- Voorstelling jaarthema Leeftocht 2026-2027In deze online sessie stellen we je het nieuwe jaarthema van Leeftocht voor: Bezinnend moment binnen het nieuwe jaarthema Eerste blik op de maandelijkse uitwerking van het jaarthema in beeld en woord Overzicht van de eerste beschikbare en te verwachten materialen Overzicht van de regionale initiatieven rond pastoraal en identiteit6 mei 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Veertigdagentijd en PasenIn deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor de Veertigdagentijd en Pasen. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.28 januari 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Advent en Kerst 2025In deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor Advent en Kerst. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.5 november 2025Online
- Toelatings- en overgangsvoorwaarden - toelatingsvoorwaarden gewoon lager onderwijsTijdens dit initiatief leer je de regelgeving over de toelatingsvoorwaarden tot het gewoon lager onderwijs toe te passen.12 maart 2026Online
- Tweedaagse muzische vorming basisonderwijs 4 & 5 mei 2026Na het overweldigend succes van de eerste muzische tweedaagse organiseren we deze opnieuw op 4 en 5 mei 2026 in Vayamundo Oostende. Kom en geraak muzisch geïnspireerd en bevlogen! Doorheen deze dagen ontdek je hoe je de muzische werking op school en in jouw klas kan verrijken. Je ontmoet collega's die jou muzisch zullen versterken en waarmee je volop kunt netwerken.Je keert huiswaarts met een rugzak vol muzisch borrelende ideeën en inzichten.Meerdere dataOostende
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school buitengewoon basisonderwijsUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om het effectief didactisch handelen te optimaliseren in de school en in de klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk wetenschappen & technologie: principes voor een krachtige onderwijspraktijkWist je dat je door het concretiseren van een aantal didactische principes krachtige onderwijsarrangementen voor wetenschappen & technologie kan ontwerpen? Tijdens dit initiatief verdiep je je in de specifieke didactische principes voor wetenschappen en technologie in het kader van een krachtige leeromgeving. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze principes te concretiseren en ontwerpen we kleine en grote onderwijsarrangementen voor jouw klas. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het uitvoeren van de onderwijsarrangementen in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school. Interessante onderwijsarrangementen ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in 'Uit het werkveld'.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: kwalitatieve interactie en woordenschatJe oefent om via effectieve didactiek aan rijke mondelinge interactie en sterk woordenschatonderwijs te werken. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je zoekt welke woorden je selecteert bij je BC/ een prentenboek... en bedenkt manieren om de woordenschat in te oefenen en betekenisvol aan bod te laten komen. We werken samen een aantal onderwijsarrangementen uit, je probeert ze uit in de klas en deelt je ervaringen met de groep. We focussen hier op uitwisselen, reflecteren en uitwerken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: digigangmakers & pedagogische ict-coördinatoren basisonderwijsTijdens dit initiatief leer je digigangmakers en ICT-coördinatoren uit je regio kennen en kan je goede praktijkvoorbeelden van ICT/MEDIA met elkaar uitwisselen.Meerdere dataOp locatie
- Wetenschappen en technologie: krachtige didactiek en onderzoekend en ontwerpend lerenTijdens dit initiatief maak je kennis met krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Veel leraren zoeken houvast om hun leerlingen écht aan het denken en doen te zetten. Onderzoekend en ontwerpend leren lijkt vaak uitdagend in een diverse klascontext. Dit initiatief biedt een helder kader, concrete voorbeelden en praktische tools waarmee je krachtige leerervaringen vormgeeft. Je leert hoe je leerdoelen verbindt aan onderzoeks- en ontwerpopdrachten, en hoe je je leerlingen actief betrekt, laat redeneren en creatief laat oplossen.Meerdere dataOp locatie
- Differentiëren in de basisschoolElke dag werken jullie met diverse leerlingen, elk met hun eigen behoeften. Ons gezamenlijke doel is dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd weten we hoe uitdagend dit in de dagelijkse praktijk kan zijn.Differentiatie lijkt hét sleutelwoord. Althans, dat denken we vaak. Maar we weten ook hoe ingewikkeld het is om effectief te differentiëren. Tijdens deze nascholing nemen we jullie mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over differentiatie en bekijken we hoe je dit praktisch en werkbaar kunt organiseren in je klas.Op aanvraag
- Effectieve didactiek in de basisschoolElke leerling helpen groeien: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat wijst niet enkel onderzoek uit, maar dat ervaart ook elke leraar in de praktijk. Maar wat doet een effectieve leraar dan? Wat moeten leraren vooral doen om zoveel mogelijk effect te hebben op het leren van de leerlingen? Deze vraag ligt aan de basis van effectieve didactiek. In deze driedelige vorming duiken we in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om je didactisch handelen te optimaliseren tot op de klasvloer.Op aanvraag
- De 15 minuten die ertoe doen in de kleuterschoolTijdens dit initiatief maak je kennis met elementen die effectief bijdragen tot krachtig lesgeven in de kleuterschool. Wat werkt nu effectief en op welke manier? Hoe weten we dat? Wat hebben we daarbij nodig?Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je leerlingen een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om jouw wiskundeonderwijs te versterken.Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs in de kleuterklas. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je kleuters een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om getalbegrip en andere wiskundige inhouden te versterken bij je kleuters met aandacht voor reken-wiskundetaal.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie - Onderzoekend en ontwerpend lerenVeel leraren zoeken houvast en inspiratie om wetenschappen en technologie op een actieve, motiverende en doordachte manier aan te pakken. Ze ervaren dat het niet altijd evident is om leerlingen écht aan het denken en doen te zetten, of om onderzoeks- en ontwerpopdrachten te koppelen aan leerdoelen. Dit initiatief speelt in op de nood aan concrete voorbeelden, praktische tools en inzicht in hoe onderzoekend en ontwerpend leren haalbaar wordt in een klaspraktijk met diverse leerlingen. Het biedt ondersteuning bij het vormgeven van krachtige leerervaringen die leerlingen uitdagen om zelf te verkennen, te redeneren en creatieve oplossingen te bedenken.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie - Krachtige didactiekTijdens deze sessie verken je krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Je ontdekt hoe je vanuit nieuwsgierigheid en verwondering duurzame leerervaringen opbouwt, en hoe je je onderwijs zo vormgeeft dat leerlingen actief betrokken zijn, diep leren en verbanden leggen. Deze sessie biedt een stevig kader én praktische handvatten waarmee je met vertrouwen aan de slag kunt.Op aanvraag
- Effectief aan de slag met "leren leren" op school en in de klasTijdens dit initiatief wordt je geïnformeerd over de visie op "leren leren" in de context van een kennisrijk curriculum. Je maakt ook kennis met effectieve leerstrategieën die zowel in de kleuter- als in de lagere school ingezet kunnen worden in diverse leeractiviteiten.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Lerend netwerk: een stevige start voor wiskunde in de kleuterklas: wiskundig denken én doenGeef al je kleuters een stevige start voor wiskunde en leer hoe je doelgericht kan inzetten op getalbegrip en andere inhouden van wiskunde.Meerdere dataOp locatie
- Zitdag talenbeleid baoTijdens de 'Zitdag talenbeleid bao' kan je vragen stellen rond het talenbeleid van jullie school. Je krijgt feedback en tips voor het uitschrijven van een kwaliteitsvol talenbeleidsplan.Meerdere dataHasselt
- Kernwerking lichamelijke opvoedingTijdens dit initiatief kan je netwerken met LO- collega's uit andere scholengemeenschappen.Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen en actuele thema's in het vakgebied LO en sport.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk voor directeurs van autonome kleuterscholen in Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief maak je kennis met nieuwe en bestaande inhouden, specifiek voor autonome kleuterscholen. Door te delen en te hospiteren inspireer je collega's als leidinggevende van een kwaliteitsvolle kleuterschool.Meerdere dataGent
- LO met impact: effectieve didactiek in beweging (teamgericht regio West-Vlaanderen)Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over wat effectieve didactiek precies inhoudt en hoe je dit kan vertalen naar jouw lessen bewegingsopvoeding.Je ontdekt hoe je met minder energie méér leerwinst boekt. Je vergroot het plezier en de motivatie van je leerlingen – én van jezelf.Van chaos naar focus : je kent de tools voor een soepel klasmanagement.Op aanvraag
- LO met impact: effectieve didactiek in bewegingTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over wat effectieve didactiek precies inhoudt en hoe je dit kan vertalen naar jouw lessen bewegingsopvoeding.Je ontdekt hoe je met minder energie méér leerwinst boekt. Je vergroot het plezier en de motivatie van je leerlingen – én van jezelf.Van chaos naar focus : je kent de tools voor een soepel klasmanagement.Meerdere dataOp locatie
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (niveau scholengemeenschap)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je schoolUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: effectieve leerstrategieën integreren in verschillende disciplinesWist je dat leerlingen daadwerkelijk kunnen ‘leren leren’ met effect?Tijdens dit initiatief verdiep je je in effectieve leerstrategieën in het kader van een kennisrijk curriculum. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze leerstrategieën zo functioneel mogelijk te gebruiken in bijvoorbeeld wiskunde, Nederlands en wetenschappen & technologie. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het inzetten van leerstrategieën in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school.Interessante praktijkvoorbeelden ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in onze Nieuwsbrief ‘Uit het werkveld’.Meerdere dataOp locatie
30 van 37