Drie kenmerken van een kennisrijk curriculum

Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.

Inhoudsrijk

sla link op in klembord

Kopieer

Met 'inhoudsrijk' wordt in een kennisrijk curriculum bedoeld dat we een selectie aan onderwerpen (less is more) grondiger en met meer diepgang aanreiken. Dat leidt tot:

  • een dieper begrip van de concepten waar die onderwerpen een voorbeeld van zijn.
  • kansen om de verbanden tussen verschillende concepten te kunnen (laten) zien.

Duidelijk

sla link op in klembord

Kopieer

In een leerplan gebaseerd op de principes van een KRC wordt de leerstof per leerjaar weergegeven zodat duidelijk is welke  feitenkennis, vaardigheden en inzichten wanneer aan bod moeten komen.

Duidelijkheid zorgt er voor:

  • dat een betere afstemming mogelijk is tussen de leerdoelen en de activiteiten,
  • dat betrouwbaarder in kaart gebracht kan worden in hoeverre de leerdoelen bereikt zijn.

Coherent/samenhangend

sla link op in klembord

Kopieer

Theoretisch zijn verschillende keuzes mogelijk van het beperkte aantal onderwerpen waarmee we leerlingen inleiden in een discipline. In een kennisrijk curriculum wordt die keuze voorgeschreven. Zo kan heel helder worden aangegeven welke feitenkennis, vaardigheden en inzichten op welk moment – in welk leerjaar, in welke graad – aan bod moeten komen.

Die ordening per leefijd gebeurt niet lukraak. Ze ondersteunt de leeftijdsgebonden vooruitgang van leerlingen vanuit twee overwegingen:

  • wat hebben ze nodig als voorkennis, als opstapje om later bepaalde feitenkennis, vaardigheden en inzichten te verwerven?
  • vanaf welke leeftijd kunnen we verwachten dat ze deze voorkennis, dit opstapje kunnen beheersen?

Dat gebeurt zowel binnen elke discipline apart als over de disciplines heen. Je kan dat ook bekijken als twee richtingen of assen van coherentie:

  1. Verticale coherentie: kennis wordt progressief opgebouwd in de tijd, waarbij eerder leren (denk aan het belang van voorkennis) een basis vormt voor toekomstige inhoud. 
     
  2. Horizontale coherentie: organisatie van kennis over onderwerpen, vakken en domeinen heen. 

Een duidelijk geordend leerplan biedt jou als het ware een routekaart die je leidt van wat gekend is door de leerlingen naar wat geleerd moet worden.

Kennis moet ook in een goede volgorde worden aangeboden. Anders gezegd: een leerplan moet elke stap die nodig is om een bepaald doel te bereiken duidelijk omschrijven (technisch wordt over sequentiëring gesproken).

×
Kijkt als...
Niveau
Regio