Actuele vragen tijdens de plenaire vergadering van 22 januari
wo 22 januari 2025

22 januari 2025 – Instroom van bso-leerlingen in graduaatsopleidingen

Tom Seurs vertrok van het recente positieve nieuws over de stelselmatig stijgende aantallen leerlingen in arbeidsmarktgerichte opleidingen in het secundair onderwijs de voorbije jaren, maar uit zijn concrete vraag bleek dat hij ook een stuk in De Morgen (voor abonnees) van enkele dagen geleden over de doorstroom vanuit zulke studierichtingen naar het hoger onderwijs gelezen had. Over de overgangsmogelijkheden vanuit het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs (zowel wat het heden en verleden, als vooral ook de toekomst betreft) staat heel interessante informatie online.
wo 22 januari 2025

22 januari 2025 – Verplicht antipestbeleid

Deze actuele vraag volgde rechtstreeks uit een recente oproep van de Vlaamse scholierenkoepel tot een verplicht antipestbeleid op elke school. Wat minister Demir van die oproep vond, had ze voordien in de media al gezegd: ze was het daar volmondig mee eens, wat ook gold voor ongeveer alle tussenkomsten hier.
wo 22 januari 2025

16 januari 2025 – Gelijkschakeling van Europese diploma's

Om een mij onbekende reden werden de geagendeerde vragen om uitleg over schoolboeken, — nochtans, ook politiek, zeer interessante materie, dacht ik zo —, een tweede keer verschoven naar de volgende vergadering. Zo kon een Vlaams Parlementslid dat in de Onderwijscommissie bij mijn weten nog nooit opgetreden had, de vragenspits van deze vergadering afbijten, Kelly Van Tendeloo van de Vooruit-fractie. En wel over een belangrijk, maar politiek eerder onschuldig thema, de gelijkschakeling van Europese diploma’s, wél een ook economisch interessante en belangrijke materie. De vragensteller verwees naar ontwikkelingen in de EU-gremia, waar het concept “Europees diploma” (European degree) op de agenda gekomen was. Het Vlaams regeerakkoord sprak ook over de erkenning van buitenlandse diploma’s en er was het advies van de Adviescommissie Economische Migratie (ACEM) binnen de SERV van 23 augustus 2024. Genoeg stof voor vragensteller Van Tendeloo om minister Demir te polsen naar haar standpunt over dit thema.
ma 20 januari 2025

16 januari 2025 – Trajecten op maat in buitengewoon onderwijs

Na de boeiende en belangrijke besprekingen over buitengewoon onderwijs en inclusief onderwijs een week eerder meldde Loes Vandromme vanuit het onderwijsveld in kwestie drie voorstellen om de regelgeving van het buitengewoon onderwijs aan te passen. Die voorstellen gingen over een andere organisatie van stages binnen de kwalificatiefase van OV3, over de mogelijkheid om het zgn. opzalmprincipe ook te kunnen toepassen tussen de opleidingsvormen en over de mogelijkheid van Sociaal Maatschappelijke Training (SMT) in alle OV’s, en niet alleen in OV1, zoals nu. Wat vond minister Demir?
ma 20 januari 2025

16 januari 2025 – Begeleidingstrajecten voor jongeren in duaal leren, de aanloopfase en het stelsel leren en werken

Loes Vandromme ging meteen door met nog een ander thema, waarvoor ze al zeker vanaf het begin van vorige legislatuur systematisch en grondig aandacht getoond had. Ook Hannelore Goeman bijvoorbeeld deed dat regelmatig. Het ging om het hele verhaal van de inkanteling van het stelsel leren en werken in duaal leren, met daarbij de (al of niet tijdelijke) mogelijkheid van de zgn. aanloopfase. De al eerder aangekaarte problematiek daarrond werd nu wel nijpend, omdat het bestaande stelsel leren en werken in de laatste fase van uitdoving kwam, met de volledige inkanteling in duaal leren vanaf 1 september 2025. De keren dat hierover de voorbije jaren gedebatteerd werd, zijn werkelijk legio. Gewoon ter illustratie enkele precedenten: 22 april 2021, 8 juli 2021, 1 juni 2023 en 8 februari 2024, met daarin een verwijzing nog eens talrijke andere gelegenheden.
ma 20 januari 2025

16 januari 2025 – Verplichte extra drie lesuren Nederlands

Kim Buyst haalde nog een element uit een hangend decretaal proces: namelijk, het voorontwerp van decreet over lerenden en organisatie, en wel de mogelijkheid voor de klassenraad aan het eind van het lager onderwijs om voor leerlingen die de minimumdoelen voor Nederlands niet behaald hebben, drie extra lesuren Nederlands op te leggen in het daaropvolgende eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Een soortgelijke maatregel bestond al binnen het secundair onderwijs (cf. ook de bestaande, verplichte taalscreening in het secundair onderwijs). Het ging er in de Onderwijscommissie ook al over, niet langer dan een week voordien. De vragen nu hadden vooral betrekking op het preciezere “hoe” van die maatregel. M’hamed Kasmi had, zelfs nog een stuk uitgebreider, soortgelijke vragen. Welke extra informatie kon de minister rond haar plan in deze fase al geven?
ma 20 januari 2025

16 januari 2025 – Extra plaatsen in klas voor kinderen uit buurt

Kim Buyst bewees het prille onderwijswerk van de Vlaamse regering nauwgezet op te volgen door nog een ander thema van het hangende voorontwerp van decreet over lerenden en organisatie tot voorwerp van een vraag om uitleg te maken. Ze noemde de maatregel i.v.m. de gelimiteerde inschrijvingsmogelijkheid bovenop de vastgestelde capaciteit wel “oplapwerk”, nog geen structureel masterplan (voor voldoende plaatsen en kleinere klassen). Buyst had zeven vragen, waarin regelmatig die kritische ondertoon doorklonk. Minister Demir?
ma 20 januari 2025

16 januari 2025 – Lerarentekort in gebieden waar weinig leraren wonen

We hadden nog maar net in de plenaire vergadering van de dag voordien een actuadebat gehad over de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep, of er was hier alweer een variatie op dat thema, met een heel specifieke invalshoek, vooral voor Brussel, naar aanleiding van recent wetenschappelijk onderzoek van de KU Leuven en de U Antwerpen, waarover geschreven was in De Morgen van 8 januari 2025. Interessant onderzoek, inderdaad. Ik herinner ook graag aan iets ouder wetenschappelijk onderzoek over het leraarschap in een grootstedelijke context. Maar de vragen dus van Brusselaar Hannelore Goeman: over de kwestie van de Brusselse leraren die vooral niet in Brussel wonen, een realiteit die een extra impact heeft op het lerarentekort. In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van medio 2024 hadden ook wij van Katholiek Onderwijs Vlaanderen er aandacht voor in ons Brusselse verkiezingsmemorandum en de dito debatavond toen. Niet onverwacht ging het in Goemans vragen opnieuw over mogelijke, specifieke maatregelen voor Brussel en n.a.v. klassluitingen in Ganshoren, waarin minister Demir mee naar oplossingen gezocht en die ook gevonden had, ook over een mogelijk draaiboek (met de sociale partners) voor scholen die met een dreiging van klassluitingen te maken zouden krijgen.
ma 20 januari 2025

10 van 249

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio