Waar staat dat eigenlijk voor? Een organisatiecultuur? En hoe verhoudt die zich tot de organisatiestructuur en tot de missie, visie en kernwaarden van jouw organisatie?
Organisatiecultuur kun je omschrijven als ‘het geheel van waarden, opvattingen, symbolen en rituelen die gedeeld worden door de organisatieleden’. Robert E. Quinn en Kim S. Cameron definiëren organisatiecultuur als ‘de wijze waarop de leden van de organisatie zich intern in hun onderlinge relaties en extern in hun relaties met actoren gedragen’.
De organisatiecultuur:
De inhoud en de sterke van een organisatiecultuur zijn twee verschillende zaken.
De inhoud maakt de organisatiecultuur concreet en gaat over:
Sommige van die zaken zijn waarneembaar en andere niet.
Je kunt de inhoud van je organisatiecultuur beschrijven door een inventaris te maken. Net wat onzichtbaar is, bevraag je best expliciet.
De organisatiecultuur, de organisatiestructuur en de missie, visie en kernwaarden van je organisatie moeten heel sterk verbonden zijn:
Als grotere organisatie kun je per team of per afdeling een andere subcultuur hebben. Al die subculturen moeten wel vertrekken vanuit en hun basis vinden in éénzelfde gedeelde missie, visie en kernwaarden.
Leden van een zelfde team moeten zeker dezelfde organisatiecultuur uitdragen.
De afwezigheid van consensus die je kunt voelen in de organisatiecultuur, impliceert eigenlijk dat die organisatie geen echte cultuur heeft. De medewerkers en personeelsleden zijn onvoldoende in de organisatie opgenomen om volwaardige ‘cultuurdragers’ te zijn.