20 november 2025 – Daling van inschrijvingscijfers in 7de leerjaar

De situatie van de nieuwe zevende leerjaren, als sluitstuk van de modernisering secundair onderwijs in het schooljaar 2025-2026 (en het verband met de graduaatsopleidingen in het hoger onderwijs), had in de loop van 2025 al meermaals aandacht gekregen in het Vlaams Parlement. In het archief vond ik 22 januari, 24 april, 12 juni en 10 juli. Nu de inschrijvingscijfers van de zevende jaren gekend waren voor 2025-2026 bleek een eerdere vrees (met name een daling van de inschrijvingscijfers) waarheid te zijn geworden. De formuleringen van hun vragen varieerden hier en daar lichtjes (soms ook wat langer, soms wat korter), maar au fond hadden de drie vragenstellers het over dezelfde punten: de mening van de minister over de vermelde daling en mogelijke remedies daarvoor, de relatie met de toename van de inschrijvingscijfers in de graduaatsopleidingen en het probleem van mogelijke drop-outs daar.

Minister Demir deed in haar antwoord het gekende verhaal van de door de modernisering so gewijzigde overgang vanuit een studierichting met arbeidsmarktfinaliteit naar het hoger onderwijs nog eens over. De bewijzen van (bijkomende) beroepskwalificaties die leerlingen, ook nog in de nieuwe situatie, konden behalen, moesten echt gewaardeerd worden en er moest duidelijk over gecommuniceerd worden. De minister zou de gang van zaken in de graduaatsopleidingen monitoren en wees op de al bestaande studievoortgangsmaatregelen ten behoeve van het studierendement. Financieel was ook in een (beperkte) verhoging van de middelen voorzien (+4 miljoen euro). Tot slot was er ook de lopende screening van de matrix secundair onderwijs, dus inclusief de nieuwe zevende leerjaren, in het kader van een algehele rationalisatie van het secundaironderwijslandschap, zoals de minister ook al enkele keren vermeld had de voorbije weken.

De rest van de bespreking bracht eigenlijk weinig tot geen nieuws: nogmaals ging het over een alomvattend plan (voorjaar 2026) voor het praktijkonderwijs waarbij ook arbeidsmarktactoren betrokken moesten worden, het belang van deelkwalificaties en van flexibele heroriënteringsmogelijkheden als het misliep in een graduaatsopleiding. Hoe dan ook, zou de geplande monitoring van de graduaatsopleidingen de nodige tijd vergen.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?