- Leercoaching II: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn.25 februari 2025Brussel
- Lerend netwerk: doelgericht samenwerken binnen een divers en wisselend teamMerk je op jouw school dat het een hele uitdaging is om je team gelijkgericht en afgestemd aan de slag te laten gaan vanuit het leerplan? Vind je het moeilijk om dit vanuit jouw rol te begeleiden? Ben je hiervoor op zoek naar nieuwe inzichten van waaruit je graag actief aan de slag gaat? Overleg je graag met collega's om te zien hoe zij het aanpakken? Dan is dit lerend netwerk een unieke kans om jezelf zowel inhoudelijk als praktijkgericht te versterken.Meerdere dataAntwerpen
- Lerend netwerk: didactische coach, vanuit effectieve didactiek naar een sterk didactisch beleid!We weten allemaal hoe belangrijk onderwijskundig beleid is. De inspectie geeft al een langere tijd het belang hiervan aan. Helaas zien we ook steeds de beperktere mate waarin de standaarden hierin behaald worden. De vraag is dus hoe zorgen we er nu voor dat onderwijskundig beleid levend wordt en effect heeft voor alle leerlingen. In dit lerend netwerk delen we onze inzichten over effectieve didactiek en effectief didactisch beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door onze ervaringen te delen. Een lerend netwerk waar je dus echt aan de slag gaat om in jouw school het verschil te maken voor elke leerling.Te bepalenTe bepalen
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag