7
Cognitief sterke leerlingen in het eerste leerjaar?
Wat zijn ze nog klein, de leerlingen uit het eerste leerjaar... We willen hen graag bij élke stap in hun leerproces begeleiden. En toch, ook als je hen zelfstandig aan het werk laat gaan, ontstaan er mooie leerkansen. VBS Weg-wijzer in Dessel daagt de cognitief sterke leerlingen niet enkel leerstofinhoudelijk maar ook op het vlak van executieve functies en zelfredzaamheid uit.
Doelenkaartjes in de kleuterklas
In basissschool Zwaneven in Oud-Turnhout is wiskunde een prioriteit. Juf Sofie vertelt tijdens een focusgesprek hoe ze de doelen met haar kleuters bespreekt en zichtbaar maakt in de klas. Het is de laatste week voor carnaval. Clown Tito is hoofdpersonage van dienst.
De leerladder helpt leerlingen hun leerdoel te evalueren
Om het leerproces van hun leerlingen op een hoger niveau te brengen, maken de leraren in de basisschool van het Sint-Barbaracollege te Zottegem de doelen zichtbaar en koppelen er succescriteria aan. Op het einde van het onderwijsarrangement evalueren de leerlingen zelf de doelen die vooropgesteld werden. Een middel hiervoor is de leerladder.
Een doelenbord in de klas
'Ik ben nu meer gefocust op het doel van de les', vertelt juf Nora van het zesde leerjaar van basisschool De Wegwijzer uit Antwerpen. Ze gebruikt het doelenbord, net zoals haar collega's, bij elke les wiskunde. Het is een schoolafspraak om het doelgericht werken te versterken.
Mediteren
In het eerste leerjaar van de Vrije Basisschool ‘Sterreneiland’ mediteert juf Wendy dagelijks met haar leerlingen. Ze geeft de kinderen een tool om rust te vinden en te focussen in de drukke wereld van iedere dag. De kinderen zijn alvast enthousiast!
Naar Meetjesland in Groot-Vorst
"Dit doen we volgend schooljaar weer", besloot de juf na de leeruitstap naar Meetjesland. Geen verre busreis maar een meet-rijke projectweek in en om de eigen school. Meten en metend rekenen was een gezamenlijke focus voor de jongste kleuters tot en met het zesde leerjaar. "Ik ben trots", vertelt directeur Sigrid Boogers van VBS Groot-Vorst in Laakdal bij de terugblik op Meetjesland. Grote betrokkenheid en veel leerwinst was de eerste reflectie na Meetjesland.
Buiten ... Buiten leren ... Zill en buiten leren
Buiten lesgeven, buiten spelen, buiten oefenen, buiten ontdekken, buiten ondernemen … een concept dat we veel gehoord hebben tijdens de afgelopen jaren. Wegens de dreigende gevaren van COVID-19 en de maatregelen om dit virus zoveel mogelijk buiten onze scholen te houden, gingen veel teams op zoek naar andere manieren om de kinderen verder in hun ontwikkeling te brengen. Zo ook het team van SG’n Gruuthuse en Sint-Trudo. We laten Bieke Wittebolle, directeur coördinator aan het woord.