20 november 2025 – Rol van pedagogen in onderwijs

Dit vond ik een van de interessantste vragen om uitleg van deze commissievergadering, omdat er zoveel relevants in zat, ook politiek. Minister Demir had begin oktober een gastles gegeven aan de KU Leuven voor studenten pedagogische wetenschappen en haar uitspraken daar over de rol van pedagogen in het onderwijs(beleid) hadden toch voor enige beroering gezorgd. Een tijdje terug had ik op deze pagina’s ook zelf in de marge van een parlementaire vraag al verwezen naar een reactie toen van twee Leuvense pedagogen op de uitspraken van de minister: voorwaar, een schitterend stuk (voor een goed begrip: dat van die pedagogen dus, niet het mijne). Voor ik dit stukje schreef, had ik ook nog even contact met de auteur van nog een ander schitterend stuk uit die periode, dat ik je niet wil onthouden. Nu ging onderwijscommissaris Gianna Werbrouck, zelf ook pedagoge, nog wat dieper op die kwestie in.

Gewoon vooraf nog even tussen haakjes: in mijn eigen cursus Nederlands voor derdejaars studenten in de bachelor secundair onderwijs van een Hasseltse hogeschool had ik lang geleden een soort van duidingtekst opgenomen onder de titel “I have a dream” (je weet wel, beste lezer), waarin ik droomde dat algemene didactici ook een beetje meer vakdidactici zouden worden, maar ook omgekeerd, dat ook vakdidactici een beetje meer algemene didactici zouden worden…

Terug naar de vraag om uitleg. Minister Demir vond dat pedagogen toch een plaats verdienden in het onderwijs(beleid), maar dan wel in goede wisselwerking met leraren. Dat klonk nog heel redelijk, vond ik. Maar toen ze het had over de onderwijs(beleids)geschiedenis van de voorbije dertig jaar, waarmee ze eigenlijk haar Leuvense gastles overdeed, en haar partijgenoot Koen Daniëls (met een voor mijn part wel terecht punt over activistische onderwijssociologen) zich daarbij opnieuw aansloot met toch enkele kort-door-de-bocht uitspraken over zgn. zelfontdekkend leren, welbevinden en pedagogen in lerarenopleidingen die zogenaamd zelf geen klas vanbinnen gezien hadden (maar uiteraard wel alle lof voor… cognitief psychologen, tiens…, wie zou hij in concreto bedoeld hebben?), bleef ik rustig ademen… buikademhaling… en dacht er het mijne van.

Heel interessant was (nwvr: maar dat begreep ik pas een stuk later…) nog de tussenkomst van Loes Vandromme: “Ik wil ook waarschuwen voor wat collega Daniëls een marketingstrategie noemt uit het verleden (nwvr: bij diens verwijzing naar het CEGO van professor Ferre Laevers, over wie ikzelf ook al weleens schreef). Laat ons eerlijk zijn dat we daar ook in de maatschappij en in de huidige context onze ogen niet voor mogen sluiten (nwvr: mijn cursivering).

En uiteraard ook nog interessant wordt het NVAO-rapport over lerarenopleidingen, dat in december 2025 verwacht wordt.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de rol van pedagogen in het onderwijs van Gianna Werbrouck” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?