Dobbelvragen (reflecteren met jonge kinderen)

Actief aan de slag met leergesprekken: Dobbel en praat over leren!
De basis voor het aanleren van leergesprekken ligt bij de onderbouw en bestaat voornamelijk uit ‘praten over leren’ en ‘leren denken over je werk’. Voor jonge kinderen betekent dit niet, dat je vraagt: “Wat wil je nog leren?”, maar “Hoe kunnen we deze opdracht een beetje moeilijker maken?” Om je daarbij te ondersteunen, kan je de reflectiedobbelsteen inzetten.

Kinderen weten op een gegeven moment dat de dobbelsteen staat voor ‘praten over leren’ en ‘nadenken over je werk’. Wees daarom ook niet verbaasd wanneer kinderen vervolgens zelf deze vragen gaan stellen aan elkaar of aan jou.
Deze dobbelsteen bestaat uit zes verschillende vragen gelinkt aan een specifiek symbool. (Bron: Onderwijs maak je samen) Meer weten? https://onderwijsmaakjesamen.nl/jonge-kinderen-praten-leren/

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio