Leiding geven aan het leren en ontwikkelen van een groep is het werk van velen, niet van enkelingen. Samenwerking en afstemming op elkaar is hierbij van ontzettend groot belang.
Om het leren in een groep aan te sturen baseren wij ons op recent wetenschappelijke inzichten rond collectief leren. Om het leren als groep op te nemen, vormen we een PLG (professionele leergemeenschappen) en verwerven we ervaringen als groep en inzichten om in de eigen organisatie een PLG op te starten en die te leiden met effect!
Samen leren met leidinggevenden is een krachtige motor om professioneel te groeien in het leiderschap. Bij het creëren van een professionele leercultuur krijgt het leidinggeven van het leerproces een centrale rol.
Met deze manier van leren wordt kennis en ervaringen uitgewisseld. Hierdoor krijgt het creëren van spreektijd een cruciale rol. De professionele dialoog over het leren, over het samen reflecteren, over het leren kennen van elkaars praktijk en leren geven en ontvangen van feedback is hierbij doorslaggevend. We analyseren en oefenen de rol van gesprekscoach om deze dialoog in goede banen te leiden en om tot resultaat te komen.
In dit professionaliseringstraject zorgt een collectieve focus - het effectief installeren, opstarten en begeleiden van een PLG in de school - voor een gezamenlijk leerdoel. Voor dit traject is een inspiratiegids voor het werken met professionele leergemeenschappen gemaakt.
De klemtoon zal nu eens liggen op het samen leren, daarna op het samen leiden en evengoed op het leren leiden of op het leren samenwerken.
Het samen werken naar en aan het bereiken van een doel geeft richting aan het leren en versterkt de onderlinge relaties.
Dat komt dan weer het vertrouwen ten goede als zuurstof voor de samenwerking. Tegelijkertijd bouwen we de teamcapaciteit verder uit. Deze capaciteitsopbouw is van belang om toekomstige uitdagingen, zoals het implementeren van het nieuwe leerplan of vernieuwingen aan te gaan.
Met het Samen Leren Leiden versterken we ook het onderwijskundig leiderschap
Met Samen leren leiden in en als groep versterken we ook het onderwijskundig leiderschap. We maken gebruik van het kader en de praktijken van Leadership for learning. Dit kader is ontstaan vanuit een wetenschappelijke onderbouwing (Hallinger, 2011) en kreeg verder vorm in een internationaal Erasmusproject.
Leadership for learning focust zich op het leren op alle niveaus binnen een schoolsysteem: het leren van leerlingen, het leren van het team, het leren van de hele school en het leren van het leiderschap. Daarnaast richt dit kader zich ook op de organisatorische voorwaarden voor het leren, de organisatie van de curriculumontwikkeling, de organisatie van het pedagogisch-didactisch handelen en de organisatie van leergemeenschappen.
Vanuit deze inzichten werken we met leiderschapspraktijken en kenmerken van effectieve schoolleiders om het onderwijskundig leiderschap te versterken (Murphy et al., 2007; Daniëls et al., 2019); OECD (2016); Lee & Nie (2013).
In het werken met dit kader kunnen we op een eenduidige en vrij eenvoudige manier taal geven aan ontwikkelingsaspecten van het onderwijskundig beleid. De elementen van dit kader worden als basis gebruikt en geven mee richting aan de acties en aan het leiden van groepen.
Schrijf je in voor het traject Samen leren leiden in en als groep.