- Netwerk SPORT (D/A) leerkrachten Derde graad wetenschap & sport (nieuw instappende scholen)Tijdens de netwerkmomenten: maak je kennis met informatie omtrent de richting SPORT maak je kennis met de collega's van andere startende scholen binnen het studiedomein sport geraak je geïnspireerd door good practices wissel je informatie uit omtrent de aanpak binnen de sport richting deel je cursussen en maak je afspraken voor gezamenlijke ontwikkeling2 oktober 2025Brugge
- Hoe kunnen digitalisering en AI een kwaliteitsvolle evaluatie ondersteunen?In de snel veranderende digitale leeromgeving staan leerkrachten steeds vaker voor de uitdaging om digitale toetsen en AI‑ondersteunde evaluaties op een verantwoorde manier te integreren. Terwijl technologie enorme kansen biedt – van gepersonaliseerde feedback tot efficiëntere beoordelingsprocessen – brengt ze ook risico’s met zich mee, zoals bias, privacy‑kwesties en een mogelijke afname van kritische denkvaardigheden. Het Europese referentiekader DigCompEdu onderstreept dat elke docent moet beschikken over de competenties om digitale middelen pedagogisch verantwoord in te zetten. Ook het Digiplan verwoordt expliciet deze verwachting.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk Opleidingsverantwoordelijken BasisverpleegkundeTijdens dit initiatief wissel je inhouden van en ervaringen met diverse topics binnen Basisverpleegkunde uit: opmaken van het omvormingsdossier, uitwerken van evaluatie, didactische aanpak van uiteenlopende onderwerpen, opbouw van het curriculum ...Meerdere dataOp locatie en online
- Zuurstof voor Nederlands – lerend netwerk vakcoördinatoren Nederlands West-VlaanderenWil je samen met de andere vakcoördinatoren Nederlands in West-Vlaanderen een netwerk vormen om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materiaal uit te wisselen en op de hoogte te blijven van de laatste nieuwigheden in ons vakgebied? Welkom in het netwerk Zuurstof voor Nederlands dat vakcoördinatoren versterkt in hun job en zuurstof geeft om hun team te kunnen leiden.Meerdere dataBrugge
- Lerend netwerk Een krachtige vakgroepwerking LO secundair onderwijsVakgroepvergaderingen LO draaien vaak om praktische afspraken. Maar hoe kunnen we samen nog sterker inzetten op leren en bewegen, meer openheid creëren en beter afstemmen, zowel binnen én buiten de vakgroep?Wil je dat jullie werking krachtiger, effectiever en efficiënter wordt?Dan is deze nascholing iets voor jou!Meerdere dataOp locatie en online
- Deel- en inspiratiemoment (netwerk) ' Doelgerichte communicatieve opdrachten voor receptie, productie en interactie in moderne vreemde talen'. Groep 3Leraren MVT signaleren veel vragen rond het opstellen van leerplangerichte opdrachten voor receptieve, productieve en interactieve vaardigheden. Na input vanuit de wetenschap en vanuit de leerplannen, ga je hier concreet mee aan de slag.Meerdere dataOp locatie en online
- Deel- en inspiratiemoment (netwerk) ' Doelgerichte communicatieve opdrachten voor receptie, productie en interactie in moderne vreemde talen'. Groep 2Leraren MVT signaleren veel vragen rond het opstellen van leerplangerichte opdrachten voor receptieve, productieve en interactieve vaardigheden. Na input vanuit de wetenschap en vanuit de leerplannen, ga je hier concreet mee aan de slag.Meerdere dataOp locatie en online
- Deel- en inspiratiemoment (netwerk) ' Doelgerichte communicatieve opdrachten voor receptie, productie en interactie in moderne vreemde talen'. Groep 1Leraren MVT signaleren veel vragen rond het opstellen van leerplangerichte opdrachten voor receptieve, productieve en interactieve vaardigheden. Na input vanuit de wetenschap en vanuit de leerplannen, ga je hier concreet mee aan de slag.Meerdere dataOp locatie en online
- Voorloperscholen ASV OV3 - 10 geselecteerde voorloperscholenMeerdere dataOp locatie
- Dagen voor beginnende leraren secundair onderwijs regio West-Vlaanderen - 15 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.15 oktober 2025Brugge
- Dagen voor beginnende leraren secundair onderwijs regio West-Vlaanderen - 8 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.8 oktober 2025Brugge
- Dagen voor beginnende leraren secundair onderwijs regio West-Vlaanderen - 1 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.1 oktober 2025Brugge
- Dagen voor beginnende leraren secundair onderwijs regio West-Vlaanderen - 24 september 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.24 september 2025Brugge
- Leerplantoelichting 7de leerjaar:Complementair leerplan Communicatie en interactieTijdens de digitale basissessie verkennen we het leerplan. We staan stil bij de opbouw en de inhoud van het leerplan en bieden inspiratie bij de organisatie en implementatie ervan.9 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Basiszorg en ondersteuning - InfomomentGa je volgend schooljaar voor het eerst aan de slag met het leerplan Basiszorg en ondersteuning?Waar vind je informatie? Welke informatie is dat? Welke documenten zijn belangrijk om door te nemen?17 september 2025Online
- Netwerk kritische vrienden 'leren leren'-beleidNood aan kritische vrienden om uit te wisselen over je 'leren leren'-beleid? Sluit je aan bij dit netwerk!Inspireer elkaar, suggereer verbeteringen voor elkaars initiatieven en werk samen om een duurzaam beleid uit te bouwen.Meerdere dataOp locatie
- WACHTLIJST Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (niveau scholengemeenschap) WACHTLIJSTUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Op aanvraag
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Schoonmaker (OV3)15 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Huishoudhulp Zorg (OV3)15 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Logistiek assistent in de Zorg (OV3)15 september 2025Online
- Lerend netwerk Duale opleidingen in Verzorgende/Zorgkundige en KinderbegeleiderIn dit netwerk wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld.We gaan concreet aan de slag met ontwikkelde materialen zoals opleidingsplan, opdrachtenfiches, evaluatiedocumenten, leerlijnen.Op basis van wederzijds vertrouwen delen we via netwerkoverleg informatie, ervaringen en expertise.We bekijken samen of deze materialen kwaliteitsvol zijn, borgen wat goed is en verbeteren waar nodig. Verder gaan we dieper in op bepaalde thema’s zoals feedback, differentiatie, kwaliteitsontwikkeling ...De agenda wordt bepaald door de leden van het lerend netwerk.6 oktober 2025Brussel
- Internationale handel en logistiek: focus evaluatieSamen verkennen we hoe je in het vak Internationale handel en logistiek zinvolle en leerplangerichte evaluatie kan inzetten vanuit actuele en concrete casussen.12 november 2025Brussel
- Starterskit voor leraren finaliteit arbeidsmarktHeb je als startende leraar in de A-finaliteit veel vragen na de eerste weken? Heb je vragen over: je verwachtingen over je leerlingen je didactische werkvormen je relatie leraar - leerling Tijdens dit initiatief maak je kennis met andere startende leraren en is er tijd voor uitwisseling.Meerdere dataGent
- Werkplekleren - focus stage in de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktfinaliteit in het domein Economie en organisatieWerkplekleren kan verschillende vormen aannemen. Indien de school een doelgerichte keuze voor stage heeft gemaakt, moet het proces voor de opmaak van activiteitenlijsten worden opgestart. De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. De pedagogische begeleiding heeft een inspiratiedocument opgemaakt waarin een uitgebreide lijst van doelgerichte activiteiten is opgenomen. Tijdens een online introductiemoment willen we dit document toelichten en nadien tijdens een fysiek terugkommoment scholen verder ondersteunen in het opmaken van deze activiteitenlijsten.Meerdere dataOp locatie en online
- Ontdek de kracht van effectieve didactiek en versterk je lessen economieMeerdere dataOp locatie
- Aan de slag met het leerplan van de basisopties Economie en organisatie B-stroomDit initiatief is een vervolg op de webinar van vorig schooljaar waarbij we het aangepaste leerplan hebben toegelicht met de focus op de wijzigingen ten opzichte van het vorige leerplan.Tijdens dit initiatief staan we stil bij hoe we de leerplandoelen moeten lezen en hoe we deze kunnen omzetten naar lesdoelen. Verder krijg je inspiratie in verband met digitale didactiek van bepaalde lesdoelen zodat je hiermee aan de slag kunnen in je lespraktijk.Meerdere dataOp locatie
- Aan de slag met het leerplan van de basisopties Economie en organisatie A-stroomDit initiatief is een vervolg op de webinar van vorig schooljaar waarbij we het aangepaste leerplan hebben toegelicht met de focus op de wijzigingen ten opzichte van het vorige leerplan.Tijdens dit initiatief staan we stil bij hoe we de leerplandoelen moeten lezen en hoe we deze kunnen omzetten naar lesdoelen. Verder krijg je inspiratie in verband met digitale didactiek van bepaalde lesdoelen zodat je hiermee aan de slag kunnen in je lespraktijk.Meerdere dataOp locatie
- Aan de slag met sociaal-maatschappelijke en economische doelen in de eerste graadTijdens dit initiatief wordt het onderscheid tussen het leerplan Financieel-economische vorming en het leerplan Mens en samenleving toegelicht.Je krijgt zicht op de leerlijn van de 1ste naar 3de graad.Je wordt geïnspireerd in verband met de realisatie van bepaalde doelstellingen waarbij de focus ligt op de economische doelen.Meerdere dataOp locatie
- Basisoptie Maatschappij en welzijn B-stroom: focus op oriëntatie en differentiatie in de klasDit initiatief is tweedelig.Met een webinar leggen we de link tussen de basisoptie en de 2de graad om vanuit de doelen te kunnen oriënteren.Met een fysieke vervolgsessie grijpen we kansen om te differentiëren in de klas, rekening houdend met de diversiteit van de klasgroepen.Meerdere dataOp locatie en online
- Basisoptie Maatschappij en welzijn A-stroom: focus op oriëntatie, inhoudelijke sterkte en differentiatieDit initiatief is tweedelig.Met een webinar leggen we de link tussen de basisoptie en de 2de graad om vanuit de doelen te kunnen oriënteren.Met een fysieke vervolgsessie grijpen we kansen om de basisoptie inhoudelijk sterk te maken om leerlingen te oriënteren naar een D en DA finaliteit binnen het domein. We inspireren en overleggen over kansen tot differentiatie.Meerdere dataOp locatie en online
30 van 293