Je vindt hier adviezen en documenten die je ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van werkplekleren in de studierichting Chemische procestechnieken.
Algemene informatie over stage en werkplekleren vind je op de PRO.-pagina Stage en werkplekleren.
De activiteitenlijst is een verplicht onderdeel van de stageovereenkomst en dient in de eerste plaats om afspraken te maken tussen school, leerling en stagegever. Om tot een stageactiviteitenlijst te komen zien we drie stappen zoals beschreven in de leidraad stageactiviteitenlijsten.
Dit is een inspiratiedocument opgesteld door de pedagogische begeleiding op basis waarvan scholen verder aan de slag kunnen gaan om tot een individuele activiteitenlijst te komen die bijdraagt aan de realisatie van de leerplandoelen.
Algemene informatie vind je op de PRO.-pagina Duaal leren.
In de studierichting Chemische procestechieken hanteert men een 'Stageovereenkomst Alternerende Opleiding' (SAO). De wekelijkse invulling bedraagt minimaal 28 uren. De werkplekcomponent bedraagt minimaal 14 uren (uitzonderingen mogelijk) en maximaal 19 uren per week gemiddeld op jaarbasis.
Voor de start van het duale traject wordt het individueel opleidingsplan samen met de mentor opgemaakt. Het is belangrijk dat de leerplandoelen integraal worden overgenomen in het individueel opleidingsplan.
De concretisering van de leerplandoelen kan onder meer vorm krijgen vanuit de expertise van de leraar, uitwisseling met andere leraren binnen of buiten de eigen school en wenken uit het leerplan. Bij de concretisering van de leerplandoelen is het belangrijk dat er een goede balans wordt gezocht tussen voldoende duidelijke activiteiten enerzijds en het vermijden van een te gedetailleerde opsomming anderzijds. Voor aanvang van het traject van de leerling wordt er afgesproken welke leerplandoelen en onderliggende activiteiten kunnen worden bereikt op de werkplek, op school en/of bij een externe organisatie (bv. opleidingscentrum van een sector of VDAB). Die taakverdeling maakt deel uit in het individueel opleidingsplan. Eenzelfde leerplandoel kan op meerdere plaatsen aan bod komen. Daarnaast kan er in het individueel opleidingsplan ook een planning opgenomen worden.
De opmaak van een individueel opleidingsplan is verplicht. Het individueel opleidingsplan legt de basis voor de samenwerking tussen school, werkplek en individuele leerling en is een belangrijk instrument voor zowel leerling, leraar als mentor om het hele opleidingstraject van de leerling op te volgen en bij te sturen.
Je kan vertrekken van een inspirerend sjabloon op basis van het leerplan aangereikt door de pedagogische begeleidingsdienst.