"Elke dag schrijf ik voor de aanvang van de lessen een getal op het bord." geeft juf Marianne ons mee. "Elke leerling bedenkt er een passende rekenoefening bij." De zelfbedachte oefeningen komen samen op het bord. Het vraagt anders denken van de leerlingen. Er is niet één uitkomst juist. Ze ontdekken dat er vele juiste antwoorden zijn. Op korte tijd heeft iedereen al even gerekend.
"Het is boeiend om de verschillen te zien." schrijft juf Marianne. Natuurlijk zijn er eenvoudige sommen bij. Sommige leerlingen kiezen voor de veilige 16+0 en 16-0. Maar 36 - 20 hebben we nog niet eens geleerd. Splitsingen, optellingen, aftrekkingen, maal- en deeltafels: ze staan allemaal op het bord. Juf Marianne is trots op wat haar leerlingen kunnen. Bij het getal van de dag werkt iedereen vanzelf op zijn/haar niveau. Eenvoudiger kan differentiëren bijna niet.
De leerlingen merken snel een foutje op van elkaar. Zo is feedback snel gegeven en wordt er snel verbeterd en geleerd!