De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.
1 kleur 2 dagen 2 weken. Met begrijpend luisteren en lezen in de focus ontbrak het bij de jongste kleuters niet aan kleurrijke boeken. Er wordt in elke kleur gelezen, gekeken, gebladerd, geluisterd…en nog veel meer.
Via het online platform wordt aan ouders gevraagd dat de kleuters iets meebrengen in de kleur van de dag. Van een tandenpoetsbeker tot een duploblok. Alles telt. Het hoeft niet groot te zijn. Bij het onthaal heeft de juf aandacht voor alles van de kleur van de dag. De juf wijst, kijkt en benoemt: ‘Wat heb jij meegebracht in de kleur rood? ‘‘Wat een rode tomaat’. ‘Jouw laarsjes zijn rood!’
Kleuters mogen zich ook kleden in de kleur van de dag. Dat wordt elke dag een verrassend weerzien: kijken, vergelijken, benoemen. en natuurlijk: een klasfoto! Een foto met en een foto zonder het voorwerp. Die komen nog van pas. De foto wordt bij elke kleur uitvergroot tot een praatplaat. De praatplaat wordt een zoekplaat: Alle voorwerpen liggen klaar. De praatplaat hangt er nog.
Er ontstaan kleurrijke babbels tussen de kleuters. Zelfstandig en begrijpend ‘lezen’ en luisteren.
Surf naar Taalonderwijs Nederlands. Leesonderwijs (katholiekonderwijs.vlaanderen)