Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Deze kalender geeft een overzicht van onze Vlaanderenbrede initiatieven. Maandelijks ontvang je een update van deze kalender. Voel je vrij om aan te sluiten op een locatie naar keuze indien we een initiatief meermaals aanbieden. Via het info-icoontje naast het initiatief kom je op de inschrijvingspagina terecht.
Donderdag 23 oktober:Bruno Vanobbergen bezoekt Vrije Basisschool Heilige Familie in Schaarbeek, die hun warme transitie van kleuter- naar lager onderwijs en hun goede praktijken over zaken als co-teaching en de inzet van zijinstromers delen met onze directeur-generaal.In de late namiddag sluit Bruno aan bij de viering van 20 jaar Flanders’ FOOD en de uitreiking van de allereerste Flanders’ FOOD AWARDS in Antwerpen.Vrijdag 24 oktober: De Club van Oost-Vlamingen van Friday Friends ontvangt onze directeur-generaal te Gent als gastspreker. Hij houdt er een toespraak over de grootste uitdagingen in het Vlaamse onderwijs van vandaag.Maandag 27 oktober: Ook tijdens de bijeenkomst van Rotary Aalter-Deinze in Sint-Martens Latem geeft Bruno Vanobbergen een toespraak. Hij spreekt er over sterk onderwijs voor iedereen en de grote uitdagingen voor het onderwijs in Vlaanderen.
Ontdek hoe je met benchmarking de prestaties van jouw schoolbestuur naar een hoger niveau tilt! Benchmarking is veel meer dan cijfers vergelijken — het is een krachtige motor voor groei, efficiëntie en inzicht. Door de werking van je schoolbestuur systematisch te spiegelen aan die van andere besturen in Vlaanderen, ontdekt je niet alleen waar je staat, maar vooral waar de kansen liggen om te verbeteren.
Tijdens deze webinar krijg je inzicht in de vijf preventiemaatregelen voor veilig slapen bij de allerkleinsten. Ze tonen ook hoe je veilig slapen mee kan uitdragen via hun digitaal partnerpakket. Dit vindt plaats op 16 december tussen 12 en 13 uur en wordt georganiseerd door het agentschap Opgroeien.
Onderzoekend en ontwerpend leren krijgt steeds meer aandacht in het secundair onderwijs – en terecht: het bereidt leerlingen voor op een wereld die vraagt om kritisch denken, creativiteit en relevante oplossingen. Maar hoe maak je onderzoek écht tastbaar en relevant? En hoe stimuleer je een onderzoekende houding die verder reikt dan het klaslokaal?
Neem ook dit jaar met je leerlingen uit alle graden deel aan Olyfran, de ondertussen reeds 39ste editie van de Vlaamse Olympiade van het Frans. Geef ze een unieke kans om hun kennis van het Frans te testen in een objectieve en representatieve wedstrijd gebaseerd op de minimumdoelen/eindtermen Frans! Bovendien kunnen ze mooie prijzen winnen (taalvakanties, Interrailtickets, tablets, smartwatches, filmtickets …). Ook ontvangt elke school een of andere schoolprijs (abo tijdschrift Profff, voor een hele klas een stadsbezoek met gids, individuele online taalleermodules CommArt Int. nv …).
De tweede bijeenkomst van het netwerk Persoonsbegeleider vindt plaats op 24 november van 9.30 tot 16 uur in Brussel (Guimardstraat 1). Inschrijven kan binnenkort via de tegel professionalisering op de leerplanpagina. We werken verder aan inspiratie voor stage-evaluatie, snuisteren eens in elkaars cursusmateriaal en wisselen ideeën uit over de invulling van leerplandoel 29.
Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof.
Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.
Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.
Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.
Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.
Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar;ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.
De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.
Op deze pagina vind je meer informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze aanpak kadert binnen een schoolbrede aanpak en visie rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Wat zijn vrijheidsbeperkende maatregelen?Vrijheidsbeperkende maatregelen zijn maatregelen die een beperking van keuzevrijheid en/of contact met de buitenwereld van een leerling of interne inhouden.Twee vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen zijn:afzonderingfixatieIn uitzonderlijke gevallen kunnen scholen deze maatregelen toepassen. De wetgever voorziet een eenduidig regelgevend kader. Dit regelgevend kader geldt voor volgende onderwijsinstellingen:scholen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijscentra voor deeltijds beroepsonderwijscentra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingenonderwijsinternaten
Je vindt hier informatie over wat wordt verstaan onder afzondering en aan welke vereisten een afzonderingskamer moet voldoen.
Je vindt hier de definitie en de drie vormen van fixatie.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in augustus 2025.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2025.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
De inschrijving van sommige kinderen vraagt extra aandacht