Aan welk van de vier soorten of types organisatiecultuur beantwoordt jouw organisatie het meest? Om die vraag te beantwoorden, kun je gebruik maken van het Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) een gevalideerde onderzoeksmethode ontwikkeld door Cameron en Quinn.
Zij stelden vast dat de meeste organisaties meerdere cultuurtypes combineren waaronder één dominant. De juiste mix van organisatieculturen is belangrijk voor je organisatie. En in bepaalde contexten zal de ene cultuur beter werken dan de andere.
Ruim 10 000 bedrijven waaronder veel non-profitorganisaties maakten al gebruik van het OCAI om hun organisatiecultuur in kaart te brengen.
De respondenten van de OCAI-vragenlijst beoordelen zes factoren van een organisatie:
De respondenten vullen eerst de vragenlijst in rekening houdend met de huidige cultuur en vervolgens rekening houdend met de gewenste cultuur. Zij verdelen honderd punten over een aantal uitspraken die met één van de vier soorten cultuur overeen komen.
Uit de resultaten kun je afleiden:
De combinatie van beide invalshoeken maakt het mogelijk om een aantal concrete acties te identificeren.
Door de individuele OCAI-scores van je medewerkers te middelen en te vergelijken kom je tot een cultuurprofiel van jouw organisatie: