
- IKid2Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
- IKvk2Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht
- IVzv2Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
- IVoc4Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
Actief aan de slag met leergesprekken: Dobbel en praat over leren!
De basis voor het aanleren van leergesprekken ligt bij de onderbouw en bestaat voornamelijk uit ‘praten over leren’ en ‘leren denken over je werk’. Voor jonge kinderen betekent dit niet, dat je vraagt: “Wat wil je nog leren?”, maar “Hoe kunnen we deze opdracht een beetje moeilijker maken?” Om je daarbij te ondersteunen, kan je de reflectiedobbelsteen inzetten.
Kinderen weten op een gegeven moment dat de dobbelsteen staat voor ‘praten over leren’ en ‘nadenken over je werk’. Wees daarom ook niet verbaasd wanneer kinderen vervolgens zelf deze vragen gaan stellen aan elkaar of aan jou.
Deze dobbelsteen bestaat uit zes verschillende vragen gelinkt aan een specifiek symbool. (Bron: Onderwijs maak je samen) Meer weten? https://onderwijsmaakjesamen.nl/jonge-kinderen-praten-leren/