Spreekvaardigheid stimuleren en faciliteren
Alle leerlingen voldoende oefenkansen geven om hun spreekvaardigheid in te oefenen én alle leerlingen aan bod laten komen bij een evaluatie … probeer dat maar eens in je lessenreeks in te plannen! Bovendien is het niet altijd eenvoudig om een zinvolle, functionele luisteropdracht te bedenken voor het publiek (de leerlingen die naar de spreekopdrachten luisteren). Geef je hun geen zinvolle functionele opdracht? Dan staat je klas binnen de kortste keren op stelten.
Veel leraren ontdekken daarom de afgelopen jaren de tool Flip al als een fantastische oplossing om spreekopdrachten vorm te geven. De leraar maakt een opdracht aan in Flip, leerlingen dienen op het platform een filmpje in en de leraar beslist zelf of de filmpjes zichtbaar mogen zijn voor de medeleerlingen of enkel voor de leraar. In ons overzicht Inspirerende materialen voor leraren English vind je een toolfiche over Flip.
Jammer genoeg kun je Flip sinds dit schooljaar enkel nog gebruiken binnen een Microsoft Klasteam-omgeving. Wie dus met Klasteams werkt als elektronische leeromgeving kan rustig verder blijven werken met Flip.
Is er dan een alternatief voor wie niet met Klasteams werkt? Ja en nee. Padlet, een tool die de meesten onder jullie kennen om te brainstormen, biedt ook de mogelijkheid aan om filmpjes te posten. Op de plaats van een post-it op het bord te plaatsen, plaats je dan een filmpje. Het heeft niet helemaal dezelfde functionaliteit (je kunt bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk modereren als bij Flip), maar het biedt toch heel wat mogelijkheden. Wil je dit graag uittesten, dan kun je dit stappenplan delen met je leerlingen om hun te tonen hoe ze filmpjes moeten posten.