12 december 2024 - Gedachtewisseling over de Onderwijsspiegel 2024: een bondige mededeling

Door een changement de décor aan het eind van de Onderwijsspiegel-toelichting in deze commissievergadering dacht ik aanvankelijk mijn commentaar erop uit te stellen tot na de antwoorden op vragen van de onderwijscommissarissen. Maar die changement betekende een uitstel naar… 30 januari 2025, en dat vond ik bij nader toezien toch wat lang. Vandaar dit compromis: in dit stukje geef ik nu toch al, zij het kort, wat hier voorlag, en de vragen/antwoordenronde van 30 januari 2025 becommentarieer ik dan pas. Daardoor wordt dit stukje wel eerder gewoon een korte mededeling/melding dan wel een commentaar. Overigens, — maar ik kan me uiteraard serieus daarin vergissen —, verwacht ik eind januari, eerlijk gezegd, niet zo echt veel nieuws ten opzichte van wat op te merken viel bij de besprekingen van onderwijsspiegels in voorbije jaren. Twee kritieken van de Onderwijsinspectie kwamen toen namelijk steeds terug: het ondermaatse zgn. onderwijskundige beleid én het dito evaluatiebeleid van scholen. Dat stelde mij toen trouwens in de gelegenheid om ook kritisch te zijn ten aanzien van die kritiek… En bovendien stellen onderwijscommissarissen traditioneel veel meer vragen over de onderwijsactualiteit van dat moment dan over het verleden waarover gerapporteerd wordt in een onderwijsspiegel.
vr 13 december 2024

11 december 2024 – PIAAC-onderzoek

Het thema van de actuele onderwijsvragen van deze plenaire vergadering was volkomen verwacht, maar ik ga misschien wat eigenstandig in op de parlementaire bespreking. Eerst wel weer het best even de concrete feitelijke inhoud van de zaak:
wo 11 december 2024

21/28 november-5 december 2024 – Begroting, Beleids- en begrotingstoelichting (BBT) en Programmadecreet: een persoonlijke impressie

Om dit commentaarstukje te schrijven heb ik eerst nog eens herlezen wat ik rond deze tijd een jaar geleden schreef, toen de toenmalige Onderwijsminister Ben Weyts zijn laatste begrotingsdocumenten presenteerde en daarover in gesprek ging met de onderwijscommissarissen. Toen dus einde legislatuur, nu begin legislatuur én met ook een nieuwe Onderwijsminister zonder onderwijsbeleidservaring, maar wel ministeriële ervaring in andere beleidsdomeinen.
ma 9 december 2024

4 december 2024 – Actualiteitsdebat over de resultaten van het recente TIMSS-onderzoek: een persoonlijke impressie

Haast exact een jaar geleden (6 december 2023) hadden we in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement een heel verwante activiteit als die van vandaag, namelijk: een actualiteitsdebat over de PISA 2022-resultaten en de dalende onderwijskwaliteit. Voor nog enkele andere, relevante precedenten verwijs ik bovendien graag naar een nog iets ouder deel van mijn archief. De “harde” gegevens zelf die vandaag gepubliceerd werden (10.00 u West-Europese wintertijd) en waarover dit actualiteitsdebat handelde, staan netjes bij elkaar (samen met alle historische data) op de website van het Departement Onderwijs en Vorming. De websites van de diverse media hadden het er uitvoerig over in de loop van de ochtend, inclusief de reacties van zo goed als álle relevante betrokkenen, ook dus van de politici die die namiddag dit actualiteitsdebat voerden. Later ook in de televisie- en radiobulletins. De extra nieuwsbrief van Katholiek Onderwijs Vlaanderen over de zaak bereikte mijn mailbox om 10.09 u. Zulks krijg je uiteraard in de 24/7-media/communicatiemaatschappij waarin wij leven…het zij zo.
wo 4 december 2024

27 november 2024 – Collectief leerlingenvervoer in buitengewoon onderwijs

De twee thema’s van de actuele onderwijsvragen van deze plenaire vergadering waren volkomen verwacht. Het eerste thema, het collectief leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs, heeft een lange en omstandige voorgeschiedenis. Ik heb even in een iets ouder deel van mijn archief gegrasduind en ook in het meer recente deel: de “hits” van het zoekwoord “leerlingenvervoer” zijn legio. Meest recent nog op 25 september 2024. Ook nu heel recent verschenen talloze artikelen in de media, met als bottomline: nog heel wat leerlingen zitten nog te lang op de bus om naar school en naar huis te geraken. Minister Annick De Ridder beantwoordde de voor de hand liggende vragen: welke oplossingen, al dan niet op korte termijn, zag de minister?
wo 27 november 2024

27 november 2024 – Mogelijke plannen bij lerarenpensioenen

Het tweede onderwijsthema was totaal anders dan het eerste en ook belangrijk: in de lopende onderhandelingen voor de vorming van een nieuwe federale regering was het thema opgedoken, een van de weinige onderwijsbevoegdheden die nog federaal zijn, met name de pensioenen van het onderwijspersoneel. Een federaal onderwijsthema dat uiteraard ook wel helemaal past in het Vlaamse dossier van de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep. En we wisten al vanuit de media, — het zijn actuele vragen hier, inderdaad —, dat de onderwijsvakbonden rond mogelijke wijzigingsplannen in de pensioenregelgeving alert waren. Ook minister Demir had zich, naast COC-secretaris-generaal Koen Van Kerkhoven, die ochtend al laten horen in… De Ochtend. De relevante gegevens waren dus genoegzaam bekend.
wo 27 november 2024

20 november 2024 – Bekendmaking van resultaten van Vlaamse toetsen

Eigenlijk kon ik dit korte stukje al haast helemaal schrijven vóór aanvang van de plenaire vergadering. Hoe kwam dat? Simpel. Zoals wel vaker, was het hele debat al de dag voordien en op deze ochtend in de media gevoerd. In álle media: geschreven (voor abonnees) én audiovisuele, met ook verwijzing naar enkele onderwijsexperten.
wo 20 november 2024

14 november 2024 – Onkostenvergoeding voor stages

Oorspronkelijk waren er vier vragenstellers: één was afwezig wegens ziekte, de vierde vragensteller nam evenmin deel aan de commissievergadering. Centraal thema van de twee overblijvende vragenstellers was het recente standpunt over stages van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS), met o.a. de vraag naar een onkostenvergoeding voor stagiairs. Wat vond minister Demir?
vr 15 november 2024

10 van 228

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio