- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Lerend Netwerk - Een gedragen schoolvisie: een gezamenlijke blik op de toekomst ontwerpenTijdens dit initiatief stel je een toekomstbeeld voorop met daarin de gedroomde positie van de school zowel intern als extern. Een werkzame visie geeft duidelijkheid aan de context, de gedragingen, de capaciteiten, de overtuigingen en de identiteit van de school. Een visietekst geeft betekenis, richting, binding en energie. Een sterke visie is de maatstaf voor het beleidsplan.Meerdere dataOp locatie
- De godsdiensthoek en rituelen in een diverse klasTijdens dit initiatief maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken.Wil je je godsdiensthoek een make-over geven?Wil je je godsdiensthoek rijker maken met nieuwe rituelen?Dan is deze sessie beslist een aanrader.Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing).Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG.Op aanvraag
- Een verteltas vol Bijbelverhalen voor jonge kinderenTijdens dit initiatief kom je meer te weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen.Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas?Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen?Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen?Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas?Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG?Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Godsdienst in het kleuteronderwijs, hoe zit dat?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou! Tijdens dit initiatief kom je te weten hoe je de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen kunt gebruiken.Je leert ook hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten. We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor jouw team en bepalen samen de start.Op aanvraag
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag