Kleurrijk begrijpend luisteren en lezen in de instapklas

De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging  In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.

Kleur!

sla link op in klembord

Kopieer

1 kleur 2 dagen 2 weken. Met begrijpend luisteren en lezen in de focus ontbrak het bij de jongste kleuters niet aan kleurrijke boeken. Er wordt in elke kleur gelezen, gekeken, gebladerd, geluisterd…en nog veel meer.

Een kleurrijke start

sla link op in klembord

Kopieer

Via het online platform wordt aan ouders gevraagd dat de kleuters iets meebrengen in de kleur van de dag. Van een tandenpoetsbeker tot een duploblok. Alles telt. Het hoeft niet groot te zijn. Bij het onthaal heeft de juf aandacht voor alles van de kleur van de dag. De juf wijst, kijkt en benoemt: ‘Wat heb jij meegebracht in de kleur rood? ‘‘Wat een rode tomaat’. ‘Jouw laarsjes zijn rood!’

Van foto tot praatplaat

sla link op in klembord

Kopieer

Kleuters mogen zich ook kleden in de kleur van de dag. Dat wordt elke dag een verrassend weerzien: kijken, vergelijken, benoemen. en natuurlijk: een klasfoto! Een foto met en een foto zonder het voorwerp. Die komen nog van pas. De foto wordt bij elke kleur uitvergroot tot een praatplaat. De praatplaat wordt een zoekplaat: Alle voorwerpen liggen klaar. De praatplaat hangt er nog.

  • Wie had die helm meegebracht?
  • En van wie is Bumba met zijn rode truitje?
  • Die vrachtwagen is van Esmee. Kijk maar op de foto!
Er ontstaan kleurrijke babbels tussen de kleuters. Zelfstandig en begrijpend ‘lezen’ en luisteren.

Hoekverrijking in kleur

sla link op in klembord

Kopieer

  • Verfpotten in de kleurenwinkel en schilderspetten te koop.
  • Rode poppenkleertjes en later ook gele en groene en blauwe en… De wasmanden staan klaar. De was wordt gesorteerd per kleur. Net zoals Anna in het boek.
  • In de bouwhoek rijden gele vrachtwagens af en aan met rode blokken. Mogen die gele ook mee?
  • In de kring liggen hoepels in kleuren. De voorwerpen worden gesorteerd en benoemd.
  • De zandbak ziet er opvallend rood en geel uit.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOsn1: Een schriftelijke boodschap verwerken
  • TOmn1: een monderlingen boodschap verwerken

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

Surf naar Taalonderwijs Nederlands. Leesonderwijs (katholiekonderwijs.vlaanderen)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio