- Dag van de kleuter - Speel je mee(r)Meerdere dataOp locatie
- Breed evalueren - Hoe verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren we bij de ontwikkeling van jonge kinderen? (KVS)Tijdens dit vormingsinitiatief maak je kennis met verzamelen – beoordelen – handelen – communiceren binnen Zill. We gaan met elkaar in gesprek over hoe ons schooleigen kindvolgsysteem momenteel is opgebouwd. We staan open om dit kritisch te bekijken vanuit de Zill-bril.Meerdere dataOp locatie
- Een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelverhaal ontdekken en praktisch uitwerken voor in de klas? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Een duik in de boekenhoek: prentenboeken koppelen aan BijbelverhalenWil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Godsdienstactiviteiten spelenderwijs verbinden in alle hoekenWil je je godsdiensthoek een make-over geven? Wil je weten hoe je godsdienstige activiteiten kunt integreren in de verschillende hoeken en in de klas? Schrijf je dan zeker in, je krijgt de kans om actief verschillende hoeken te ontdekken.Meerdere dataOp locatie
- Een koffer vol rituelenTijdens deze sessie maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken. We koppelen Bijbelverhalen en Jezusbeelden en kijken hoe we vanuit Bijbelverhalen rituelen kunnen koppelen.Meerdere dataOp locatie
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen verdiepen met praktische voorbeeldenWil je meer weten over hoe je de doelen van godsdienst kan inzetten bij jonge kinderen? Wil je oefenen door prentenboeken, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en rituelen te koppelen aan de doelen? Breng dan een eigen prentenboek mee en ga mee op ontdekking.Meerdere dataOp locatie
- Diversiteit binnen RKG: we zetten onze andere bril opIeder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing). Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met de verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met bertrekking tot RKG. Wil je meer weten hoe je met het doel RKlg4: werken vanuit levensbeschouwelijke diversiteit in de kleuterklas aan de slag kan? Wil je vanuit diversiteit je thema’s RKG rijker maken? Tijdens dit initiatief oefenen we het koppelen van het doel RKlg4 met de andere ontwikkelthema’s 2 tot en met 5. Wil je kennis maken met diverse prentenboeken die je kan koppelen aan Bijbelverhalen en Jezusbeelden, dan is deze sessie een aanrader.Meerdere dataOp locatie
- Werken rond een (jaar)thema in de klas rond godsdienstTijdens deze sessie maak je kennis met een jaarthema voor RKG in de (kleuter)school. Tijdens deze nascholing gaan we aan de slag met verschillende thema’s die we verbinden met RKG.Te bepalenTe bepalen
- Werken rond een (jaar)thema in de klas rond godsdienstTijdens deze sessie maak je kennis met een jaarthema voor RKG in de (kleuter)school. Tijdens deze nascholing gaan we aan de slag met verschillende thema’s die we verbinden met RKG.Op aanvraag
- Godsdienstactiviteiten spelenderwijs verbinden in alle hoekenWil je je godsdiensthoek een make-over geven? Wil je weten hoe je godsdienstige activiteiten kunt integreren in de verschillende hoeken en in de klas? Schrijf je dan zeker in, je krijgt de kans om actief verschillende hoeken te ontdekken.Op aanvraag
- Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen verdiepen met praktische voorbeeldenWil je meer weten over hoe je de doelen van godsdienst kan inzetten bij jonge kinderen? Wil je oefenen door prentenboeken, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en rituelen te koppelen aan de doelen? Breng dan een eigen prentenboek mee en ga mee op ontdekking.Op aanvraag
- Een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelverhaal ontdekken en praktisch uitwerken voor in de klas? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Een koffer vol rituelenTijdens deze sessie maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken. We koppelen Bijbelverhalen en Jezusbeelden en kijken hoe we vanuit Bijbelverhalen rituelen kunnen koppelen.Op aanvraag
- Een kijkje door de ZILL-bril. Godsdienst beleven bij jonge kinderen: de doelen eenvoudig bekekenWil je weten hoe we de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen gebruiken? Wil je weten hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten? Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Een duik in de boekenhoek: prentenboeken koppelen aan BijbelverhalenWil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Diversiteit binnen RKG: we zetten onze andere bril opIeder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing). Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met de verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met bertrekking tot RKG. Wil je meer weten hoe je met het doel RKlg4: werken vanuit levensbeschouwelijke diversiteit in de kleuterklas aan de slag kan? Wil je vanuit diversiteit je thema’s RKG rijker maken? Tijdens dit initiatief oefenen we het koppelen van het doel RKlg4 met de andere ontwikkelthema’s 2 tot en met 5. Wil je kennis maken met diverse prentenboeken die je kan koppelen aan Bijbelverhalen en Jezusbeelden, dan is deze sessie een aanrader.Op aanvraag
- Vanuit een brainstorm met kleuters inzetten op krachtige speel- en leerplekkenWil je zicht krijgen op wat kleuters al allemaal weten over een belangstellingscentrum? Ben je nieuwsgierig naar wat je kleuters nog willen leren, ervaren en doen? Wil je weten hoe je kleuters kan prikkelen om daarover met jou en andere kleuters in interactie te gaan? Wil je graag krachtige speel- en leerplekken creëren die aansluiten bij de interesses en behoeften van je kleuters? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Meerdere dataOp locatie
- Vanuit een brainstorm met kleuters inzetten op krachtige speel- en leerplekkenWil je zicht krijgen op wat kleuters al allemaal weten over een belangstellingscentrum? Ben je nieuwsgierig naar wat je kleuters nog willen leren, ervaren en doen? Wil je weten hoe je kleuters kan prikkelen om daarover met jou en andere kleuters in interactie te gaan? Wil je graag krachtige speel- en leerplekken creëren die aansluiten bij de interesses en behoeften van je kleuters? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Een krachtige leraar speelt meeMerk je dat je kleuters moeilijk tot spel komen? Ben je ook nieuwsgierig hoe jij je kleuters op ideeën kan brengen om te spelen in krachtige speel- en leerplekken? Wil je graag weten welke rol je als leraar kan opnemen binnen de gevarieerde ervaringskansen? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Meerdere dataOp locatie
- Een krachtige leraar speelt meeMerk je dat je kleuters moeilijk tot spel komen? Ben je ook nieuwsgierig hoe jij je kleuters op ideeën kan brengen om te spelen in krachtige speel- en leerplekken? Wil je graag weten welke rol je als leraar kan opnemen binnen de gevarieerde ervaringskansen? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Procesgericht volgen van het jonge kind binnen ZILLBreed evalueren van jonge kinderen met een ontwikkelingsgerichte bril. We bieden je inspiratie om je leerlingvolgsysteem uit te bouwen gebaseerd op ZILL, procesgericht en ontwikkelingsgericht werken.Op aanvraag
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Meerdere dataOp locatie
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Op aanvraag