- Dag van de kleuter: kleine ontdekkers, grote avonturenOnze peuters/kleuters zijn ontdekkingsreizigers op zoek naar avontuur, verborgen schatten, … Met verwondering kijken ze naar mysterieuze raadsels en trotseren ze elke omgeving. Ben jij werkzaam met peuters en/of kleuters? Kom dan op 28 januari te Brugge of 13 februari te Hasselt zelf beleven op welke manier jij je kleine ontdekkers in je klas kan meenemen naar grote avonturen.Meerdere dataOp locatie
- Rituelen in een diverse klas: een koffer vol rituelenTijdens deze sessie maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken. Wil je je godsdiensthoek een make-over geven? Wil je je godsdiensthoek rijker maken? Dan is deze sessie beslist een aanrader. Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing). Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG. Tijdens dit initiatief maak je kennis met diverse prentenboeken die je kan koppelen aan Bijbelverhalen en Jezusbeelden.Op aanvraag
- Breed evalueren - Hoe verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren we bij de ontwikkeling van jonge kinderen? (KVS)Tijdens dit vormingsinitiatief maak je kennis met verzamelen – beoordelen – handelen – communiceren binnen Zill. We gaan met elkaar in gesprek over hoe ons schooleigen kindvolgsysteem momenteel is opgebouwd. We staan open om dit kritisch te bekijken vanuit de Zill-bril.5 februari 2025Brugge
- Bijbelverhalen in de klas: een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas? Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen? Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Godsdienst en ZILL, hoe zit dat?Wil je weten hoe we de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen gebruiken? Wil je weten hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten? Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag? Dan is deze sessie iets voor jou! Tijdens dit initiatief maak je kennis met de doelen RKG. We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor jouw team en bepalen samen de start. Tijdens dit initiatief kan je kiezen om: - te werken met de doelen van RKG: kennismaking 0F - in te zoomen op ontwikkelthema 1 met de 5 doelen en aandacht voor de levensbeschouwelijke diversiteit binnen de kleuterschool OF - godsdienstactiviteiten te integreren in de verschillende hoeken van de klas OF - de doelen te verdiepen met praktische voorbeelden.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas.Op aanvraag
- Procesgericht volgen van het jonge kind binnen ZILLBreed evalueren van jonge kinderen met een ontwikkelingsgerichte bril. We bieden je inspiratie om je leerlingvolgsysteem uit te bouwen gebaseerd op ZILL, procesgericht en ontwikkelingsgericht werken.Op aanvraag
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Meerdere dataOp locatie
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Op aanvraag