Van Samen leren leiden naar collectief leren

Het traject collectief leren – krachtige motor voor professionele groei is ontstaan vanuit het traject Samen leren leiden dat ter versterking van het schoolleiderschap door onze organisatie in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming in 2022 werd gelanceerd.

Het succes en de ervaringen bij het werken met schoolleiders in dit traject zette ons ertoe aan hiervan een blijvend professionaliseringsaanbod te maken. Vorig schooljaar kreeg dit traject de titel Samen leren leiden.

Collectief leren: een krachtige motor voor professionele groei

sla link op in klembord

Kopieer

Collectief leren met leidinggevenden is een krachtige motor om professioneel te groeien in het leiderschap. Bij het creëren van een professionele leercultuur in de school, krijgt het leidinggeven aan collectief leren binnen de schoolorganisatie een centrale rol.

Deze manier van leren stelt leidinggevenden in staat om PLG’s (professionele leergemeenchap) te vormen waar je met en van elkaar kunt leren door kennis en ervaringen uit te wisselen, professionele dialoog te voeren over het leren, samen te reflecteren, elkaars praktijk te leren kennen en elkaar feedback te geven.

In dit professionaliseringstraject zorgt een collectieve focus - het effectief installeren, opstarten en begeleiden van een PLG in de school van elke deelnemer - voor een gezamenlijk leerdoel. Deze gezamenlijke doelgerichtheid geeft richting aan het leren en versterkt de onderlinge relaties. Door intervisie over opvattingen, verschillen, fouten maken, aanpak ... maken we werk van een veilig leerklimaat.

Door actief aan de slag te gaan met leergemeenschappen, worden leergroepen tot netwerking en samenwerking aangezet. Hierdoor kan de teamcapaciteit opgebouwd worden. Deze capaciteitsopbouw is van belang om toekomstige (leer)uitdagingen aan te gaan.

Wat maakt collectief leren zo effectief?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling, wat leidt tot verbetering van de leiderschapspraktijk en de onderwijspraktijk en dat zorgt voor een positieve invloed op het leren van leerlingen, het team, de school en het leiderschap.
  • Het zorgt ervoor dat iedereen zich meer betrokken voelt bij hun werk en een grotere werktevredenheid ervaart.
  • Door kennis te delen en te bediscussiëren, helpen professionele leergemeenschappen de school verder te ontwikkelen.
  • Collectief leren levert een gezamenlijke ambitie en een gedeelde visie op, wat essentieel is voor de effectiviteit van een professionele leergemeenschap.
  • Daarnaast stimuleert collectief leren het professioneel zelfvertrouwen waardoor meer bereidheid ontstaat om nieuwe dingen uit te proberen en volhardend te zijn in het ondersteunen en het waarderen van elkaar.

Met het collectief leren versterken we ook het onderwijskundig leiderschap

sla link op in klembord

Kopieer

Om vanuit het collectief leren het onderwijskundig leiderschap te versterken, maken wij gebruik van het kader van Leadership for learning. Dit kader is ontstaan vanuit een wetenschappelijke onderbouwing (Hallinger, 2011) en kreeg verder vorm in een internationaal Erasmusproject.

Leadership for learning focust zich op het leren op alle niveaus binnen een schoolsysteem: het leren van leerlingen, het leren van het team, het leren van de hele school en het leren van het leiderschap. Daarnaast richt dit kader zich ook op de organisatorische voorwaarden voor het leren, de organisatie van de curriculumontwikkeling, de organisatie van het pedagogisch-didactisch handelen en de organisatie van leergemeenschappen.

Vanuit deze inzichten werken we met leiderschapspraktijken en kenmerken van effectieve schoolleiders om het onderwijskundig leiderschap te versterken (Murphy et al., 2007; Daniëls et al., 2019); OECD (2016); Lee & Nie (2013).

In het werken met dit kader kunnen we op een eenduidige en vrij eenvoudige manier taal geven aan ontwikkelingsaspecten van het onderwijskundig beleid. De elementen van dit kader worden als basis gebruikt en geven mee richting aan de acties en aan het leiden van groepen.

Schrijf je in voor het traject Collectief leren – krachtige motor voor professionele groei – Samen leren leiden.

Voor dit traject is een inspiratiegids voor het werken met professionele leergemeenschappen gemaakt.

Contact

Peter Van Iseghem
pedagogisch begeleider
      0475 36 72 09
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio