Welke hefbomen kunnen de onderwijsloopbaan van de leerling ondersteunen?
Een 'gedeeltelijke lesbijwoning' waarbij de leerling wordt ingeschreven in het gewoon secundair onderwijs kan op schooljaarbasis gemiddeld gedurende maximaal de helft van de wekelijkse uren van het structuuronderdeel waarvoor de leerling is ingeschreven, lessen of activiteiten volgen in het buitengewoon secundair onderwijs OV4. De voorwaarde is dat deze mogelijkheid opgenomen is in het schoolreglement van beide scholen. Gedurende de periode van lesbijwoning kan ieders expertise betreffende het leren en participeren van de leerling, maximaal benut worden. De leerling heeft recht op leersteun in het gewoon onderwijs.
Bij het nadenken over gepaste maatregelen ter ondersteuning van de jongere met specifieke onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften, is de focus op het inclusief toekomstperspectief van deze jongere van groot belang. Hoe zien de ouders de toekomst van hun kind? Heeft de jongere hier zelf een antwoord op? Wat zegt de klassenraad en de reeds betrokken leerondersteuner? Het samenbrengen van deze verschillende stemmen zal tot verdere dialoog en afstemming leiden en zo gaandeweg het inclusief toekomstperspectief verfijnen en concretiseren. Belangrijk is hier om de blik heel erg breed te houden en reeds van bij de inschrijving aan dit proces te beginnen.