Een gestandaardiseerde leerlingvragenlijst die je meer inzicht verschaft in burgerschapsvorming op je school.
Het burgerschapskompas is voor elke school die een zicht wil krijgen op burgerschapsvorming in de school. Het burgerschapskompas is een digitale vragenlijst voor leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs. Onderzoek toonde aan dat attitudes en vaardigheden voor inspirerend burgerschap zich dan ontwikkelen.
Het burgerschapskompas biedt je als school feedback om je eigen werking te evalueren op schoolniveau.
Je geeft je leerlingen een stem in het kwaliteitsbeleid van je school. Leerlingen hebben een unieke kijk op het schoolgebeuren. Het burgerschapskompas is dus geen evaluatie van de leerling (hiervoor kun je inspiratie opdoen in de evaluatiebox), maar geeft feedback die bruikbaar is voor je school.
Je krijgt inspiratie om te werken aan inspirerend burgerschap. Binnen een katholieke dialoogschool willen we kinderen een oefenplaats bieden, zodat ze groeien als persoon en de wereld van morgen mee kunnen inspireren en beïnvloeden.
Het in kaart brengen van de impact van een school op burgerschapsvorming of persoonsgebonden ontwikkeling is niet eenvoudig, en daarom dreigen deze doelen uit de focus te verdwijnen. Met het burgerschapskompas willen we deze thema's ook op de kaart zetten in de kwaliteitsontwikkeling van je school. Zo krijg je een breed beeld op de kwaliteit in je school.
Het burgerschapskompas maakt gebruik van de verschillende pijlers van inspirerend burgerschap: actie ondernemen, onderzoeken, verbindend dialogeren, reflecteren. Daarnaast bevat het een aantal elementen van schoolklimaat.
Kan het burgerschapskompas ook gebruikt worden voor een school in het buitengewoon onderwijs?
Ja. Ook een school voor buitengewoon onderwijs kan het burgerschapskompas gebruiken. Het is belangrijk om hierbij het volgende te weten:
Je schrijft in voor een betekenisvolle analysegroep. Dit is een groep leerlingen waarvan je de resultaten samen wil bespreken. Je kunt dus meerdere inschrijvingen doen voor je school, of net één inschrijving over verschillende instellingsnummers. Per analysegroep zul je een analyserapport ontvangen. Voor het schooljaar 2024-2025 kun je je nog niet inschrijven. (Voor de facturatie vragen we wel een instellingsnummer).
Je krijgt voor je school een link waarmee leerlingen kunnen invullen. Deze link zal open staan tussen 1 februari en de paasvakantie. Deze link kunnen leerlingen gebruiken om de vragenlijst anoniem en digitaal in te vullen. Dit kan klassikaal of individueel afgenomen worden. De invulduur van de gehele vragenlijst schommelt tussen 20 minuten tot 40 minuten. De antwoorden worden automatisch verwerkt.
Eind juni krijg je een feedbackrapport krijg je globale resultaten die je kunt vergelijken met een referentiegroep. Je krijgt ook gedetailleerde informatie, begeleidende werkvormen en verdere ondersteuningsmogelijkheden. De resultaten voorbije schooljaren kan je doorlopen via het kwaliteitsplatform.
Het burgerschapskompas werd ontwikkeld in 2020 met externe door een divers team met onderzoekervaring en praktijkervaring: Dorien Sampermans, Julie Van Rijckegem, Graziela Dekeyser, Tom Uytterhoeven en Jerissa de Bilde.