- Lerend netwerk autonome kleuterscholen regio Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief zoomen we in op de ontwikkeling van kwaliteitsvol kleuteronderwijs.Meerdere dataGent
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Terugkomdag Bevlogen eindigen directeurs basisonderwijs29 januari 2025Erpe-Mere
- Lerend netwerk 'Bevlogen eindigen' voor directeurs basisonderwijsTijdens dit initiatief maken we tijd om te reflecteren over hefbomen om je loopbaan af te ronden. Wat neem je nog op en wat laat je best los? Hoe bereid je je daarop voor en wat betekent dat voor jou en de school? We maken tijd om te leren afscheid nemen van je professionele loopbaan.Meerdere dataErpe-Mere
- Middenkadercongres Regio Antwerpen: Succes voor elke leerling!Tijdens dit middenkadercongres reiken we je handvaten aan om succes voor élke leerling na te streven en prikkelen we je inhoudelijk via tal van inspirerende sprekers rond effectieve aanpak binnen jouw beleid. We bieden je voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten en van en met elkaar te leren.3 mei 2024Antwerpen
- Middenkadercongres Regio LimburgSucces voor élke leerling!3 mei 2024Hasselt
- Leertraject: succesvol en duurzaam verandering begeleidenEen school is anno 2024 op zoek naar een evenwicht tussen stabiliteit en vernieuwing in haar streven om krachtig onderwijs te blijven neerzetten. Het bruist vaak van ambitie en ideeën, maar niet zelden moeten we vaststellen dat veranderingsprocessen een moeilijke start kennen, blijven aanslepen of net stilvallen waardoor medewerkers in hun gebruikelijke routines hervallen.Maar hoe kan je als schoolleider of interne procesbegeleider succesvol veranderingen initiëren op school?Hoe kan je (leren) navigeren in deze turbulente tijden en hoe transformeer je je school op een duurzame en doordachte wijze?En hoe kunnen we onze medewerkers op een motiverende wijze blijven gidsen doorheen deze veranderingsprocessen?In dit traject introduceren we je in verandermanagement en organisatiecoaching en staan we stil bij jouw persoonlijke ontwikkeling als (bege)leider van een concreet veranderproces op jouw school. We focussen op wat nodig is om een veranderingsproces aan te jagen, te faciliteren, te ondersteunen en te verankeren.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk beleidsmedewerkers SG Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief komen de beleidsmedewerkers van de scholengemeenschappen van de regio Mechelen-Brussel samen in een lerend netwerk.Te bepalenTe bepalen
- Het Forum - Tussen kunnen en willen: duurzame acties voor verhoogde interesse in de job van schooldirecteur in het basisonderwijs (8 mei 2024)Karel de Grote Hogeschool: Zowel internationaal als in Vlaanderen geven (basis)scholen aan dat het steeds moeilijker wordt om kandidaten te vinden voor de functie van schooldirecteur. Leraren twijfelen of ze de stap zouden wagen, of ze de functie van schoolleider zouden ‘kunnen’ en ‘willen’ uitvoeren. Tegelijk wordt het Vlaamse basisonderwijs geconfronteerd met een groot verloop en uitval van schooldirecteurs. Door een gebrek aan geïnteresseerden bij het verschijnen van een vacature voor schoolleider moeten schoolbesturen vaak genoegen nemen met een kandidaat van wie ze niet helemaal overtuigd zijn. Bovendien wordt de aanwerving van nieuwe schooldirecteurs eerder ad hoc en onsystematisch aangepakt. Er is nog weinig sprake van een systematisch loopbaan- en opvolgingsbeleid dat op lange termijn inzet op het ontdekken en ontwikkelen van leiderschapsambities en -potentieel bij medewerkers en het voorbereiden van leiderschapsopvolging.8 mei 2024Online
- Startende directies Rokken inspectie + werksessieTe bepalenTe bepalen
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 4: loopbaanbegeleiding: groeien in je loopbaanDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.Meerdere dataOp locatie en online
- Vorming evaluatoren - Module 1: juridisch-technisch kader van functioneren en evaluerenDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.Te bepalenTe bepalen
- Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 5: functioneren en evalueren vanuit goed werkgeverschapDeze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.Te bepalenTe bepalen
