Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.
Planning op middellange termijn
sla link op in klembord
Kopieer
Kennisclips
sla link op in klembord
Kopieer
Wat is een kennisrijk curriculum?
sla link op in klembord
Kopieer
Birja Steeno gaat in gesprek met Els De Smedt over wat een kennisrijk curriculum inhoudt. Je krijgt als afsluiter van het filmpje een werkvorm om er met je team verder op in te gaan. Je kan de opdracht ook rustig nalezen onderaan deze post.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.
Met je team aan de slag
sla link op in klembord
Kopieer
Maak een woordenwolk over ‘een kennisrijk curriculum’ (teamopdracht).
Ga in gesprek (groepsopdracht):
Wat zijn de kansen van een kennisrijk curriculum?
Wat zijn de uitdagingen van een kennisrijk curriculum?
Welke leernoden hebben we nog rond kennisrijk curriculum?
Hoe gaan we tegemoetkomen aan onze leernoden?
Deel de belangrijkste bevindingen uit de groepsgesprekken met elkaar (teamopdracht).
Zet jouw kennis over een kennisrijk curriculum vast onder de vorm van een gestructureerde mindmap (individuele opdracht).
Wat gebeurt er met Zin in leren? Zin in leven! (Zill)?
sla link op in klembord
Kopieer
Birja Steeno gaat in gesprek met Bart Masquillier over het leerplan Zill in het kader van het kennisrijk curriculum. Je krijgt als afsluiter van het filmpje een werkvorm om er met je team verder op in te gaan. Je kan de opdracht ook rustig nalezen onderaan deze post.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.
Met je team aan de slag
sla link op in klembord
Kopieer
Ga met het hele team in gesprek:
Wat zijn je eerste bedenkingen als je dit hoort?
Waarom denk je zal een kennisrijk curriculum jou en je leerlingen vooruit helpen?
Opdracht:
Schrijf een e-mail naar leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen. Geef twee zaken mee die je graag behouden wil zien in het nieuwe leerplan en twee zaken die je liever niet ziet in het nieuwe leerplan.
Kennisrijk curriculum en je schooleigen project
sla link op in klembord
Kopieer
Birja Steeno gaat in gesprek met Tom Uytterhoeven over het kennisrijk curriculum en hoe katholieke scholen zich tegenover het nieuwe leerplan verhouden. Onder het filmpje krijg je mogelijke opdrachten om hier verder op in te gaan.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.
Met je team aan de slag
sla link op in klembord
Kopieer
Individuele oefening vooraf: vul aan bij de tekening van de identiteitsdriehoek (als download hieronder).
Wat vind jij als persoon belangrijk in het leven? Wat zijn jouw persoonlijke waarden?
Welke persoonlijke waarden neem je mee voor de klas? Wat vind je als leraar, als onderwijsprofessional belangrijk?
Welke waarden worden in het pedagogisch project van je school naar voor geschoven? Waar staat je school voor?
Waar zie je verbinding tussen de drie hoeken, waar zitten er verschillen?
In team: hoe kijken jullie als team naar het nieuwe leerplan?
Leg de individuele oefeningen samen. Doe dat eventueel eerst in groepjes. Probeer in elke groep een consensus te vinden over een top drie van waarden die jullie belangrijk vinden als leraar, voor de school. Leg de voorstellen vanuit elke groep met het volledige team samen. Kunnen jullie tot een top drie van het ganse team komen? Bespreek wat jullie opvalt. Ga de verschillen niet uit de weg, maar leg de nadruk op wat jullie verbindt. Vergelijk jullie top drie ook met jullie pedagogisch project: herkenbaar, of juist niet? Bij vragen over jullie project kan je je identiteitsbegeleider contacteren.
Hoe maken wij nu al deze waarden concreet in onze school, specifiek in de manier waarop we in de klas lesgeven, in wat we aan onze leerlingen aanleren?
verantwoordelijkheid
rechtvaardigheid
barmhartigheid
andere waarden, bv. de top drie uit jullie eerdere oefening
Doe: stuur ons jullie suggesties.
Het kennen en kunnen dat we in een leerplan opnemen moet leerlingen niet alleen opleiden maar ook vormen als persoon. Een voorbeeld van hoe we dat concreet willen maken is inspirerend burgerschap. Maar er zijn natuurlijk nog andere manieren waarop je waarden en deugden kan doorgeven aan leerlingen. Hoe werken jullie daar nu al aan als team? Of hoe zouden jullie daar in de toekomst aan willen werken? Welke aanknopingspunten zou het leerplan jullie moeten bieden om de inspiratie en de waarden van jullie opvoedingsproject aan jullie leerlingen door te geven. Laat het ons weten via leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen
Effectieve didactiek en sterk klasmanagement
sla link op in klembord
Kopieer
Birja Steeno gaat in gesprek met Annemieke Stijnen en Nancy Lenaert over effectieve didactiek en sterk klasmanagement. Je krijgt als afsluiter van het filmpje een werkvorm om er met je team verder op in te gaan. Je kan de opdracht ook rustig nalezen onderaan deze post.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.
Met je team aan de slag
sla link op in klembord
Kopieer
Welke 5 kernwoorden over sterk klasmanagement en effectieve didactiek zijn blijven hangen na het filmpje?
Noteer ze op een post-it en deel met elkaar.
Welke aspecten vind je uitdagend of wil je verder onderzoeken?
Welke bouwstenen rond sterk klasmanagement en welke elementen van effectieve didactiek lopen al goed op jullie school?
Is er kans tot aanleren en oefenen hiervan?
Zijn er nog uitdagingen?
Meer inspiratie nodig? Ga per duo naar de themapagina:
Een individueel aangepast curriculum (IAC) in het kennisrijk curriculum
sla link op in klembord
Kopieer
Birja Steeno gaat in gesprek met Wouter Jaecques over een individueel aangepast curriculum in het kennisrijk curriculum. Je krijgt als afsluiter van het filmpje een werkvorm om er met je team verder op in te gaan. Je kan de opdracht ook rustig nalezen onderaan deze post.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.
Met je team aan de slag
sla link op in klembord
Kopieer
Noteer individueel op een post-it
Welke vraag of bezorgdheid leeft er bij jou rond het kennisrijk curriculum en IAC?
Deel en bundel
Zoek naar terugkerende thema’s of zorgen.
Reflecteer samen
Hoe kunnen de ‘kapstokken’ in het leerplan jullie helpen om IAC en handelingsplanmatig werken te verbinden?
Maak een actiepunt
Wat is één concrete stap die jullie als team nu al kunnen zetten om proactief mee te zijn met het kennisrijk curriculum?