Een ouderraad, oudervereniging en oudercomité zijn verschillende entiteiten, elk met hun eigen doelstellingen en kenmerken.
Oudercomités of -verenigingen bepalen zelf wie hun leden zijn en zij beschikken over eigen middelen die ze autonoom beheren. De middelen van deze verenigingen verschijnen niet in de boekhouding van het schoolbestuur. Zij kunnen er wel voor kiezen om een schenking te doen aan het schoolbestuur.
Oudercomités of -verenigingen kunnen activiteiten zowel met als zonder toestemming van het schoolbestuur organiseren. Wanneer het schoolbestuur instemt met een initiatief, ben je vaak ook bereid om de verantwoordelijkheid ervoor te dragen en de naam van de school of het schoolbestuur eraan te verbinden. Dit betekent dat het initiatief wordt beschouwd als genomen door het schoolbestuur.
Als een oudercomité of -vereniging een activiteit organiseert op eigen houtje, dan wijs je de initiatiefnemers er best op dat hun activiteit gebeurt buiten het schoolleven en zonder de goedkeuring van het schoolbestuur. Bijgevolg is het schoolbestuur niet aansprakelijk bij eventuele problemen of schadegevallen. De personeelsleden die deelnemen aan deze initiatieven zijn niet gedekt door de arbeidsongevallenverzekering en de deelnemende leerlingen vallen niet vallen de schoolverzekering.
Je mag de naam van de school of het schoolbestuur niet gebruiken voor een initiatief waarvoor het schoolbestuur geen toestemming heeft gegeven. Wij raden dit sterk af, om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat het initiatief van het schoolbestuur uitgaat en dat het de verantwoordelijkheid draagt.
Wanneer je lokalen ter beschikking wil stellen van de initiatiefnemers, is het aan te raden om een gebruiksovereenkomst af te sluiten. Dit geldt zoals bij andere verenigingen die niets met de school te maken hebben. In dit geval zal het schoolbestuur dezelfde vergoeding voor de kosten vragen als aan andere organisaties.