Voor een goede wiskundige ontwikkeling is het noodzakelijk om de ontwikkeling van de leerlingen voortdurend in kaart te brengen en hun vorderingen op te volgen.
Als een leerling hoge cijfers heeft voor de tafels of goed kan puzzelen in de kleuterklas, zijn we gerust. Bij een slechte score maken we ons zorgen. Maar wat betekenen al die scores? En in welke mate geven ze een (juist) beeld van het wiskundeleren van leerlingen? Er is een sterke relatie tussen wiskundeleren en evalueren. Krijg inzicht in dit verband en verdiep je in:
Een sterke visie helpt je om een doordacht evaluatiebeleid (uit) te voeren.
Werk doelgericht en bepaal je focus vanuit:
Evalueer naast kennis en inzicht ook vaardigheden en attitudes. Vaardigheden en attitudes zijn sleutels voor een krachtig wiskundeonderwijs. In de evaluatiebox vind je instrumenten die je kunnen inspireren om wiskunde breed te evalueren.
Evalueer zowel product- als procesgericht. Product- of resultaatgerichte evaluatie is makkelijk grijpbaar en kan zinvolle informatie geven over bepaalde doelen zoals parate kennis of de telrij opzeggen. Daarnaast heeft de leraar, die leerprocessen van leerlingen begeleidt, ook nog andere informatie nodig. Met procesevaluatie krijgt hij/zij zicht op hoe leerlingen tot bepaalde leerprestaties komen of op hun wiskundige attitude.
Houd bij het kiezen van een evaluatie-instrument rekening met:
Toets nooit om te toetsen. Een evaluatie-instrument is ‘slechts’ een middel om gegevens te verzamelen en nooit een doel op zich.
Wees je ervan bewust dat het ‘ultieme’ evaluatie-instrument niet bestaat. Om bijvoorbeeld zicht te krijgen op de ontluikende gecijferdheid of schoolrijpheid bij kleuters, is er meer nodig dan na te gaan of de kleuter wel kan tellen. Er zijn heel wat voorspellers die zicht geven op de wiskundige vaardigheid van leerlingen. Zo blijkt onder meer begripsvorming een doorslaggevende factor.
Meten is weten en weten is observeren/ interpreteren.
Wil je in één keer gegevens verzamelen van al de leerlingen van je klas? Dan kan een klassikale toets en de analyse ervan hele waardevolle informatie geven.
Kies voor een mondelinge bevraging als je extra informatie wil over de aanpak en de werkhouding van leerlingen. Houd rekengesprekken als je te weten wil komen wat een leerling nodig heeft om verder te komen in zijn/haar ontwikkeling van wiskundig denken.
Ik bedenk hoe ik mijn wiskundige bagage kan gebruiken om een probleem op te lossen. Ik doe dit met vertrouwen en plezier. De leeruitkomst van het ontwikkelveld wiskundig denken en de leeruitkomsten van de ontwikkelthema’s zijn richtinggevend voor een sterk evaluatiebeleid voor wiskundig denken:
Leg bij een beoordeling alle verzamelde gegevens uit formatieve en summatieve evaluatie bij elkaar.
Formatieve evaluatie is gericht op leer- en ontwikkelingsprocessen van leerlingen. Informatie uit toetsen, observaties, gesprekken…helpen je om een totaalbeeld van een leerling te krijgen. De verzamelde gegevens zijn richtinggevend om volgende stappen in het onderwijsleerproces te nemen en nieuwe onderwijsarrangementen te ontwikkelen.
Summatieve evaluatie legt de focus op een eindoordeel. Wat heeft de leerling geleerd en in hoeverre komt dit overeen met vooropgestelde leerdoelen? Summatieve evaluatie helpt om beslissingen te nemen. Hou er rekening mee dat een summatieve evaluatie altijd een momentopname is en dat de resultaten gelegd moeten worden naast alle andere verzamelde gegevens. Weet dat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften recht hebben op redelijke aanpassingen. Ook tijdens toetsen!
Er is een sterke relatie tussen wiskundeangst en wiskundeprestaties. Wiskundeleren kan je positief stimuleren: