- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- Leercoaching II: Als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert hoe je internen kan helpen coreguleren om dan te kijken of er alsnog tot leren kan gekomen worden. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn. Ten slotte leer je ook wat praktisch helpend kan zijn bij een deficiet in de executieve functies.16 april 2024Gent
- Leercoaching I: Begrijpen van het leerproces. Welke studiestrategieën werken écht? Hoe organiseren we onze studie best?De context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.Te bepalenTe bepalen
- Digitaal netwerk: samen leren van casussen rond moeilijke gedrag (secundair onderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataOnline
- Digitaal netwerk: samen leren van casussen rond moeilijke gedrag (basisonderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataOnline
- Lerend netwerk: executieve functies...krachtig aan de slagExecutieve functies zijn een “hot item” in onze basisscholen. Tijdens dit lerend netwerk leer je met executieve functies aan de slag te gaan vanuit ons leerplan en binnen de krachtlijnen van onze krachtige leeromgeving om zo leerlingen te versterken in de ontwikkeling van hun executieve functies.We bouwen ook een inspiratiebank uit aan materialen om met executieve functies aan de slag te gaan binnen jouw eigen lespraktijk.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk directeurs autonome kleuterscholen regio Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief zoomen we in op de ontwikkeling van kwaliteitsvol kleuteronderwijs.Te bepalenTe bepalen
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijkvaak uitdagend is. Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- (W)elke leraar doet ertoe?!Elke leraar doet ertoe! We horen het zo vaak, maar is dat echt zo? En als het zo is, wat bedoelen we er dan mee? Ja, de leraar doet ertoe! We hebben een prachtig, maar moeilijk vak. En hoe vul je dat vak nu het beste in? Welke leraren doen er nu het meest toe en wat doen zij effectief? In deze sessie duik je dieper in het leraarschap, je verkent jouw leraarstijl en ontdekt de 10 kenmerken van de professionele leraar en het lerarenteam. Kortom tijd voor reflectie en verdieping!Op aanvraag
- Effectieve didactiek en ZILL; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod (W)elke leraar doet ertoe en Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- "Rust in de tienergroep” – Relaxed voor de klas voor Secundair OnderwijsAls leerkracht in het secundair onderwijs is het cruciaal om een effectieve en gecontroleerde klasomgeving te creëren. Wat je elke les doet is bepalend voor de rust op lange termijn. In dit programma breken we met kleine gewoontes en vervangen we ze door een duurzame aanpak die zowel voor de leerkracht als de leerlingen een voelbaar verschil in rust en lesplezier kan brengen.Meerdere dataOnline