Compliment geven

Leerlingen mogen hun werk uitstallen (tentoonstelling). Daarna krijgen ze even de tijd om alle andere kunstwerken te bekijken. Ze leggen complimentenkaartjes bij een aantal werken van hun klasgenoten.

Om te voorkomen dat leerlingen alleen kaartjes bij de kunstwerken van hun vrienden leggen, kan je de opdracht specificeren: 

  • een compliment leggen bij een kunstwerk dat een beetje op dat van jou lijkt.
  • een compliment leggen bij een kunstwerk dat helemaal anders is dan dat van jou.
  • een compliment leggen bij het kunstwerk van iemand die je niet zo goed kent.
  • als de muziek stopt, een compliment leggen bij een werk waar nog niets ligt.

Wanneer leerlingen deze werkvorm niet gewoon zijn, zullen ze het misschien moeilijk vinden om niet te vervallen in clichés en weinigzeggende complimenten als ‘ik vind het mooi’. Je kunt hen ondersteunen door eerst een korte brainstorm te houden over wat ze allemaal kunnen zeggen. Breng hierbij enkele voorbeeldadjectieven op bord. Leerlingen die hier nood aan hebben, kunnen deze gebruiken.

Schrijf eventueel enkele beginstukken van zinnen op bord. De leerlingen moeten deze dan aanvullen:

  • Ik vind het super dat je ...
  • Jouw werk geeft me ...
  • Als ik naar jouw kunstwerk kijk, voel ik me …
  • Als ik naar jouw kunstwerk kijk, is het net alsof ...
  • Het … aan jouw werk vind ik …

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio