11
Kleurrijk begrijpend luisteren en lezen in de instapklas
De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.
In Spelewei heeft elke ruimte wel iets te bieden
In kleuterschool Spelewei te Retie streven we ernaar om alle beschikbare ruimtes optimaal te gebruiken. We hebben drie vestigingen, allemaal gelegen in een zeer groene omgeving. Het is vanzelfsprekend dat we de buitenruimte ten volle benutten. Maar ook binnen in onze gebouwen spelen onze kleuters in de gang, in een halletje, of in een extra ruimte. We bouwen voort op belangrijke waarden zoals 'vertrouwen' en 'verantwoordelijkheid'.
Outdoor learning én intergenerationeel leren
Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.
Een prachtige bibliotheek met KAPLA-blokken
Meester Ivan Janssens uit de basisschool Sint-Joris te Blaasveld stimuleert de kleuters om na een bezoek aan de bibliotheek, met de KAPLA-blokken zelf een bibliotheek te maken in de bouwhoek.
De ontdektafel in de lente
In ’t Luikertje laat Juf Lore Verdoodt haar peuters graag experimenteren in de ontdektafel. En dit lukt aardig met het uitdagend materiaal dat ze kiest. De peuters hun belangstelling is gewekt zodra ze binnenkomen in de klas.
Octaaf de Woordenraaf
Hoe maak je jonge kinderen bewust van het feit dat er overal woorden te leren zijn? Juf Nansje van 3Kb uit de school Berg en Onzea in Heist-op-den-Berg leert haar kleuters op een doordachte manier aandacht schenken aan bijzondere woorden en woordgroepen om zo hun woordenschat te vergroten. Ze doet dat met een ‘woordenschatroutine’ die de kleuters heel erg aanspreekt.
De woordenparaplu
Hoe slaan we de brug tussen taal en techniek? Juf Sofie Van Genechten (3ka) uit Basisschool Berg & Onzea in Heist-op-den-Berg integreerde beide in een doe-het-zelf-zaak in haar 3de kleuterklas.
De boekenhoek onder de loep
We namen samen met het kleuterteam in VBS Belgiek uit Deerlijk hun boekenhoeken onder de loep. Een brede waaier aan leesmateriaal, een aantrekkelijke presentatie, gezellige leesplekken, interactiekansen, ontdekmaterialen en boekenbeesten zorgen ervoor dat de boekenhoek een krachtige speelleerplek voor de kleuters wordt.
Een regenmaker als praatstok
Ann Paternoster uit De Bron in Gooik gebruikt een regenmaker als praatstok. Dankzij de regenmaker motiveert Ann Paternoster haar peuters om te vertellen in de klas. Sinds het gebruik van deze regenmaker is er meer spreekdurf bij de kinderen.
Taalvaardigheid in de kleuterschool
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen taalvaardiger worden, vanaf het kleuteronderwijs? Een dynamisch en doordacht talenbeleid zorgt ervoor dat alle leerlingen met voldoende taalvaardigheid de overstap naar het eerste leerjaar kunnen maken.Een verslag van een gesprek met directie en taalcoaches van VBS Jan Ruusbroec naar aanleiding van de KOALA-screening.
Op weg naar een ZILLig kleutervolgsysteem
Sedert de komst van het leerplan ‘Zin in Leren, Zin in Leven!’, stelden heel wat scholen zich de vraag of hun volgsysteem nog in voldoende mate rekening hield met de doelen en leerlijnen van ZILL. Er werd nog gewerkt met oudere termen zoals ontwikkelingsaspecten en domeinen en men stelde vast dat er ook heel wat nieuwe doelen niet opgenomen waren in het kleutervolgsysteem. De kleuterjuffen van vbs De verrekijker in Rumbeke gingen aan de slag …