8
Snel en efficiënt evalueren tijdens de les LO
In het vak lichamelijke opvoeding willen we vooral de beweegtijd hoog houden. Naast bewegen moet er ook geleerd worden. Hoe evalueer je tijdens de lessen LO de leerwinst van je leerlingen?
Inspiratie voor een praktijkles reanimatie met een (zelfgemaakt) oefentoestel van een automatische externe defibrillator (AED)
In het leerplan LO en de leerplannen sport vind je voor de 2de en 3de graad een leerplandoel dat verwijst naar 'reanimeren met gebruik van een AED-oefentoestel.' Je kan zo'n AED-oefentoestel aankopen of huren, maar je kan het ook budgetvriendelijk zelf maken.
Bewegingsspel memory in gymnastiek
In lichamelijke opvoeding spreekt men van aanleren, inoefenen, kampen, spelen …
Soms komen ook mengvormen voor. Zo kan je spelend leren, spelend inoefenen of kampend spelen. Een dankbare methodiek om het spelelement ook binnen te brengen in het bewegingsdomein gymnastiek is het ombouwen van gezelschapsspellen tot bewegingsspelen. Memory leent zich daar heel gemakkelijk toe.
Soms komen ook mengvormen voor. Zo kan je spelend leren, spelend inoefenen of kampend spelen. Een dankbare methodiek om het spelelement ook binnen te brengen in het bewegingsdomein gymnastiek is het ombouwen van gezelschapsspellen tot bewegingsspelen. Memory leent zich daar heel gemakkelijk toe.
Taalsterke lessen lichamelijke opvoeding
Taalgericht (vak)onderwijs helpt je om een krachtige taalleeromgeving te creëren. Je hebt daarbij naast aandacht voor inhouden ook voldoende expliciet aandacht voor taal. Persoonsdoelen, bewegingsdoelen en taaldoelen kunnen gelijktijdig ontwikkeld worden via onderwijs dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden zit en waarbinnen de nodige taalsteun geboden wordt.
Leerlingen basisoptie Sport A-stroom trekken een schip voort: fysica en sport gecombineerd
17 leerlingen basisoptie Sport van het St.-Jozefscollege in Aalst wagen zich aan het trekken van een schip. Een mooi voorbeeld van hoe fysica en sport hand in hand kunnen gaan.
Werken met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding?
In de nieuwe leerplannen voor lichamelijke opvoeding gaat er meer expliciete aandacht naar de persoonsdoelen. De integratie van de lichamelijke en de sociale vorming krijgt nog meer aandacht. Vanuit deze complementaire gerichtheid op bewegen willen we met ons vak de ontwikkeling van kennis, inzicht, vaardigheden en vak-attitudes, die bijdragen tot de persoonlijke ontplooiing van elke leerling, mee ondersteunen en begeleiden.
Taakkaart: rol van feedbackgever
Hoe ga je als leraar op een haalbare en efficiënte manier aan de slag met ondersteunende rollen? Bekijk een mogelijke taakkaart van de rol van feedbackgever.