- Werkplekleren - focus stage in de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktfinaliteitWerkplekleren kan verschillende vormen aannemen. Indien de school een doelgerichte keuze voor stage heeft gemaakt, moet het proces voor de opmaak van activiteitenlijsten worden opgestart. De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. De pedagogische begeleiding heeft een inspiratiedocument opgemaakt waarin een uitgebreide lijst van doelgerichte activiteiten is opgenomen. Tijdens een online introductiemoment willen we dit document toelichten en nadien tijdens een fysiek terugkommoment scholen verder ondersteunen in het opmaken van deze activiteitenlijsten.Meerdere dataOp locatie en online
- Ontdek de kracht van effectieve didactiek en versterk je lessen economieMeerdere dataOp locatie
- Aan de slag met het leerplandoel: "ontwerpen van een oplossing voor een probleem" (A-finaliteit 2de en 3de graad)Meerdere dataOp locatie en online
- Aan de slag met het leerplan van de basisopties Economie en organisatie B-stroomDit initiatief is een vervolg op de webinar van vorig schooljaar waarbij we het aangepaste leerplan hebben toegelicht met de focus op de wijzigingen ten opzichte van het vorige leerplan.Tijdens dit initiatief staan we stil bij hoe we de leerplandoelen moeten lezen en hoe we deze kunnen omzetten naar lesdoelen. Verder krijg je inspiratie in verband met digitale didactiek van bepaalde lesdoelen zodat je hiermee aan de slag kunnen in je lespraktijk.Meerdere dataOp locatie
- Aan de slag met het leerplan van de basisopties Economie en organisatie A-stroomDit initiatief is een vervolg op de webinar van vorig schooljaar waarbij we het aangepaste leerplan hebben toegelicht met de focus op de wijzigingen ten opzichte van het vorige leerplan.Tijdens dit initiatief staan we stil bij hoe we de leerplandoelen moeten lezen en hoe we deze kunnen omzetten naar lesdoelen. Verder krijg je inspiratie in verband met digitale didactiek van bepaalde lesdoelen zodat je hiermee aan de slag kunnen in je lespraktijk.Meerdere dataOp locatie
- Aan de slag met sociaal-maatschappelijke en economische doelen in de eerste graadTijdens dit initiatief wordt het onderscheid tussen het leerplan Financieel-economische vorming en het leerplan Mens en samenleving toegelicht.Je krijgt zicht op de leerlijn van de 1ste naar 3de graad.Je wordt geïnspireerd in verband met de realisatie van bepaalde doelstellingen waarbij de focus ligt op de economische doelen.Meerdere dataOp locatie
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan van de basisoptie maatschappij en welzijn A en B-stroom: infomoment10 september 2025Online
- Godsdienst, hoe zit dat bij kleuters uit de 2de en 3de kleuterklas?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij 4 en 5-jarigen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou!We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor het werken met 4 en 5 jarigenTijdens dit initiatief werken we met de doelen van RKG.We zoomen in op ontwikkelthema’s 2 tot en met 5.We bekijken hoe we godsdienstactiviteiten via Jezusbeelden, eenvoudige Bijbelverhalen en rituelen kunnen verankeren in de klas.24 november 2025Gent
- Godsdienst, hoe zit dat bij peuters en jonge kinderen?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij peuters en jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou!We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor het werken met peuters en jonge kleuters.Tijdens dit initiatief werken we met de doelen van RKG.We zoomen in op ontwikkelthema’s 2 tot en met 5.We bekijken hoe we godsdienstactiviteiten via Jezusbeelden en eenvoudige rituelen kunnen verankeren in de klas.7 november 2025Gent
- Krachtig aan de slag met symbolen en rituelen in een diverse klas (buitengewoon onderwijs)Tijdens dit initiatief maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken.Wil je met eenvoudige materialen aan de slag? Wil je met de symbolen en rituelen een kijktafel maken?Dan is deze sessie beslist een aanrader.Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing).Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG.De voorbeelden komen uit de kleuterpraktijk maar kunnen ingezet worden binnen buitengewoon onderwijs omdat ze heel visueel, tactiel en eenvoudig zijn.21 oktober 2025Gent
- Webinar Referentiekader Ik, Jij, samen Mens in verbinding met agogische vaardigheden (herhaling)Tijdens deze webinar maak je kennis met het referentiekader voor kwaliteit van leven, wonen en zorgen. Dit kader vormt de basis van de visie op zorg en staat centraal binnen de opleiding tot verzorgende en zorgkundige in het leerplan Gezondheidszorg en het 7de leerjaar Verzorgende-Zorgkundige.Deze webinar is een herhaling (!) van vorig schooljaar en bundelt de informatie van de webinar en de gekoppelde live-sessies. Het brengt op die manier verduidelijking over het referentiekader en een overzicht van het beschikbaar inspirerend materiaal om met het Referentiekader in de les aan de slag te gaan en van hieruit de link te leggen naar agogische vaardigheden.Ben je voor het eerst aan de slag met dit leerplan of kon je vorig jaar niet aansluiten op de sessies? Welkom!15 oktober 2025Online
- Webinar EducareTijdens dit webinar maak je kennis met het kader Educare dat zorgen, leren en spelen met elkaar verbindt.12 november 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan VII Kinderbegeleider11 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Opvoeding en begeleiding D/A18 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Zorg en welzijn 2de graad A: infomoment10 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Assistentie in wonen, zorg en welzijn - Infomoment17 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Maatschappij en Welzijn II DA17 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Gezondheidszorg III D/A-finaliteit15 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan 7 Verzorgende/zorgkundige10 september 2025Online
- Intervisie Sociologie en PsychologieTijdens dit initiatief verduidelijken we de verwachting van de leerplandoelen met handelingswerkwoord 'toelichten' en wisselen we uit omtrent aanpak/werkvormen.Je verkent de open space methodiek (waar jullie zelf onderwerpen kunnen aanbrengen om over in gesprek te gaan).Meerdere dataOp locatie
- Webinar - doelen kwaliteitsvol handelen binnen het Leerplan Opvoeding en begeleiding en 7 kinderbegeleiderTijdens dit webinar gaan we dieper in op de doelen van het kwaliteitsvol handelen binnen de leerplannen Opvoeding en begeleiding en Kinderbegeleider.18 november 2025Online
- Onderzoekscompetentie in het domein Kunst en creatieTijdens dit initiatief leer je hoe je leerlingen binnen het studiedomein Kunst en Creatie stap voor stap begeleidt in het doorlopen van een volledige onderzoekscyclus.In vijf sessies verken je telkens één fase van het onderzoeksproces: van het prikkelen van fascinaties tot het presenteren van betekenisvolle resultaten. Je maakt kennis met inspirerende werkvormen, praktijkgerichte tools en concrete voorbeelden die je meteen kunt inzetten in je klaspraktijk.Dit traject speelt in op de nood aan houvast bij het realiseren van het leerplandoel rond onderzoekend leren, en biedt ruimte voor uitwisseling, creativiteit en verdieping.Meerdere dataBrussel
- Webinar - kwaliteitsvolle evaluatie stageTijdens dit webinar word je geïnformeerd over wat een kwaliteitsvolle evaluatie van stage inhoudt. We ontwikkelden een inspiratiedocument op basis van 7 kwaliteitscriteria. Het document biedt ook inspiratie om met de vakgroep aan de slag te gaan bij het opstellen van betrouwbare en objectieve evaluatiecriteria.7 oktober 2025Online
- Deel- en inspiratiemoment rond de onderzoekscompetentie vanuit de doelen Natuurwetenschappen in de 3de graad D-finaliteitTijdens dit initiatief leer je hoe je als leraar natuurwetenschappen invulling kunt geven aan de onderzoekscompetentie. We gaan na hoe je leerlingen de onderzoekscyclus laat doorlopen. We bekijken het eigen materiaal en wisselen tips, ervaringen en inspiratie uit.We leren hoe we dit leerplandoel kwaliteitsvol kunnen evalueren.22 oktober 2025Gent
- Workshop: leerplandoelen statistiek realiseren met RWorkshop Herneming: Leerplandoelen Statistiek realiseren met RHeb je de vorige sessie gemist? Goed nieuws: we bieden deze nascholing opnieuw aan, zodat je alsnog kunt deelnemen.Tijdens deze praktijkgerichte workshop maak je kennis met het statistisch programma R. Je leert hoe je statistische analyses uitvoert en hoe je de resultaten helder en visueel aantrekkelijk presenteert. We leggen de link met de leerplandoelen, zodat je meteen aan de slag kunt in je klaspraktijk.Meerdere dataOp locatie
- Basiszorg en ondersteuning: Herhaling: inspiratie pedagogisch en agogisch handelen LPD 15, 33 en op pedagogisch handelen LPD 29, 30, 31Tijdens deze ontmoeting focussen we ophet leren kennen van het referentiekader "Ik, jij, samen mens" en de manier waarop dit in verbinding kan gebracht worden met agogische doelstellingenhet leren kennen van het pedagogisch raamwerk; zeker ook als achtergrond voor jezelfhet leren kennen van een overzicht in agogische en pedagogische vaardighedenuitwisselen met collega'sMeerdere dataOp locatie
- Nascholing ICF als basis om met LPD 13 aan de slag te gaanTijdens deze sessie verkennen we de gezondheidspatronen van Gordon en ICF-schema om en bieden we jullie inspiratie om LPD 13 vorm te geven.Het ICF-schema is een belangrijk kader als basis voor de doelen van gezondheid en welzijn.Hierbij bewaken we ook de integratie tussen de verschillende bouwstenen.23 oktober 2025Brussel
- Nascholing ICF en Gordon om met de doelen zorg en LPD 16 aan de slag te gaanTijdens deze sessie verkennen we de patronen van Gordon en ICF en bieden we jullie inspiratie om met de doelen zorg en in het bijzonder LPD 16 vorm aan de slag te gaan.Hierbij bewaken we ook de integratie tussen de verschillende bouwstenen.Dit is een herhaling van de sessie die de voorbije 2 schooljaren werd gegeven.13 oktober 2025Brussel
- Indirecte zorg in zorg en welzijn 2de graad AJe krijgt inspiratie om met de doelen van indirecte zorg aan de slag te gaan.Je krijgt inzicht in de didactiek rond indirecte zorg adhv werkvormen, differentiëren, ... Je reflecteert over de manier waarop je met de doelen rond indirecte zorg aan de slag gaat en ze evalueert.Je wisselt uit over mogelijke ideeën, lesontwerpen om aan de leerplandoelen te werken.Meerdere dataOp locatie en online
- Herhaling ICF en Gordon en verdieping doelen zorg in Gezondheidszorg III DA en 7 verzorgende/ZorgkundigeTijdens dit initiatief gaan we dieper in op het ICF -schema en de gezondheidspatronen van Gordon. Na een toelichting voer beide kaders gaan we dieper in op hoe je vanuit casussen en de gezondheidspatronen van Gordon de verschillende doelen van de rubriek zorg kan bereiken.13 oktober 2025Brussel
30 van 262