Getal van de dag

"Elke dag schrijf ik voor de aanvang van de lessen een getal op het bord." geeft juf Marianne ons mee. "Elke leerling bedenkt er een passende rekenoefening bij." De zelfbedachte oefeningen komen samen op het bord. Het vraagt anders denken van de leerlingen. Er is niet één uitkomst juist. Ze ontdekken dat er vele juiste antwoorden zijn. Op korte tijd heeft iedereen al even gerekend.

Voor iedereen op maat

sla link op in klembord

Kopieer

"Het is boeiend om de verschillen te zien." schrijft juf Marianne. Natuurlijk zijn er eenvoudige sommen bij. Sommige leerlingen kiezen voor de veilige 16+0 en 16-0. Maar 36 - 20 hebben we nog niet eens geleerd. Splitsingen, optellingen, aftrekkingen, maal- en deeltafels: ze staan allemaal op het bord. Juf Marianne is trots op wat haar leerlingen kunnen. Bij het getal van de dag werkt iedereen vanzelf op zijn/haar niveau. Eenvoudiger kan differentiëren bijna niet.

Zelfcorrectie en feedback

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen merken snel een foutje op van elkaar. Zo is feedback snel gegeven en wordt er snel verbeterd en geleerd!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • WDlw2: Wiskundige kennis en vaardigheden efficiënt en met inzicht hanteren.
  •  WDlw6: Inzicht verwerven in de wiskundige gelijkheid van basisbewerkingen 
  •  WDrv4: Handig hoofdrekenen 

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio