De identiteit – het christelijk opvoedingsproject –, het vak r.-k. godsdienst, en de pastoraal op school maken de levensbeschouwelijke inspiratie van een katholieke dialoogschool concreet waar.
Het opvoedingsproject is christelijk geïnspireerd. Het vak rooms-katholieke godsdienst is een te volgen vak voor alle leerlingen. De pastoraal op school is een oproep tot het laten kennismaken met en geven van kansen tot beleving van de christelijke inspiratie, zowel voor leerlingen als medewerkers.
Dit zijn drie te onderscheiden, maar niet te scheiden pijlers.
Binnen de diversiteit van de samenleving is het de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur een kader te scheppen dat steunt op deze drie pijlers en van de directie om deze drie pijlers aan te sturen.
Ontwikkelen van katholieke dialoogschool, zoals omschreven in de visietekst.
Kernteam school/schoolgemeenschap i.s.m. identiteitscoördinator
• Vanuit het christelijk vormingsconcept komen tot een niet vrijblijvende kernachtige formulering van de missie en de visie van de school/scholengemeenschap
• In het schooleigen opvoedingsproject de christelijke stem laten klinken. Alle schoolmedewerkers dragen hiertoe bij.
• De missie en visie veruitwendigen in de externe profilering en doorvertalen bij de interne prioriteitenbepaling van de school.
Realiseren van de raam- en leerplannen Rooms-katholieke godsdienst (rkg) en interlevensbeschouwelijke competenties.
Thomas
Klik hier voor meer info over het mandaat rkg.
Het realiseren van een pastorale werking, zoals omschreven in de visietekst pastoraal in de katholieke dialoogschool
Verantwoordelijke pastoraal i.s.m. pedagogisch begeleider pastoraal op school
• De inspiratie op een eigentijds-tegendraadse manier voelbaar, tastbaar en zichtbaar maken in de schoolcultuur en schoolorganisatie.
• Via de vier domeinen van de pastoraal op school worden kansen tot beleven gegeven:
Vanuit de katholieke dialoogschool wordt elke schoolmedewerker geappelleerd tot een actieve bijdrage op die vier domeinen.