28
Meetkunde in het thema verkeer
In basisschool VBS Groot-Vorst in Laakdal ligt de focus op wiskunde. Met de doelen van meetkunde in de focus ging juf Kaat met haar oudste kleuters op verkenning tijdens het thema verkeer.
Functioneel gebruik van de daglijn bij de jongste kleuters
Juf Lore Verdoodt van ’t Luikertje in Opwijk gaat met haar jongste kleuter functioneel aan de slag met de daglijn. Haar daglijn is verticaal zichtbaar in de klas en daar heeft Lore een goede reden voor.
Samen groeien ...
In kleuterschool De Kleine Reus werkten ze een project uit waarbij ze de hernieuwde visie van de school tijdens een feestelijke afsluiter voorstelden aan de ouders en de gemeenschap. Elke kleuterklas werkte een prentenboek uit, gekoppeld aan een onderdeel van die visie. De 4-jarige kleuters beleefden 'Iedere kleuter krijgt hier groeikansen' vanuit het prentenboek ‘Dat is mijn bloem’.
Koffieklets
Tijdens het koffiekletsmoment krijgen de kleuters van juf Steffi op de Paanderschool te Meulebeke de kans om aan hun woordenschat te werken. Lees hoe juf Steffi 'Koffieklets' bij een ex-collega leerde kennen.
Eendjesbingo met schoolhond Zoë
De kleuters van ’t Augustijntje Ieper gingen op uitstap naar de kermis. De schoolhond Zoë moedigt de kleuters aan om de cijfers te herkennen in een verwerkingsactiviteit ”eendjesbingo”.
Moedige mammoet en de talentvolle kleuters van het Evermaruske
In de kleuterschool Evermaruske in Tongeren waar alle leeftijden van kleuters samen zitten, zijn Moedige mammoet, Opperhoofd en Aardige Arendsoog op bezoek. Zij willen hun indianenstam uitbreiden en zijn op zoek naar talentvolle indianen.
Peuters gedreven aan de slag met de voorleespen
De instappers aan de slag met de voorleespen… Benieuwd naar wat dat geeft? De kleuters uit de Leonardusschool in Sint-Lenaerts nemen jullie graag mee op avontuur! Juf Angie legt uit.
Help je mij? Ik heb je iets te vertellen
Vanuit een sterke visie op ondersteunde communicatie reiken de logopedisten en leraren van bubao Sint-Franciscus Strijtem hun leerlingen zoveel mogelijk verschillende interactiemogelijkheden aan. Dit voorbeeld toont de vormen van ondersteunde communicatie en hoe ze leerlingen uitnodigen om een gesprekspartner te vinden om hun behoeften te uiten.
Doelenkaartjes in de kleuterklas
In basissschool Zwaneven in Oud-Turnhout is wiskunde een prioriteit. Juf Sofie vertelt tijdens een focusgesprek hoe ze de doelen met haar kleuters bespreekt en zichtbaar maakt in de klas. Het is de laatste week voor carnaval. Clown Tito is hoofdpersonage van dienst.
Er is iets aan de kip met je hand
De kleuters van De Omnibus in Tielen maakten naar aanleiding van een gedicht van Geert De Kockere uit de dichtbundel Er is iets aan de kip met je hand een stoet van ‘hand-dieren’. Net voor de krokusvakantie stapten alle kleuters in een echte carnavalsstoet door de straten van Tielen.
Diep in de zee
De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging voor het derde trimester van vorig schooljaar. De kleuters van de tweede en derde kleuterklas gingen diep in de zee op onderzoek uit.
Kunst in de derde kleuterklas
In de derde kleuterklassen van Heilig-Hart & College Halle werkten de kleuters samen met hun leraren twee weken rond het thema 'kunst'. Elke dag lieten ze zich inspireren door een andere schilder of kunstenaar. Een boeiend thema met heel wat kansen binnen het leerplan Zin in leren! Zin in leven!.
Sam en Julia vieren samen kerst
De kleuters van de muizenklas maakten zelf een interactief verhaaltje rond Sam en Julia. Sam en Julia zijn de twee klasfiguren die centraal staan in de muizenklas van de Vrije Basisschool Berchem-Kwaremont.
Het kunstmuseum waar kinderen ontdekken, verbeeldingskracht creëren en leren van kunst
Benieuwd hoe kleuters taal krijgen voor kunst? Na twee weken werken rond het thema kunst leiden de kleuters van Basisschool Sint-Jan in Eisden Maasmechelen de leerkrachten en directeur rond in hun eigen museum.
Pre-teaching in de kleuterklas
In de Sint-Jozefschool te Ieper zet juf Joke in op woordenschatverwerving door pre-teaching te gebruiken. Ze gaat strategisch in de klas aan de slag met haar kleuters en betrekt er ook hun ouders bij.
Welkom in de Marioclub!
Wist je dat in de Kleuterschool Groenendaal uit Merksem, kleuters met een extra zorgnood die niet volledig kunnen geholpen worden binnen de brede basiszorg, welkom zijn in de Marioclub!
Zorgcoördinator Inge Verschueren, vertelt je er alles over.
Zorgcoördinator Inge Verschueren, vertelt je er alles over.
Dobbelsteenspel in het speelbos
De kleuters van de derde kleuterklas van de Vrije school De Bosstraat in Wilsele spelen een dobbelsteenspel in het speelbos. Ze kunnen er zes opdrachten uitvoeren.
Kleurrijk begrijpend luisteren en lezen in de instapklas
De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.
In Spelewei heeft elke ruimte wel iets te bieden
In kleuterschool Spelewei te Retie streven we ernaar om alle beschikbare ruimtes optimaal te gebruiken. We hebben drie vestigingen, allemaal gelegen in een zeer groene omgeving. Het is vanzelfsprekend dat we de buitenruimte ten volle benutten. Maar ook binnen in onze gebouwen spelen onze kleuters in de gang, in een halletje, of in een extra ruimte. We bouwen voort op belangrijke waarden zoals 'vertrouwen' en 'verantwoordelijkheid'.
Outdoor learning én intergenerationeel leren
Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.
Een prachtige bibliotheek met KAPLA-blokken
Meester Ivan Janssens uit de basisschool Sint-Joris te Blaasveld stimuleert de kleuters om na een bezoek aan de bibliotheek, met de KAPLA-blokken zelf een bibliotheek te maken in de bouwhoek.
De ontdektafel in de lente
In ’t Luikertje laat Juf Lore Verdoodt haar peuters graag experimenteren in de ontdektafel. En dit lukt aardig met het uitdagend materiaal dat ze kiest. De peuters hun belangstelling is gewekt zodra ze binnenkomen in de klas.
Octaaf de Woordenraaf
Hoe maak je jonge kinderen bewust van het feit dat er overal woorden te leren zijn? Juf Nansje van 3Kb uit de school Berg en Onzea in Heist-op-den-Berg leert haar kleuters op een doordachte manier aandacht schenken aan bijzondere woorden en woordgroepen om zo hun woordenschat te vergroten. Ze doet dat met een ‘woordenschatroutine’ die de kleuters heel erg aanspreekt.
De woordenparaplu
Hoe slaan we de brug tussen taal en techniek? Juf Sofie Van Genechten (3ka) uit Basisschool Berg & Onzea in Heist-op-den-Berg integreerde beide in een doe-het-zelf-zaak in haar 3de kleuterklas.
De boekenhoek onder de loep
We namen samen met het kleuterteam in VBS Belgiek uit Deerlijk hun boekenhoeken onder de loep. Een brede waaier aan leesmateriaal, een aantrekkelijke presentatie, gezellige leesplekken, interactiekansen, ontdekmaterialen en boekenbeesten zorgen ervoor dat de boekenhoek een krachtige speelleerplek voor de kleuters wordt.
Een regenmaker als praatstok
Ann Paternoster uit De Bron in Gooik gebruikt een regenmaker als praatstok. Dankzij de regenmaker motiveert Ann Paternoster haar peuters om te vertellen in de klas. Sinds het gebruik van deze regenmaker is er meer spreekdurf bij de kinderen.
Taalvaardigheid in de kleuterschool
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen taalvaardiger worden, vanaf het kleuteronderwijs? Een dynamisch en doordacht talenbeleid zorgt ervoor dat alle leerlingen met voldoende taalvaardigheid de overstap naar het eerste leerjaar kunnen maken.
Een verslag van een gesprek met directie en taalcoaches van VBS Jan Ruusbroec naar aanleiding van de KOALA-screening.
Een verslag van een gesprek met directie en taalcoaches van VBS Jan Ruusbroec naar aanleiding van de KOALA-screening.
Op weg naar een ZILLig kleutervolgsysteem
Sedert de komst van het leerplan ‘Zin in Leren, Zin in Leven!’, stelden heel wat scholen zich de vraag of hun volgsysteem nog in voldoende mate rekening hield met de doelen en leerlijnen van ZILL. Er werd nog gewerkt met oudere termen zoals ontwikkelingsaspecten en domeinen en men stelde vast dat er ook heel wat nieuwe doelen niet opgenomen waren in het kleutervolgsysteem. De kleuterjuffen van vbs De verrekijker in Rumbeke gingen aan de slag …