25 juni 2025 – Nieuwe resultaten van Vlaamse toetsen

Op deze dag was ik wel liever een vlieg geweest om hoogte te nemen van de belevenissen en leerwinst van de parlementaire missie naar Engeland, maar tegen de achtergrond van de Vlaamse wijsheid “Als de kat van huis is, dansen de muizen ((in de plenaire) op tafel)” nam ik, in afwachting van de parlementaire afhandeling van de begrotingsaanpassing 2025, genoegen met het observeren en het overwegen van de actuele onderwijsvragen van enkele jongere leden van het Vlaams Parlement. Eentje nam zelfs twee actuele vragen voor zijn rekening: Manu Diericx en hij begon met de nieuwe resultaten van de Vlaamse toetsen. Op 20 november 2024 ging het over de resultaten van de eerste afname van de Vlaamse toetsen en andere vragen over dat thema hoorden we op 27 februari 2025 en 15 mei 2025. Hoe verhielden de toetsresultaten zich tot de al genomen en nog te nemen maatregelen van minister Demir, was in eerste instantie Diericx’ vraag.
wo 25 juni 2025

25 juni 2025 – Perceptie van arbeidsmarktgerichte opleidingen en advies van de Vlaamse Scholierenkoepel

Bij het tweede onderwijsthema van de plenaire vergadering ging de sessie “open deuren intrappen” van de eerste actuele vraag nog voort. Met eigenlijk een erg oud verhaal, maar het was nu nogmaals nieuw leven ingeblazen door een recent advies van de Vlaamse Scholierenkoepel, dat aardig wat weerklank in de media gevonden had. En passant herinner ik hier ook graag aan een recent parlementair precedent, incl. een verwijzing naar een hoorzitting op 20 februari 2025. Wat vond minister Demir van het VSK-advies?
wo 25 juni 2025

18 tot en met 24 juni 2025 - Schriftelijke vragen

  1. Hoger onderwijs - Inclusiviteit doctoraatsstudenten
  2. Culturele activiteiten - Participatie scholen
  3. Kinderen die in een multifunctioneel centrum (MFC) verblijven - Overstap naar secundair onderwijs
  4. Hoger onderwijs - Inclusiviteit doctoraatsstudenten
  5. Kinderen die in een multifunctioneel centrum (MFC) verblijven - Overstap naar secundair onderwijs
  6. Leerlingen en studenten met financiële moeilijkheden - Toekenning leefloon
  7. Hervorming individuele beroepsopleiding (IBO) - Aanbevelingen Rekenhof
  8. Bouwdossiers scholen – Vertraging
  9. Arbeidsmarktgericht secundair onderwijs - Capaciteit
  10. Leerlingen, studenten en cursisten met een handicap - Speciale onderwijsleermiddelen (SOL)
  11. Leerkrachten - Opdrachten in verschillende onderwijsnetten
  12. Basisonderwijs - Personeel met masterdiploma
  13. Doorstroom van kleuter- naar basisonderwijs - Beslissing klassenraad vs. beslissing ouders
  14. Doorstroming van kleuter- lager onderwijs - Evolutie en eventuele invloed KOALA-screening
  15. National Academic Recognition Information Centre (NARIC) - Procedure diploma-erkenning
  16. Tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) - Stand van zaken
  17. Vastbenoemde leerkrachten - Ontslagen 2022-2023
  18. Studenten niet uit European education area - Erkenning diploma of getuigschrift
  19. Lokaal flankerend onderwijsbeleid - Sociale voordelen van gemeenten
  20. KOALA-taalscreening - Kwaliteit en effectiviteit taalremediërende trajecten
  21. KOALA-taalscreening - Actualisatie en evaluatie
  22. KOALA-taalscreening - Vrijgestelde leerlingen gewoon onderwijs
  23. KOALA-taalscreening - Ondersteuning en professionalisering (kleuter)leerkrachten
  24. KOALA-taalscreening - Kinderen buitengewoon onderwijs
  25. Excell'erator Challenge derde graad technische richtingen - Evaluatie
  26. Hoger onderwijs - Studentenmobiliteit
  27. Verkregen Digisprongmiddelen - Compensatie scholen bij terugvordering
  28. 'SpelSpel, het zotste dictee' - Resultaten
  29. Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag - Klachten universiteit en hogeschool
  30. Vlaamse faciliteitengemeenten - Franstalig onderwijs
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – cd&v-conceptnota voor nieuwe regelgeving over de structurele toekenning van een onkostenvergoeding voor studenten die het diploma van bachelor in de verpleegkunde behalen met een studieomvang van 240 studiepunten: een bondig commentaar

Een lange titel hierboven voor eigenlijk een eenvoudig en duidelijk probleem, dat weliswaar al enkele jaren meegesleept wordt. De indiening van de conceptnota nu sloot aan bij recente vragen om uitleg in de Onderwijscommissie. Hoe eenvoudig en duidelijk de zaak ook was, ze zorgde hier toch voor enige politieke commotie, niet alleen tussen meerderheidspartner cd&v en de Groen-oppositie, maar ook tussen cd&v en coalitiepartner Vooruit. De belangrijke federale dimensie van de zaak was daaraan niet vreemd.
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – Vlor-advies over bijkomende middelen Nederlands in bao

Het uitgangspunt van de vraag om uitleg van Roosmarijn Beckers mocht dan wel een recent Vlor-advies i.v.m. het basisonderwijs zijn, maar eigenlijk ging het over het ruimere Plan Nederlands (cf. ook de fase die voorafgaat aan het kleuteronderwijs en ná het basisonderwijs), waarover minister Demir al een aantal keren sprak, maar daarop was het nog (even) wachten. De minister hoopte daarmee nog vóór het zomerreces naar de Vlaamse regering te gaan (lees: uiterlijk 18 juli 2025). Het werk daaraan was nu bezig (bv. ook het in kaart brengen van de (op dit moment al) beschikbare middelen voor taal). Grappig vond ik wel haar lapsus linguae tussendoor: “…we zouden van een ander tapje moeten vatten”, maar in de notulen werd dat netjes aangepast, prima.
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – Vlor-advies over geletterdheidskloof

Dan volgde een vraag om uitleg van Kristof Slagmulder, die hij al ingediend had op 27 mei 2025 maar die al meermaals uitgesteld werd. De vraag ging over nog een ander Vlor-advies (i.v.m. de zgn. PIAAC-cijfers 2023) dan dat bij de eerste vraag (van de namiddagvergadering) van zijn partijgenote Roosmarijn Beckers. Nu ging het weer over het volwassenenonderwijs, maar ook wel net over de geletterdheid van volwassenen.
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – Dalend aantal leerlingen in STEM-richtingen

De STEM-monitor 2025 liet voor tso- en bso-STEM-richtingen een daling van het aantal leerlingen (cf. ook vraag om uitleg op 13 maart 2025) zien ondanks de grote vraag naar STEM-profielen op de arbeidsmarkt. We konden dat ook al lezen in De Tijd en VRT NWS. Hoe kon minister Demir dat verhelpen?
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – Toestemming van ouders voor AI in klas

Manu Diericx had gemerkt dat een nieuwe passage opgenomen was in het model van schoolreglement van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, wat het gebruik van AI betrof. Maar hij vreesde dat de concrete regeling tot bijkomende administratieve lasten en andere problemen zou kunnen leiden en suggereerde een alternatief via de ondertekening van het schoolreglement. Kon dat?
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – Inkanteling van Leren en Werken in duaal leren

Een thema dat Loes Vandromme niet losliet en hét liet háár niet los (cf. voor precedenten: bv. 8 februari 2024 en 16 januari 2025),— kwestie van grammaticale lijdende voorwerpen en dito onderwerpen eventjes scherp te stellen —, en met name wat de meest kwetsbaren betrof. De vraag werd gekoppeld met haar vraag over GTB (Gespecialiseerd Team Bemiddeling).
ma 23 juni 2025

19 juni 2025 – Scholen en wapenterreur

Als voorlaatste thema bij de vragen om uitleg ging het over iets wat je liever kwijt dan rijk bent, maar waarop (ook) scholen voorbereid moeten zijn, al valt het hier, tenminste met de frequentie van de problematiek in kwestie, voorlopig wel mee, dacht ik. Het ging er al over in de commissievergadering van 6 februari 2025, maar de meer ernstige variant van zgn. AMOK-situaties, zoals recent in het Oostenrijkse Graz, zette Karolien Grosemans opnieuw ertoe aan een vraag om uitleg te stellen. Ook de fractievoorzitter van de Vlaams Belang-fractie, Chris Janssens, had daarvoor aandacht, en met name voor de werking van de lokale integrale veiligheidscellen (LIVC’s) in dit verband. Om scholen te ondersteunen, bood de Vlaamse overheid nu al het zgn. ���canvas intern noodplan” aan, zo leerden we uit de intro van vragensteller Grosemans. Wat had minister Demir over dit thema te melden?
ma 23 juni 2025

10 van 430

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?