- Lerend netwerk schoonmaker OV3 - op locatieSamen bouwen aan kwaliteitsvol en gelijkgericht leren in schoonmaker OV3.Meerdere dataHalle
- Lerend netwerk Basiszorg en ondersteuning en Assistentie in wonen, zorg en welzijn 3de graad AWe bepaalden de leervraag in het eerste overleg rond geïntegreerd werken en evalueren. Tijdens een 2de online sessie werken we verder met deze leervraag. Collega's kunnen nog aansluiten op dit overlegmoment. In een 3de fysieke sessie gaan we concreet aan de slag, delen we ervaringen en bepalen we het verdere verloop van het lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk logistiek assistent in de zorg/ huishoudhulp in de zorg OV3Samen bouwen aan kwaliteitsvol en gelijkgericht leren in LA en HHZ.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag Wiskunde - Taalsterke wiskundelessen in de tweede en derde graad DA- en D-finaliteitTaal speelt een cruciale rol in het begrijpen en leren van wiskunde.In deze navorming tonen we het belang van taalsterke wiskundelessen en verkennen we de drie pijlers van taalgericht vakonderwijs. Elke pijler lichten we toe met concrete voorbeelden en praktische werkvormen die je meteen kunt inzetten in je lespraktijk.Er is ook ruimte voor overleg en het delen van good practices. Zo bouwen we samen aan krachtige en taalrijke wiskundelessen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag Wiskunde - 7de leerjaar gericht op hoger onderwijsTijdens dit initiatief wissel je ervaringen (inhoudelijk, didactisch en organisatorisch) uit bij het realiseren van het leerplan Wiskunde en van de leerplandoelen wiskunde uit het leerplan 'Doorstroomgerichte specialisatie' (VII-DoSp) voor het 7de leerjaar voorbereidend jaar op hoger onderwijs na de arbeidsmarktfinaliteit (OK3).Tijdens dit initiatief verken je netwerkmogelijkheden met leraren uit andere scholen met het oog op het delen of het ontwikkelen van leermiddelen.Tijdens dit initiatief verken je mogelijkheden in functie van een doordachte jaarplanning.Tijdens dit initiatief krijg je nieuwe inzichten in de afstemming van de eigen lespraktijk met de specifieke kenmerken en context van dit 7de jaar.5 november 2025Brussel
- Netwerkdag Duale opleidingen in Basiszorg en ondersteuning en Assistentie in wonen, zorg en welzijn.Op deze netwerkdag wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld.We gaan concreet aan de slag met ontwikkelde materialen zoals opleidingsplan, opdrachtenfiches, evaluatiedocumenten, leerlijnen.Op basis van wederzijds vertrouwen delen we via netwerkoverleg informatie, ervaringen en expertise.We bekijken samen of deze materialen kwaliteitsvol zijn, borgen wat goed is en verbeteren waar nodig. Verder gaan we dieper in op bepaalde thema’s zoals feedback, differentiatie, kwaliteitsontwikkeling ...De deelnemers bekijken in onderling overleg de organisatie van vervolgsessies.20 oktober 2025Brussel
- In steen gebeiteld: Latijnse opschriften in de klasDe leerplannen vragen om verschillende teksttypes uit verschillende periodes aan bod te laten komen in de lessen Latijn. Deze nascholing toont hoe dat kan met epigrafische teksten.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk Grieks tweede en derde graad online - thema: alternatieve tekstenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk Latijn tweede graad - thema lectuurlessenMeer dan ooit ligt de klemtoon in het leerplan Latijn op het lezen van teksten. Je wilt daarbij zoveel mogelijk inzetten op leesplezier. Met welke werkvormen kunnen we de leesvaardigheid van de leerlingen sterk genoeg maken zodat ze echt dat plezier ervaren? Welke teksten lezen leerlingen graag? Hoe brengen we variatie in werkvormen? Hoe brengen we een gevarieerd aanbod in de teksten? Daarover kan je input krijgen, samen van gedachten wisselen én nieuw materiaal ontwikkelen. Welke klemtonen wil jij in het netwerk? Zijn er nog andere thema’s die jij wilt behandelen? Geef het aan bij de inschrijving.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk klassieke talen eerste graad - thema differentiatie (regio Oost-Vlaanderen & regio West-Vlaanderen)De klassen worden ook bij klassieke talen steeds diverser. Maar ondanks de verschillen tussen leerlingen willen we alle leerlingen maximale kansen geven om te leren en zich te ontwikkelen. We doen al veel. In dit netwerk kunnen we samen reflecteren en elkaar inspireren rond dit thema. De drie pijlers waarrond we werken, zijn verdiepen en verbreden, aanpassingen in de leeromgeving en differentiatie in feedback en evaluatie.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk Grieks tweede en derde graad - thema: alternatieve tekstenMeerdere dataOnline
- Websites bouwen met HTML & CSSOnderdeel van het leerplan Applicatie- en databeheer 3de graad D/A-finaliteit III-Apda-da: LPD6: De leerlingen gebruiken gericht en kritisch mogelijke hulpbronnen. LPD19: De leerlingen debuggen eigen implementaties om de bronnen van eventuele fouten op te sporen. LPD21: De leerlingen ontwikkelen een responsive statische website met hedendaagse webtechnologie. Onderdeel van het leerplan Informaticawetenschappen’’ 3de graad D-finaliteit III-Inf’’-d: LPD15: De leerlingen ontwikkelen een responsive statische website met hedendaagse webtechnologie. LPD19: De leerlingen debuggen eigen implementaties om de bronnen van eventuele fouten op te sporen. In een wereld waarin digitale toepassingen alomtegenwoordig zijn, is het essentieel dat leerkrachten de fundamenten van webontwikkeling beheersen. Een gerichte cursus HTML en CSS biedt hen de kans om leerlingen niet alleen technisch, maar ook kritisch en creatief te laten denken: Coderen wordt steeds belangrijker, zeker met de opkomst van AI: inzicht in structuur en opmaak helpt bij het begrijpen van geautomatiseerde workflows. HTML & CSS vormen de basistalen van het web, waar leerlingen dagelijks mee in aanraking komen (websites, e-learningplatforms, digitale portalen). Directe link met leerplandoelen in richtingen als Applicatie- en Databeheer, Bedrijfsondersteunende Informatica en Wetenschappen: concrete vaardigheden die leerlingen later toepassen. Versterkt digitale geletterdheid: leerkrachten leren leerlingen om zelf eenvoudige prototypes en presentaties te bouwen, waardoor ze niet langer passieve gebruikers zijn. Stimulans voor probleemoplossend denken en creativiteit: door ‘trial & error’ ontdekken ze de impact van code op design en gebruikerservaring. Ondersteunt inclusie en toegankelijkheid: bewust worden van semantische opbouw en styling leidt tot websites die voor iedereen bruikbaar zijn. Blijvende meerwaarde voor de schoolomgeving: van eigen intranetpagina’s tot online evenementpromoties — leerkrachten kunnen onmiddellijk toepassen wat ze leren.Meerdere dataOp locatie
- SOKC Artistieke vorming Muziek - Creëren met grote groepenTijdens dit initiatief maak je kennis met nieuw materiaal om met muziek te creëren in de klas en probeer je materiaal uit, krijg je tips en inspiratie om zelf aan de slag te gaan in je klas.10 december 2025Gent
- Lerend Netwerk techniek a en b stroom "effectieve didactiek, differentiëren, evalueren", samen op zoek naar oplossingen bij vragen en praktijkervaring delen met elkaar.Wil je graag weten hoe de collega's uit een andere school inhouden aanpakken? Heb je vragen rond effectieve didactiek in grote klasgroepen? Hoe differentiëren jouw collega's in hun klas? Je hebt vragen rond evaluatie? Samen met collega's uit andere scholen, onder begeleiding van de pedagogische begeleider gaan we op zoek naar oplossingen en ideeën om lessen beter aan te pakken.In de toekomst zullen we ook online sessies aanbieden, eens we elkaar als groep beter kennen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk Latijn derde graad - thema: alternatieve tekstenMeerdere dataOp locatie en online
- Delend netwerk klassieke talen 1ste graad (online) – thema differentiatie (regio Limburg, Mechelen-Brussel, Antwerpen)Meerdere dataOnline
- Trajectbegeleiding CLW - Sessie 3Meerdere dataOp locatie
- Trajectbegeleiding CLW - Sessie 2Meerdere dataOp locatie
- Trajectbegeleiding CLW - Sessie 1Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Informaticawetenschappen: evaluatieWil je samen met je collega’s inzichten opdoen en ervaringen en ideeën uitwisselen rond het evalueren van de leerplandoelen Informaticawetenschappen dan is dit netwerk iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- SOKC Lerend netwerk - Artistieke vorming Muziek - EvaluatieTijdens dit initiatief toets je jouw evaluatiepraktijk aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK) en aan de leerplandoelen voor Artistieke Vorming met focus op Muziek. Door opdrachten met evaluatie te delen en samen te reflecteren, krijg je inspiratie van collega’s en versterk je jouw inzicht in kwaliteitsvol evalueren.Meerdere dataOp locatie en online
- Basisoptie Maatschappij en welzijn B-stroom: terugblik op traject met focus op oriëntatie en differentiatie in de klasDeze sessie is de laatste sessie in een traject.Met een webinar (sessie 1) legden we de link tussen de basisoptie en de 2de graad om vanuit de doelen te kunnen oriënteren.Met een fysieke vervolgsessie (sessie 2) hebben we ingezet op kansen om te differentiëren in de klas, rekening houdend met de diversiteit van de klasgroepen.In deze laatste sessie (sessie 3) blikken we terug op het traject (wat nemen we mee, wat plan ik te doen ...)Meerdere dataOp locatie
- Basisoptie Maatschappij en welzijn A-stroom: Terugblik op traject met focus op oriëntatie, inhoudelijke sterkte en differentiatieDit initiatief maakt deel uit van een traject waarbij we in een webinar (sessie 1) de link hebben gelegd tussen de basisoptie en de 2de graad om vanuit de doelen te kunnen oriënteren.Met een fysieke vervolgsessie (sessie 2) hebben we ingezet op inhoudelijke sterkte en differentiatie om leerlingen te oriënteren naar een D en DA finaliteit binnen het domein.In deze laatste sessie (sessie 3) blikken we terug. Wat hebben we al ondernomen en zijn we van plan te doen? Welke ideeën hebben we en wisselen we uit. We leren uit het gesprek met elkaar.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkmoment werkplekleren in Biotechnologische en chemische techniekenVanaf 1 september 2025 is het verplicht om in de derde graad van de studierichting Biotechnologische en chemische technieken minstens 18 halve dagen werkplekleren per schooljaar te voorzien.Tijdens dit digitaal netwerkmoment wissel je mogelijkheden, aandachtspunten en ervaringen uit bij het opzetten van werkplekleren.5 november 2025Online
- Netwerkdag voor leraren Wetenschappen in het 7de leerjaar HO na arbeidsmarktfinaliteit“Tijdens dit initiatief wissel je ervaringen (inhoudelijk, didactisch, organisatorisch) uit bij het realiseren van het leerplan Natuurwetenschappen en van leerplandoelen wetenschappen uit het leerplan 'Doorstroomgerichte specialisatie' (VII-DoSp) voor het 7de leerjaar voorbereidend jaar op hoger onderwijs na de arbeidsmarktfinaliteit (OK3).Je verkent netwerkmogelijkheden met leraren uit andere scholen met het oog op het delen of het ontwikkelen van leermiddelen.Je verkent ideeën en inzichten die je kan afstemmen op je eigen praktijk. Ook de samenhang met andere leerplannen komt aan bod.”26 november 2025Brussel
- SO Taalbeleid. Lezen in alle vakken, focus omgaan met teksten in niet-taalvakkenOok in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten: tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan.Tijdens dit traject verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan om hun leesbegrip én leerprestaties te bevorderen.Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is dit traject misschien wel iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Evaluatie in het vak FilosofieTijdens dit initiatief maak je kennis met een aantal principes en hulpmiddelen om evaluatie binnen het vak Filosofie vorm te geven. Hoe kan je antwoorden op reflectievragen en ook filosofische vaardigheden transparant en valide evalueren? Hoe vertaal je deze principes en hulpmiddelen naar jouw school- en klascontext en breng je deze in lijn met jouw lesgeefpraktijk?Meerdere dataOp locatie
- SOKC Basisoptie Kunst en creatie - 1ste graad - A-stroom & B-stroom - Vragen bij het leerplanTijdens dit initiatief verken je de inhoud van de leerplannen Kunst en creatie 1ste graad A-stroom en B-stroom vanuit je leervragen.25 februari 2026Online
- SOKC Kunstbeschouwing - 2de en 3de graad - D-finaliteit - Vragen bij het leerplanTijdens deze sessie kan je vragen stellen over de inhoud van de leerplannen Kunstbeschouwing.4 februari 2026Online
- SOKC Esthetica - Vragen bij het leerplanTijdens deze sessie kan je vragen stellen over de inhoud van het leerplan Esthetica.21 januari 2026Online
30 van 340