- Basisvorming bouwen aan kwaliteit op je school soAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren.Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. Je krijgt tijd en ruimte om vanuit de algemene kaders in te zoomen op jouw eigen casus.Het gehele traject bestaat uit drie sessies met - tussen sessie 2 en 3 - een brugmoment waarin je reflecteert en uitwisselt over wat je hebt toegepast.Meerdere dataOp locatie
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Netwerk Maatschappelijke vorming 2de en 3de graad secundaire onderwijs A-finaliteit. Dag 2Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 2de & 3de graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Maatschappelijke vorming 2de en 3de graad secundaire onderwijs A-finaliteit. Dag 1Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 2de & 3de graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Bootcamp effectieve feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenraden (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenradenHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Meerdere dataGent
- Bootcamp effectieve feedbackHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Meerdere dataGent
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van evalueren en rapporteren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en rapport te moderniseren. De kern van dit bootcamp heeft een try-out gekend met directies met meer dan 10 jaar onderwijservaring. Op hun advies is dit een tweedaagse geworden.Meerdere dataGent
- Kwaliteitsvol leerplangericht evalueren - effectieve feedback (aulasessie)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en effectieve feedback. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een aulasessie samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Traject op maat: 'Goede studiekeuzes maken in het secundair onderwijs'.Ben je bezorgd over de toekomst van je leerlingen? Vind je het uitdagend om hen te begeleiden bij het maken van de juiste studiekeuze? Onderwijsloopbaanbegeleiding is een complexe taak, maar met de juiste tools en inzichten kun je een groot verschil maken. In dit traject bieden we je praktische houvast om je leerlingen effectief te ondersteunen en tot een gedragen advies te komen. We baseren ons op het Gemeenschappelijk funderend leerplan en helpen je om vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te bieden. We gaan in gesprek om het traject op maat van jouw school vorm te geven. We houden rekening met de noden en groeikansen in jouw specifieke context.Op aanvraag
- Bootcamp evalueren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een bootcamp samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag