Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.
Met 'inhoudsrijk' wordt in een kennisrijk curriculum bedoeld dat we een selectie aan onderwerpen (less is more) grondiger en met meer diepgang aanreiken. Dat leidt tot:
In een leerplan gebaseerd op de principes van een KRC wordt de leerstof per leerjaar weergegeven zodat duidelijk is welke feitenkennis, vaardigheden en inzichten wanneer aan bod moeten komen.
Duidelijkheid zorgt er voor:
Theoretisch zijn verschillende keuzes mogelijk van het beperkte aantal onderwerpen waarmee we leerlingen inleiden in een discipline. In een kennisrijk curriculum wordt die keuze voorgeschreven. Zo kan heel helder worden aangegeven welke feitenkennis, vaardigheden en inzichten op welk moment – in welk leerjaar, in welke graad – aan bod moeten komen.
Die ordening per leefijd gebeurt niet lukraak. Ze ondersteunt de leeftijdsgebonden vooruitgang van leerlingen vanuit twee overwegingen:
Dat gebeurt zowel binnen elke discipline apart als over de disciplines heen. Je kan dat ook bekijken als twee richtingen of assen van coherentie:
Een duidelijk geordend leerplan biedt jou als het ware een routekaart die je leidt van wat gekend is door de leerlingen naar wat geleerd moet worden.
Kennis moet ook in een goede volgorde worden aangeboden. Anders gezegd: een leerplan moet elke stap die nodig is om een bepaald doel te bereiken duidelijk omschrijven (technisch wordt over sequentiëring gesproken).