Hoe?

Bij de inschrijving onder ontbindende voorwaarde van een leerling met een OV4-verslag in het gewoon secundair onderwijs, doorloop je een proces waarbij je aanpassingen toepast en evalueert, die afgestemd zijn op de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling. De informatie en reflectievragen kunnen helpen om dit proces te ondersteunen.

Informatie over het inschrijven onder ontbindende voorwaarde van een leerling met een IAC-verslag vind je hier.

Goede intake en kwaliteitsvolle instap

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit een sterk inschrijvingsbeleid, waarbij bepaald is welke informatie maximale kansen bevordert, zorg je ervoor dat alle nieuwe leerlingen goed kunnen starten.
Bij de inschrijving zijn ouders verplicht om te
melden dat er een OV4-verslag is. Het OV4-verslag maakt dan ook deel uit van de informatie die de ouders aan de school bezorgen. Beschikt de leerling over een OV4-verslag dan wordt de leerling ingeschreven onder ontbindendende voorwaarde.

Je voert bij de inschrijving een open en constructief verkennend gesprek. Stel zeker bij elke inschrijving de vraag of de leerling een OV4-verslag (of een IAC-verslag) heeft.
Deze richtvragen kunnen aan bod komen:

  • Heeft de leerling een OV4-verslag of IAC-verslag?
  • Wat heeft ertoe geleid om de vraag naar inschrijving te stellen in jouw school?
  • Wat zijn de verwachtingen van de ouders, de leerling en je school?
  • Welke voorgeschiedenis heeft de leerling?
  • Welke (relevante) partners zijn betrokken in de onderwijsloopbaan van de leerling?

Tips

  • Gebruik de periode, vanaf het moment van inschrijving, optimaal. Bij een vraag naar inschrijving voor 1 september kan de periode vóór de start van het schooljaar dus al benut worden.
  • Vraag onmiddellijk leersteun aan van zodra de leerling ingeschreven is onder ontbindende voorwaarde.
  • Verduidelijk aan de ouders en de leerling:
    • wat een inschrijving onder ontbindende voorwaarde betekent;
    • hoe het proces van afweging verloopt;
    • wie er bij betrokken wordt;
    • welke wettelijke termijnen moeten worden nageleefd.
  • Maak afspraken over de start van de leerling op school en welke aanpassingen minstens nodig zijn.
  • Betrek zoveel als mogelijk de leerling.
  • Plan het overleg met de ouders, (de leerling), de klassenraad en het CLB over de aanpassingen die nodig zijn om het gemeenschappelijk curriculum te kunnen volgen. 

Inschrijven onder ontbindende voorwaarde en afwegen van redelijke aanpassingen

sla link op in klembord

Kopieer

Stap 1: inschrijven

sla link op in klembord

Kopieer

Als de vraag tot inschrijving van een leerling met een OV4-verslag wordt gesteld, schrijf je de leerling in onder ontbindende voorwaarde. Dit geldt voor elke nieuwe leerling met een OV4-verslag.
Leerlingen met een (IAC- of) OV4-verslag die twee schooljaren voltijds les volgden in de school, terwijl ze ingeschreven waren in het buitengewoon secundair onderwijs, hebben onverkort recht op inschrijving.

Stap 2: aanmelden bij het leersteuncentrum

sla link op in klembord

Kopieer

Je meldt de leerling aan bij het leersteuncentrum. 
Als de leerling voor 1 september al werd ingeschreven en aangemeld bij het leersteuncentrum zal, binnen de 5 schooldagen na de start van het schooljaar, leersteun worden aangeboden. Gaat het om een aanmelding bij het leersteuncentrum op 1 september of in de loop van het schooljaar, dan wordt leersteun geboden binnen de 10 schooldagen.
Bij een samenwerking met een specifiek leersteuncentrum voor type 4, 6 of 7 wordt de aanvraag tot leersteun voor type 4, 6 of 7 binnen de 5 schooldagen bezorgd aan het specifieke leersteuncentrum door het leersteuncentrum waarbij je als school bent aangesloten. Het specifieke leersteuncentrum start op haar beurt het bieden van leersteun op, binnen de termijn van 10 schooldagen.

Stap 3: overleg

sla link op in klembord

Kopieer

Je neemt als school het initiatief om een afspraak te maken om eerstdaags in gesprek te gaan met alle relevante partners, waaronder de leerling zelf (indien mogelijk) en zijn ouders, CLB, de klassenraad, de leerondersteuner en eventueel andere externe partners. Het doel van het overleg is zicht krijgen op:

  • de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling;
  • de aanpassingen die nodig zijn voor het volgen van het gemeenschappelijk curriculum;
  • de intensiteit van de ondersteuning;
  • de nood aan externe hulpverlening.
Ieder brengt vanuit zijn rol en deskundigheid relevante informatie in. 
Er wordt best verslag gemaakt van elk overleg.

In het eerste gesprek probeer je een beeld te krijgen van de volledige context van de jongere. Je onderzoekt en brengt in kaart welke elementen een invloed hebben op het leren en participeren van de leerling. 
Richtvragen:

  • Wat zijn de onderwijsbehoeften van de leerling?
  • Wat zijn stimulerende en belemmerende factoren op vlak van leren, op vlak van socio-emotioneel welbevinden, ... ?
  • Welke aanpassingen zijn nodig/wenselijk in functie van leren en participeren?
  • Wat zijn de ondersteuningsnoden van de leerkracht, het schoolteam, de ouders, ... ?
  • Welke externe ondersteuning is er reeds? bijv. een leerondersteuner, een brugfiguur, thuisbegeleiding, buitenschoolse hulpverlening, multifunctioneel centrum, ...
  • Welk toekomstperspectief hebben de ouders/de leerling?
  • Wat zijn de wederzijdse verwachtingen?
  • ... 

Verzamel informatie uit verschillende bronnnen

  • het OV4-verslag
  • info die de vorige school bezorgde
  • wat leerling, ouders en andere betrokken partners vertellen
  • verslagen van externe hulpverleners (bijv. logo, kiné, psycholoog, jeugdconsulent, ...)
  • het afgelegde schooltraject
  • observaties en ervaringen op school
  • ...

Maak afspraken over

  • welke aanpassingen nodig zijn zodat de leerling goed kan starten op school
  • wat zal toegepast worden en voor welke periode
  • het noteren van acties die je evalueert en
  • hoe en aan wie je hierover communiceert
  • de bijdrage van de leerondersteuner
  • de tijdstippen waarop je evalueert met alle partners

Stap 4: uitvoeren - evalueren - bijsturen

sla link op in klembord

Kopieer

Nadat je alles in kaart gebracht hebt, ga je aan de slag. Je past toe wat afgesproken werd, evalueert en stuurt indien nodig onmiddellijk bij wat niet werkt. 
Sommige acties toets je rechtstreeks af bij de leerling en/of bespreek je kort met collega's, leerlingenbegeleiding en/of ouders. Dit hoeft niet steeds een gepland overleg te zijn. Je registreert wel de bevindingen. 
Plan op regelmatige tijdstippen een overleg met de leerling, de ouders en de betrokken partners om het proces op te volgen. 

  • Je evalueert de acties, maatregelen en aanpassingen, in functie van het volgen van het gemeenschappelijk curriculum.
  • Je evalueert de intensiteit van de nood aan ondersteuning en op welk vlak (onderwijskundig, orthopedagogisch en/of orthodidactisch)
  • Je stelt de beeldvorming bij
  • Je formuleert indien nodig bijkomende doelen
  • Je spreekt opnieuw af wat de volgende acties zijn
Het proces van uitvoeren, evalueren en bijsturen, herhaal je idealiter enkele keren. Je zet in op een onderwijspraktijk waarbij leraren vanuit een reflectieve houding dit proces ook kleinschalig doorlopen. Welke aanpassingen hebben gewerkt? Zijn er andere aanpassingen mogelijk? Moet het plan van aanpak aangepast worden? ...

Stap 5: kwaliteitsvolle afweging en besluitvorming

sla link op in klembord

Kopieer

Kwaliteitsvolle afweging

sla link op in klembord

Kopieer

Om een gegronde beslissing te nemen, baseer je je op de beeldvorming van de leerling, de aanpassingen die uitgeprobeerd werden en wie welke ondersteuning kan bieden. 

  • Welke aanpassingen zijn er nodig voor welke onderdelen van het gemeenschappelijk curriculum?
  • Zijn er bijkomende doelen op basis van de onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften van de leerling?
  • Hoe zullen de doelen gerealiseerd worden?
  • Welke aanpassingen zijn nodig in functie van de onderwijskundige noden?
  • Welke aanpassingen zijn nodig in functie van de orthopedagogische en/of orthodidactische noden?
  • Hoe zal de intensieve ondersteuning ingezet worden? Denk hierbij onder andere aan onderwijskundige, orthodidactische en orthopedagogische ondersteuning ... 
  • Welke onderwijsbehoeften en ondersteuningsbehoeften zijn er op sociaal, psychologisch, orthopedagogisch, medisch of paramedisch vlak?
  • Hoe zal de sociale, psychologische, orthopedagogische, medische of paramedische hulpverlening in het onderwijsaanbod geïntegreerd worden?
  • Is lesbijwoning in buso OV4 een mogelijkheid?
  • Kan continuïteit in het leerproces en de onderwijsloopbaan gerealiseerd worden?
  • ... 

Voor de afweging van (dis)proportionaliteit moeten de criteria, die opgenomen zijn in het Protocol van 19 juli 2007 betreffende het begrip redelijke aanpassingen in België, gebruikt worden.

Besluitvorming

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de afweging van de redelijkheid van de aanpassingen wordt er nagegaan of:

  • De aanpassingen, waaronder ReDiCoDi, voldoende/proportioneel zijn om de leerling mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum, al dan niet met leersteun.
  • Er intensieve ondersteuning nodig is en deze voldoende/proportioneel is. Dit betekent dat intensieve onderwijskundige en orthopedagogische of orthodidactische ondersteuning nodig is en inzet van paramedisch, sociaal, medisch, psychologisch of orthopedagogisch personeel om de leerling binnen het gemeenschappelijk curriculum mee te nemen en de doelen van het gemeenschappelijk curriculum en de bijkomende doelen te bereiken en de reguliere studiebekrachtiging te behalen.

Zijn de aanpassingen om de leerling mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum (met (intensieve) ondersteuning) redelijk?
Mogelijke uitkomsten:

  • Ja, de leerling volgt het gemeenschappelijk curriculum. Leersteun is niet nodig. Het OV4-verslag wordt opgeheven.
  • Ja, de leerling volgt het gemeenschappelijk curriculum met intensieve ondersteuning. Het OV4-verslag blijft behouden.
  • Ja, de leerling volgt het gemeenschappelijk curriculum en de aanpassingen zijn redelijk. Er wordt geoordeeld dat een intensieve vorm van ondersteuning niet nodig is. Het OV4-verslag wordt omgezet naar een GC-verslag.  
  • Neen, de inschrijving wordt ontbonden en de ontbinding wordt gemotiveerd. De leerling kan zich in een andere school gewoon secundair onderwijs inschrijven of de leerling kan zich in buso OV4 inschrijven, al dan niet in combinatie met lesbijwoning in het gewoon onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio