- Verdiepend aan de slag met leerplan Maatschappelijke oriëntatie – MaOr: InspiratiedagStart je in september 2025 met het nieuwe leerplan Maatschappelijke oriëntatie in je school? Geef jij les Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar? Ben je op zoek naar frisse ideeën om je lessen boeiender, effectiever en doelgerichter te maken?Dan is onze inspiratiedag precies wat je nodig hebt! Speciaal voor leerkrachten Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar organiseren we een dag vol inspiratie. Je verkent het leerplan in de diepte en werkt samen met collega’s aan concreet en bruikbaar lesmateriaal.Laat je inspireren door collega’s en onderwijsprofessionals en ervaar de kracht van samenwerking. Ontdek hoe verrijkend het is om samen lesmateriaal te ontwikkelen, met inzet van praktische werkvormen, digitale tools en doeltreffende didactiek. Alles is erop gericht om jouw aanpak te versterken en de leerplandoelen écht te realiseren in je klas.Heb jij oog voor het leereffect in jouw klas? Kom ontdekken, uitwisselen en experimenteren – en ga naar huis met concrete ideeën die je meteen kan inzetten.29 september 2025Brussel
- WACHTLIJST Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgeving WACHTLIJSTTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- WACHTLIJST Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs in de kleuterklas. Met kleine stappen, sprongen vooruit! WACHTLIJSTGeef al je kleuters een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om getalbegrip en andere wiskundige inhouden te versterken bij je kleuters met aandacht voor reken-wiskundetaal.Op aanvraag
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot op de klasvloerSommige finaliteiten/studierichtingen blijken veel kwetsbaarder voor minder gemotiveerde leerlingen, wat een impact heeft op de stabiliteit en het ambitieniveau van deze kwetsbare groepen. Hoe maken we als beleidsteam een plan om de onderwijsleerpraktijk zo te versterken dat krachtig wordt ingespeeld op de ondersteuningsnoden van alle leerlingen? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?23 april 2026Online
- Leercoaching I: begrijpen van het leerproces. Helpende strategieën, leren organiseren, leren plannenDe context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.3 oktober 2025Gent
- Webinar leerplantoelichting 7de jaar: Logistiek assistent magazijnTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het leerplan van het 7de jaar.9 september 2025Online
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataHasselt
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataMechelen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk 'Motivatie tijdens de les LO: hoe krijg je elke leerling elke les mee?' secundair onderwijs (teamgericht)Droom je van een LO-les die bruist van energie, waarin niet één, maar élke leerling van begin tot eind vol overgave meedoet? Ontdek hoe je motivatie doelgericht stimuleert en verhoog zo de betrokkenheid én leerwinst.Op aanvraag
- Netwerk Maatschappelijke vorming 2de en 3de graad secundaire onderwijs A-finaliteit. Dag 2Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 2de & 3de graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Maatschappelijke vorming 2de en 3de graad secundaire onderwijs A-finaliteit. Dag 1Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 2de & 3de graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk 'Motivatie tijdens de les LO: hoe krijg je elke leerling elke les mee?' secundair onderwijsDroom je van een LO-les die bruist van energie, waarin niet één, maar élke leerling van begin tot eind vol overgave meedoet? Ontdek hoe je motivatie doelgericht stimuleert en verhoog zo de betrokkenheid én leerwinst.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school buitengewoon basisonderwijsUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om het effectief didactisch handelen te optimaliseren in de school en in de klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Een sterk A-team: traject leerwinst zichtbaar makenWe merken het: leerlingen in de A-finaliteit boeken te weinig vooruitgang in Nederlands, wiskunde en maatschappelijke vorming. Maar daar kunnen we samen verandering in brengen. Met het traject Een sterk A-team: versterken we leraren met gerichte ondersteuning, zodat zij meer leerwinst kunnen realiseren bij élke leerling . Leerwinst wordt zichtbaar – niet alleen voor de leerkracht, maar ook voor de leerling. Zo versterken we eigenaarschap, motivatie én resultaat.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgevingMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Wetenschappen en technologie: krachtige didactiek en onderzoekend en ontwerpend lerenTijdens dit initiatief maak je kennis met krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Veel leraren zoeken houvast om hun leerlingen écht aan het denken en doen te zetten. Onderzoekend en ontwerpend leren lijkt vaak uitdagend in een diverse klascontext. Dit initiatief biedt een helder kader, concrete voorbeelden en praktische tools waarmee je krachtige leerervaringen vormgeeft. Je leert hoe je leerdoelen verbindt aan onderzoeks- en ontwerpopdrachten, en hoe je je leerlingen actief betrekt, laat redeneren en creatief laat oplossen.Meerdere dataOp locatie
- Differentiëren in de basisschoolElke dag werken jullie met diverse leerlingen, elk met hun eigen behoeften. Ons gezamenlijke doel is dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd weten we hoe uitdagend dit in de dagelijkse praktijk kan zijn.Differentiatie lijkt hét sleutelwoord. Althans, dat denken we vaak. Maar we weten ook hoe ingewikkeld het is om effectief te differentiëren. Tijdens deze nascholing nemen we jullie mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over differentiatie en bekijken we hoe je dit praktisch en werkbaar kunt organiseren in je klas.Op aanvraag
- Effectieve didactiek in de basisschoolElke leerling helpen groeien: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat wijst niet enkel onderzoek uit, maar dat ervaart ook elke leraar in de praktijk. Maar wat doet een effectieve leraar dan? Wat moeten leraren vooral doen om zoveel mogelijk effect te hebben op het leren van de leerlingen? Deze vraag ligt aan de basis van effectieve didactiek. In deze driedelige vorming duiken we in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om je didactisch handelen te optimaliseren tot op de klasvloer.Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs in de kleuterklas. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je kleuters een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om getalbegrip en andere wiskundige inhouden te versterken bij je kleuters met aandacht voor reken-wiskundetaal.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie - Krachtige didactiekTijdens deze sessie verken je krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Je ontdekt hoe je vanuit nieuwsgierigheid en verwondering duurzame leerervaringen opbouwt, en hoe je je onderwijs zo vormgeeft dat leerlingen actief betrokken zijn, diep leren en verbanden leggen. Deze sessie biedt een stevig kader én praktische handvatten waarmee je met vertrouwen aan de slag kunt.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- LO met impact: effectieve didactiek in beweging (teamgericht regio West-Vlaanderen)Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over wat effectieve didactiek precies inhoudt en hoe je dit kan vertalen naar jouw lessen bewegingsopvoeding.Je ontdekt hoe je met minder energie méér leerwinst boekt. Je vergroot het plezier en de motivatie van je leerlingen – én van jezelf.Van chaos naar focus : je kent de tools voor een soepel klasmanagement.Op aanvraag
- LO met impact: effectieve didactiek in bewegingTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over wat effectieve didactiek precies inhoudt en hoe je dit kan vertalen naar jouw lessen bewegingsopvoeding.Je ontdekt hoe je met minder energie méér leerwinst boekt. Je vergroot het plezier en de motivatie van je leerlingen – én van jezelf.Van chaos naar focus : je kent de tools voor een soepel klasmanagement.Meerdere dataOp locatie
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (niveau scholengemeenschap)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je schoolUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coachesTijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
30 van 33