- Maandelijkse inforonde - Vrijdag 28 juni 2024Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.28 juni 2024Online
- Maandelijkse inforonde - Vrijdag 24 mei 2024Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.24 mei 2024Online
- CODI-CASS vergadering 15/05/2024Netwerkvergadering van de CASS-voorzitters en de coördinerende directeurs van de scholengemeenschappen so regio Oost-Vlaanderen15 mei 2024Gent
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: teamzorg en zelfzorg voor internaatsdirecteurs- en leidinggevendenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.Meerdere dataOp locatie
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: moeilijk te begrijpen gedrag: naar een verbindend, herstelgericht reactiebeleid deel I en II voor internaatsdirecteurs- en leidinggevendenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.Te bepalenTe bepalen
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: personeelsmateries en strategisch personeelsbeleid voor internaatsdirecteurs- en leidinggevendenProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.Te bepalenTe bepalen
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 1Driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.Te bepalenTe bepalen
- Referentiekader onderwijskwaliteit en inspectie - de rol van een schoolbestuur. Sessie 2: inleiding op inspectie en gedifferentieerd doorlichtenAls schoolbestuurder ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van je scholen. Daarom is het belangrijk dat je kennis hebt van de inhoud van het referentiekader onderwijskwaliteit en van je opdracht wanneer een school wordt doorgelicht door de inspectie.Te bepalenTe bepalen
- Referentiekader onderwijskwaliteit en inspectie - de rol van een schoolbestuur. Sessie 1: inleiding in het referentiekader onderwijskwaliteitAls schoolbestuurder ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van je scholen. Daarom is het belangrijk dat je kennis hebt van de inhoud van het referentiekader onderwijskwaliteit en van je opdracht wanneer een school wordt doorgelicht door de inspectie.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk voor ervaren directeurs (nieuwe groep) - team Oost en team WestJe bent een ervaren directeur en je hebt nood aan collegiaal overleg met andere ervaren collega's.Tijdens dit netwerk maken we in een groep van max. 16 collega's tijd om ervaringen te delen en te reflecteren over onze job. Waar lopen we soms tegenaan en wat maakt dat we dit nog steeds met zoveel enthousiasme doen?Tijdens dit netwerk engageer je je om jezelf verder te ontwikkelen. Het professioneel leren van elkaar staat centraal.Te bepalenTe bepalen
- Tweejarig traject : samen leren leiden – versterken van het gedeeld onderwijskundig leiderschapMet dit tweejarig traject bieden wij recente inhouden en deskundige procesbegeleiding aan op het vlak van gedeeld leiderschap, collectief leren en onderwijskundig leiderschap.We beklemtonen het belang van het Samen leren (op niveau van de scholengemeenschap, de school en het team en in functie van het leren van de leerlingen).Vanuit dit collectief leren zullen (leer)vragen ontstaan waarop we antwoorden willen vinden .Daarnaast zetten we ook gericht in op het leren leiden waarin de groei en verdere ontwikkeling van het leiderschap wordt versterkt. Hierbij gebruiken wij activerende leerstrategieën en reflectiemethodieken, en scheppen we kansen om kennis en vaardigheden toe te passen.Op aanvraag
- Gedeeld leiderschap? Iets voor mij? Iets voor ons? (teamgericht)Tijdens dit initiatief leer je waarom gedeeld leiderschap belangrijk is voor de school(organisatie). We gaan dieper in op welke vormen gedeeld leiderschap kan aannemen, wat de condities zijn voor de bestuurder(s) – formele leider(s), het team en de hele school/scholengemeenschap. Je maakt kennis met een raamwerk om gedeeld leiderschap in de praktijk te brengen en om hiermee het onderwijskundig leiderschap te versterken.Op aanvraag
- Directievergadering voor de directeurs van regio Oost-Vlaanderen 22 mei 202422 mei 2024Online
- VOCODI regio Oost-Vlaanderen 16 mei 202416 mei 2024Gent
- Digitaal infomoment 6 mei 20246 mei 2024Online