- Leerpad: verkenning van het leerplan wiskundeWil jij duiken in het leerplan en op eigen tempo wiskunde en wiskundig denken verkennen? Schrijf je dan in voor dit individuele leerpad!Meerdere dataTe bepalen
- Wiskundedidactiek met effect in de baso-werking(Inter)nationaal onderzoek toont ons dalende resultaten voor wiskundeprestaties in Vlaanderen. Op deze netwerkdag krijg je zicht op hoe jouw collega’s uit basis en secundair inzetten op sterk wiskundeonderwijs. Vervolgens wissel je ervaringen over effectieve didactiek uit. Tot slot krijg je handvatten vanuit de leerplannen voor een plan van aanpak om het wiskundeonderwijs in jouw school te versterken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk wiskunde, terug naar de basis. Handvatten voor een sterk beleidInter)nationaal onderzoek toont ons dalende resultaten voor wiskundeprestaties in Vlaanderen. Tijdens dit initiatief krijg je zicht op hoe het met ons wiskundeonderwijs is gesteld in onze scholen. Vervolgens wissel je ervaringen over wiskundeonderwijs in jouw school uit met collega’s. Tot slot krijg je handvatten vanuit het leerplan voor een plan van aanpak om het wiskundeonderwijs in jouw school te versterken.11 december 2024Brussel
- Lerend netwerk: probleemoplossend denken in de wiskundelesHoe zorg je als leraar dat je leerlingen wiskundige problemen kunnen oplossen? Hoe leer je hen redeneren, een strategie bedenken, een oplossingsweg kiezen? Hoe leer je leerlingen wiskundige en logische redeneringen opbouwen, uitwerken en verwoorden? Hoe werk je met hen aan de doelen uit het ontwikkelthema logisch en wiskundig denken? Genoeg vragen voor een leerrijk, praktijkgericht en probleemoplossend netwerk!Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: wiskundig denken = wiskunde doen!Tijdens dit initiatief leer je wiskundige kansen ontdekken vanuit je eigen klaspraktijk. We willen het wiskundig denken, van de kleuters en leerlingen 1ste leerjaar, prikkelen door in te zetten op dagelijkse situaties. We kijken naar mogelijkheden binnen en buiten de klas om actief aan de slag te gaan met wiskundige activiteiten.Meerdere dataOp locatie
- Computationeel denken, een eindterm?!Computationeel denken is opgenomen in het leerplan Zin in Leven!, Zin in Leren! en wordt een eindterm.Wil jij weten wat computationeel denken precies is en hoe je ermeeaan de slag kan in jouw klas? Dan is deze nascholing boordevol concrete tips iets voor jou!Op aanvraag
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Meerdere dataOp locatie
- Rijke rekentaal in de kleuterklasGerichte aandacht voor een rijke rekentaal in het kleuteronderwijs betekent dubbele winst: de kleuter ontwikkelt op het vlak van wiskundig denken en verrijkt tegelijkertijd zijn taalvaardigheid.Op aanvraag
- Sleutels voor effectieve wiskundedidactiekDe reken-wiskundeprestaties in Vlaanderen blijven dalen. Effectieve didactiek kan deze tendens ombuigen en zorgen voor leerwinst bij leerlingen. Welke sleutels kan jij gebruiken om je wiskundedidactiek te versterken? Over dit vraagstuk buigen we ons in deze nascholing.Op aanvraag