Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs - Evaluatie
- Hoger onderwijs - Drone-opleidingen
- Nederlands als tweede taal (NT2) - Opleidingsaanbod
- Volwassenenonderwijs in Brussel - Inschrijvingen
- Volwassenenonderwijs - Dalend aantal inschrijvingen
- Leerstoel Fiets UGent - Evaluatie
- Natuur in je school - Projectoproep 2025
- Maximale ritduur leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs - Structurele overschrijding en bredere problematiek in West-Vlaanderen
- Buitengewoon onderwijs - Leerlingenvervoer
di 9 december 2025
4 december 2025 – Ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 16 juni 2023 over de onderwijsinternaten, wat betreft het voorzien in bijkomende middelen: in het kort
De namiddagvergadering van de Onderwijscommissie begon met een heel kort ontwerpdecreet, dat tegelijk heel belangrijk en erg welkom was. Er waren, zoals wel meer voorkwam, enkele (parlementaire) momenten over het thema aan voorafgegaan (10 juli 2025 en Vlaamse regering 14 november 2025).
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Beloningsbeleid in onderwijs
Met deze vraag om uitleg werd verdere opvolging gegeven aan eerdere gelegenheden waarop de plannen voor een geactualiseerde loonstudie ter sprake kwamen (5 juni 2025 en 19 november 2025) in het kader van het ruimere dossier van het lerarenloopbaanpact/debat en met nog bijkomende complicaties door pas heel recente ontwikkelingen in het (federale) pensioendossier. Blijkbaar had minister Demir in haar antwoord op Stephanie D’Hoses schriftelijke vraag nr.41 van 30 september 2025 de resultaten van die loonstudie nog niet meegedeeld. Vandaar nu deze vraag om uitleg naar de resultaten van de loonstudie.
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Leerlingenparticipatie in basisonderwijs
Tom Seurs had kennisgenomen van de Kinderrechtendag 2025 en van een nieuw educatief pakket voor de derde graad van het lager onderwijs, een initiatief van de Vlaamse Scholierenkoepel en De Aanstokerij. Wat vond minister Demir daarvan en bij uitbreiding, hoe zag zij de verdere ontwikkeling van de leerlingenparticipatie in het basisonderwijs? Zeg maar, het politiek eerder onschuldige type van parlementaire vragen. Dat mocht ook weleens.
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Project “Handle with Care”
Tina Van Havere had een ganse serie vragen over het Mechelse proefproject Handle with Care en de uitbreiding ervan naar de hele provincie Antwerpen en daarna naar heel Vlaanderen. Au fond gaat het daarbij om een zgn. traumasensitieve aanpak op school (met name voor kinderen die getuige waren van familiaal geweld) en dito opleidingen voor directies, zorgcoördinatoren en leraren.
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Fraude en normvervaging in twee Limburgse scholen
Om de commissievergadering af te ronden nog een totaal ander thema: we hadden het al kunnen lezen in Het Belang van Limburg. Vragensteller Kim Buyst verwachtte, leek mij, wel heel veel met bijvoorbeeld haar eerste, heel ruime vraag over gelijkaardige malversaties bij andere provinciale scholen en, godbetert, binnen andere onderwijsnetten, maar goed, ze wilde het fijne weten van het bewuste rapport van Audit Vlaanderen en hoe dit jarenlang onopgemerkt kon blijven.
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Dalend aantal inschrijvingen voor talenopleidingen
De iets ‘oudere’ (parlementaire) achtergrond van dit thema lag in de gedachtewisseling op 22 september 2022 in de Onderwijscommissie, mét overigens ook nog enkele, in mijn commentaarstuk toen vermelde precedenten. Toen waren de lagere aantallen studenten in talenopleidingen van het hoger onderwijs al aan de orde (ook aantallen leerlingen Latijn in het secundair onderwijs), nu waren er recentere cijfers én een heel recent rapport over Content and Language Integrated Learning (CLIL), zeg maar, schoolvakken in een vreemde taal. In het kader van het hele taalonderwijsbeleid van minister Demir was dat allemaal erg relevant. Wat dacht de minister van een en ander?
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Kotbelasting in Gent en betaalbare studentenhuisvesting
Over de Gentse kotbelasting hadden we kunnen lezen in de media. Zag minister Demir een rol voor haar in dit kostenprobleem? De minister verwees enerzijds naar een bevraging van haar collega-minister van Wonen Melissa Depraetere en anderzijds naar haar eigen ondersteuning in termen van een hogere studietoelage voor kotstudenten en middelen voor de Stuvo’s.
ma 8 december 2025
4 december 2025 – Toename van aantal buitenlandse doctorandi
Brecht Warnez was bezorgd over het ontstane onevenwicht (voor abonnees) tussen het aantal buitenlandse en Belgische doctorandi aan de vijf Vlaamse universiteiten. Hij kreeg daarvoor later steun bij Vlaams Belang en N-VA, maar Vooruit, bij monde van VUB-professor Katia Segers, vond de aanwezigheid van de vele buitenlandse doctorandi echt nodig. Die bleven trouwens vaak in België werken na het behalen van hun doctoraat.
ma 8 december 2025
10 van 542