Onderzoek

Katholieke dialoogschool is op de eerste plaats een proces. Het is een manier om vandaag samen katholieke school te maken. Om beter te begrijpen hoe het proces om katholieke dialoogschool te vormen verloopt, kunnen we steunen op academisch onderzoek. De faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven doet al verschillende jaren, in Vlaanderen én internationaal, empirisch onderzoek naar katholieke dialoogschool. Hier kun je daar kort wat over lezen, linken brengen je naar het volledige verhaal. Het onderzoek loopt nog; je kan hier dan ook geregeld updates vinden.

"Ken jezelf," ook als school! Een identiteitsonderzoek brengt in kaart hoe alle betrokkenen naar de identiteit van je school kijken. Dat kan de basis vormen om samen verder op weg te gaan als katholieke dialoogschool.

Het identiteitsonderzoek is gebaseerd op een aantal 'schalen'. Hoe mensen omgaan met religieus geloof, wordt nagegaan met de 'Post-Kritische Geloofsschaal' of PKG-schaal. In de Melbourne-schaal kan een school zich situeren in de verschillende opties die zij vanuit theologisch perspectief hebben om zich te verhouden met de pluraliserende context van vandaag. Daarnaast zijn er natuurlijk ook pedagogische opties voor scholen om zich tot die context te verhouden. Die komen aan bod in de Victoria-schaal.

De Post-Kritische Geloofsschaal (PKG-Schaal)

sla link op in klembord

Kopieer

De Melbourne-schaal

sla link op in klembord

Kopieer

De Victoria-schaal

sla link op in klembord

Kopieer

Er is niet zoiets als dé katholieke dialoogschool. Elke school heeft een eigen geschiedenis, een eigen context en dus een eigen weg als katholieke dialoogschool. Die verscheidenheid werd ook empirisch onderzocht.

Zelf aan de slag?

sla link op in klembord

Kopieer

Katholieke dialoogschool is een project, een proces. Je bent er als school voortdurend mee bezig. In de database "aan de slag" vind je materialen die je daarbij kunnen ondersteunen. Soms kan ondersteuning door iemand die de rol van kritische vriend opneemt je helpen om als team tot goede beslissingen te komen. Of misschien heb je gewoon wat vragen over hoe jullie als school verder op weg kunnen als katholieke dialoogschool. Contacteer in dat geval zeker de begeleiding van je school!

Hieronder geven we je een kleine tool mee waarmee je de beginsituatie van je school in beeld kan brengen. Je kunt de tool online lezen of downloaden als pdf.

Contact

Christa Damen
stafmedewerker
      0474 89 41 64
      Kristel De Leeuw
      pedagogisch begeleider
          Kelly Deburchgraeve
          stafmedewerker
              0478 60 97 61
              Rik Depré
              medewerker
                  0490 11 36 13
                  Christel Geeraerts
                  pedagogisch begeleider
                      Hendrik-Jan Gubbelmans
                      pedagogisch begeleider
                          Hanne Jacobs
                          pedagogisch begeleider
                              0497 45 97 95
                              Andreas Janssens
                                  02 507 07 75
                                  Edith Maes
                                  pedagogisch begeleider
                                      0496 13 05 43
                                      Bellinda Staelens
                                      pedagogisch begeleider
                                          0497 26 24 55
                                          Tine Struyve
                                          pedagogisch begeleider
                                              Kris T'Seyen
                                              pedagogisch begeleider
                                                  0477 99 13 49
                                                  Vera Vastesaeger
                                                  pedagogisch begeleider
                                                      0476 46 73 72
                                                      ×
                                                      Kijkt als...
                                                      Niveau
                                                      Regio