In VBS Meerlaar in Meerlaar stak het schoolteam de koppen bij elkaar om afspraken te maken rond de parate kennis van de leerlingen. Ze hadden een duidelijk doel voor ogen. "Onze leerlingen moeten weer sterke rekenaars worden." Daarvoor moeten we meer bewust inzetten op automatiseren. Zo zetten ze samen een stap in het rekenbeleid van de school. Juf Lize maakte er een helder overzicht van.
"Ze kunnen het niet meer." Zo klonk het in VBS Meerlaar. ‘Het’: dat waren de tafels, de splitsingen tot 10, vlot optellen en aftrekken tot 10. Elke leraar gaf doelgerichte instructie. Elke leraar gaf veel oefenkansen en differentieerde in de klas. Vanuit een duidelijke noodzaak gingen leraren in gesprek met elkaar.
De parate kennis, daar lag voor de leraren nog een uitdaging. Ze vertelden wat ze al deden: een gamma aan gevarieerde oefenvormen, van hoekenwerk en huiswerk, van toetsmomentjes tot oefenrijtjes, van spelvormen tot bewegingstussendoortjes. Er was al een flink pak aan mogelijkheden. Leraren waren verbaasd - ze wisten dat niet van elkaar.
Juf Floor begon te noteren. Het leerplan werd erbij gehaald. Wat moet paraat gekend zijn? Bij welke leeftijd? Waarmee oefenen we? Wanneer doen we dat samen? Hoe maken we tijd om te blijven automatiseren? Afspraken werden afgeklopt.
Juf Lize zette de afspraken in een fraai document dat in het schoolwerkplan wordt opgenomen. Elke leraar kent de afspraken. Zonder het vooraf te beseffen, zette het schoolteam een belangrijke stap in het rekenbeleid van hun school. Rekenbeleid met effect. Dat kan niet anders!
Surf naar Wiskundeonderwijs.