Ik stem op ...

In de 3de kleuterklas van juf Veerle uit het 't schoolke in Rugge werden naar jaarlijkse gewoonte in de maand oktober verkiezingen gehouden. Uit de klas werden een burgemeester en twee helpers verkozen.

Aan de slag!

sla link op in klembord

Kopieer

We startten het thema met een gesprek. Wat zijn verkiezingen? Wat gebeurt er bij verkiezingen? ...

Daarna gingen we op stap in de nabije omgeving om te kijken wat er zoal gedaan werd om reclame te maken voor de verkiezingen in onze gemeente. De kleuters kwamen tot de vaststelling dat er verschillende partijen waren en dat er borden met foto's, spandoeken ... gezet of uitgehangen werden.
 
Terug op school bekeken we ook folders over de verkiezingen en hadden we hierover een gesprek: Waarom stopt men folders in de bus? Waarom hangt men spandoeken uit of zet men borden langs de weg?

Daarna moesten de kleuters zelf kiezen op welke lijst/partij ze wilden staan. Ze hadden keuze uit vier lijsten:

  • milieu (zorg dragen voor de natuur, sorteren ...)
  • cultuur (ik vind film, muziek, toneel, boeken ... belangrijk)
  • veiligheid (veiligheid in en rond de school, dragen van een fluo-jas ...)
  • sport

Aan de hand van die keuze moesten ze samen met mama of papa ... thuis een affiche maken met als slogan "stem op ... want ...". Het was de bedoeling dat ze deze affiche op een creatieve manier versierden. Alle affiches werden op een zichtbare plaats op de speelplaats uitgehangen.

De kleuters kregen in de klas de kans om via een soort "debat" te verwoorden waarom de andere kleuters op hen moesten gaan stemmen.

Alle kleuters van onze school, de ouders van de 3de kleuterklassers, alle personeelsleden en opvangmoekes kregen een oproepingsbrief om te komen stemmen. Een paar dagen voor de verkiezingen konden de kleuters al eens "oefenen". Er werd met de kleuters een stembus gemaakt, er was een stemhokje in de klas, er was een stembureau en er werd uitgelegd wat er juist moest gebeuren. Iedereen moest drie bolletjes kleuren, niet meer, maar ook niet minder, want anders was hun stem "ongeldig" en zou ze, zoals bij de echte verkiezingen, niet meetellen.

Op donderdagnamiddag was het dan zover! Eerst stemden de derdekleuterklassers zelf en daarna kon iedereen zijn stem uitbrengen tussen 16 en 18 uur in het stembureau (met 3 stemhokjes) dat gemaakt werd in een leegstaand lokaal in onze school. Dit alles onder toeziend oog van een voor- en bijzitter.
Na 18 uur werden de stemmen geteld en via e-mail werd de uitslag aan de ouders bekend gemaakt.

Het eerste wat we deden op vrijdagmorgen was vragen aan de kleuters hoe ze zich voelden toen ze hoorden dat ze wel/niet verkozen waren. Waren ze boos/blij/verdrietig? Wat hebben ze gedaan toen ze het nieuws vernamen?
Op vrijdagvoormiddag kwam de burgemeester van Avelgem om de gekozen burgemeester en zijn twee helpers aan te stellen. Daarna volgde een kleine receptie.

Het is de bedoeling dat de verkozenen enkele keren tijdens het schooljaar vergaderen met de directie om hun mening, hun ideeën, bemerkingen ... te verwoorden en dat er ook iets mee gedaan wordt op school.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

MEwe3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden

  • 2,5 - 12j Beseffen dat gedrag beïnvloed wordt door reclame en media
OWsa10 Ervaren, onderzoeken en uitdrukken hoe verkiezingen basiselement zijn van een democratie.
  • 4-10j Hun eigen invloed in de klasgroep, vriendengroep… ervaren - ervaren hoe verantwoordelijkheden kunnen gedeeld worden in de groep.
  • 7-12j Ervaren en vaststellen hoe verkiezingen iedereen de kans geven om mee te beslissen wie bestuurt - democratische en niet-democratische samenlevingsvormen vroeger en nu onderzoeken en illustreren

×
Kijkt als...
Niveau
Regio