Katholiek Onderwijs Vlaanderen is een ledenorganisatie, die bouwt aan kwaliteitsvol en inspirerend onderwijs. Katholieke dialoogschool is de manier waarop we vandaag katholieke scholen vormen. Een katholieke dialoogschool kenmerkt zich dan ook als een inclusieve en zorgzame school. Instellingen (scholen, leersteuncentra, internaten), aangesloten bij het onderwijsnet van het vrij gesubsidieerd onderwijs, engageren zich om dit in de praktijk te realiseren.
Inclusief onderwijs is het fundament van de katholieke dialoogschool en vindt zijn oorsprong in het christelijke mens- en wereldbeeld. Vanuit ons (gezamenlijk) pedagogisch project garanderen we brede zorg voor iedere leerling. We beschouwen dat als een kwaliteitskenmerk van ons onderwijs. Een katholieke dialoogschool draagt immers zorg voor de unieke talenten van elke leerling, met bijzondere aandacht voor wie het moeilijk heeft. Als inclusieve school komt ze op een zinvolle manier tegemoet aan de verschillende behoeften van alle leerlingen.
Het is in het DNA van Katholiek Onderwijs Vlaanderen ingeschreven dat we samen aandacht hebben voor diversiteit, leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en leerlingen uit een kwetsbare context. Kwetsbaarheid, uniciteit in verbondenheid, verbeelding, rechtvaardigheid, duurzaamheid, gastvrijheid, generositeit, inspiratie/ traditie van de school, zijn de wegwijzers die jou in je organisatie ondersteunen in de realisatie van de katholieke dialoogschool.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen draagt vanuit haar pedagogisch project bij tot de realisatie van kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling, rekening houdend met het referentiekader voor onderwijskwaliteit en artikel 22 ter van de grondwet: ‘Iedere persoon met een handicap heeft recht op volledige inclusie in de samenleving, met inbegrip van het recht op redelijke aanpassingen. Het leersteuncentrum kan de school hierbij ondersteunen en biedt kwaliteitsvolle leersteun aan, rekening houdend met het referentiekader kwaliteitsvolle leersteun.
Met het gelijke onderwijskansenbeleid (GOK) wil de overheid alle lerenden dezelfde optimale mogelijkheden bieden om te leren en zich te ontwikkelen. Het beleid bestaat uit drie peilers:
"Werken aan gelijke onderwijskansen wil zeggen dat je als school de barrières die de volle ontwikkeling van de leerling in de weg staan, detecteert, analyseert en binnen de context van de school probeert te verminderen of weg te werken. Persoonlijke en sociale kenmerken mogen geen barrières zijn die de volwaardige ontwikkeling van de leerling en het gelijkwaardig behalen van de leerplandoelen en leerresultaten in de weg staan (OECD 2012). Barrières kunnen verschillende vormen aannemen”.
Elke leerling heeft recht op inschrijving in de school of vestigingsplaats gekozen door zijn ouders.
Wanneer de ouders zich in een school aanbieden en ze tekenen voor akkoord met het pedagogisch project en het schoolreglement, dan moet het schoolbestuur de leerling inschrijven; zo ook een leerling die een IAC- of OV4-verslag heeft. De school schrijft dan in onder ontbindende voorwaarde. We gaan in deze tool niet verder in op de inschrijving van een leerling met een OV4-verslag.
De inschrijving van een leerling met een OV4-verslag in het gewoon onderwijs vraagt in de eerste plaats een open blik en luisterende houding. Wellicht wordt de dynamiek ervaren tussen de institutionele identiteit van de school, de professionele en persoonlijke identiteit van jezelf en het team (de identiteitsdriehoek). Zoek naar verbinding tussen die 3 identiteiten. Dit houdt zowel kansen, uitdagingen als verantwoordelijkheden in voor de school en het team.
Het referentiekader voor onderwijskwaliteit zet verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Het gaat om verwachtingen waar we het als maatschappij over eens zijn. Deze verwachtingen zijn een gids voor jou om te bouwen aan een school voor iedereen. Voor de inschrijving van een leerling met een IAC-verslag kun je je laten inspireren door volgende kwaliteitsverwachtingen: