Toelatingsvoorwaarden

Hoe kan iemand als regelmatige leerling toegelaten worden tot een bepaald leerjaar?

Je vindt de toelatings- en overgangsvoorwaarden en de voorwaarden tot bekrachtiging van de studies terug in de ministeriële omzendbrief SO 64 van 25 juni 1999 “Structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs”, punten 9 en 10.

Op de PRO.-pagina schematische voorstelling vind je per afzonderlijk leerjaar een schematische voorstelling van de toelatings- en overgangsvoorwaarden. Elk schema is gestructureerd volgens hetzelfde stramien:

Elk schema, dat telkens een afzonderlijk leerjaar behandelt, is gestructureerd volgens hetzelfde stramien:

  • Kader 1: toelatingsvoorwaarden
  • Kader 2: overgangen tijdens het schooljaar
  • Kader 3: studiebekrachtiging

We hopen dat deze schema’s een nuttig hulpmiddel kunnen zijn voor de correcte inschrijving, studie(keuze)begeleiding en oriëntering van leerlingen.

We hernemen hieronder vooraf een aantal algemene beginselen.

Algemene principes

sla link op in klembord

Kopieer

Een leerling kan toegelaten worden als regelmatige leerling tot een bepaald leerjaar op basis van vooropleiding of leeftijd of op basis van een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad. Een leerling mag zich steeds op de meest gunstige toelatingsvoorwaarde beroepen.

Daarnaast gelden er voor een bepaald aantal studierichtingen bijkomende specifieke toelatingsvoorwaarden.

Bij de toelating van een leerling tot een bepaald leerjaar op basis van vooropleiding wordt steeds rekening gehouden met het oriënteringsattest (en de eventuele clausulering) behaald in het onmiddellijk lager leerjaar.

Als een leerling een leerjaar wil overzitten (al dan niet in hetzelfde structuuronderdeel), wordt er bijkomend rekening gehouden met de regels rond overzitten. (Zie PRO.-pagina Overzitten).

Indien een leerling voor eenzelfde leerjaar over meer dan één oriënteringsattest beschikt, dan mag hij zich op het meest gunstige studiebewijs beroepen voor de toegang tot een hoger leerjaar.

Toelatingsklassenraad

sla link op in klembord

Kopieer

In sommige gevallen is de toelating van een leerling tot een bepaald structuuronderdeel onderworpen aan een beslissing van de toelatingsklassenraad. De klassenraad beslist binnen een termijn bepaald door de regelgever.

De toelatingsklassenraad beslist in de regel binnen de 15 kalenderdagen na aanvang van de regelmatige lesbijwoning.

Voor leerlingen die vanuit een ander onderwijssysteem instromen, geldt een afzonderlijke regeling. De voltallige toelatingsklassenraad beslist in dat geval binnen 25 lesdagen nadat de leerling de lessen begint te volgen.

Meer informatie over de werking van de toelatingsklassenraad vind je terug op de PRO.-pagina Klassenraad so.

Maximumleeftijd

sla link op in klembord

Kopieer

Voor het gewoon secundair onderwijs geldt er een maximumleeftijd. Leerlingen kunnen in principe uiterlijk tot het einde van het schooljaar waarin ze de leeftijd van 25 jaar bereiken in het secundair onderwijs ingeschreven worden of blijven. Deze maximumleeftijd geldt niet:

  • voor de 7de leerjaren en basisverpleegkunde.
  • voor de structuuronderdelen Optiektechnieken, Orthopedietechnieken en Dentaaltechnieken in de derde graad D/A finaliteit kan het schoolbestuur afwijken van de maximumleeftijd. De afwijking wordt in dat geval opgenomen in het schoolreglement en wordt toegepast op alle leerlingen van het betrokken structuuronderdeel.

Specifieke situaties

sla link op in klembord

Kopieer

Duaal leren

sla link op in klembord

Kopieer

Om te kunnen starten in een duaal structuuronderdeel of een aanloopstructuuronderdeel moet een leerling voldaan hebben aan de voltijdse leerplicht. Dit is het geval wanneer de leerling:

  • 15 jaar oud is en de eerste twee leerjaren van het secundair onderwijs gevolgd heeft (al dan niet met vrucht beëindigd); of
  • 16 jaar oud is, indien hij/zij de eerste twee leerjaren van het secundair onderwijs niet gevolgd heeft.

De klassenraad kan een leerling die pas in de loop van het schooljaar deeltijds leerplichtig wordt evenwel reeds toelaten tot een aanloopstructuuronderdeel vanaf het begin van de schooljaar en na advies van het CLB. Een leerling die instapt in een aanloopstructuuronderdeel beschikt niet over een arbeidsdeelname.

Voor duale opleidingen en aanloopstructuuronderdelen gelden daarnaast in beginsel dezelfde toelatingsvoorwaarden als voor de niet-duale opleidingen.

In afwijking hiervan maakt de regelgever specifiek voor bepaalde duale opleidingen een flexibele instroom in de derde graad A-marktfinaliteit mogelijk. Een leerling die het 2de leerjaar van de tweede graad A-marktfinaliteit niet met vrucht beëindigd heeft maar wel één of meerdere bewijzen van beroeps- of deelkwalificaties heeft behaald, kan op basis hiervan toegelaten worden tot bepaalde duale opleidingen in het 1ste leerjaar van de derde graad A-marktfinaliteit. Dit is enkel van toepassing voor opleidingen waarbij dit uitdrukkelijk bepaald wordt. Meer informatie hierover vind je in de omzendbrief SO/2019/01 (punt 5).

De toelating van zij-instromers (leerlingen die het secundair onderwijs verlaten hebben en wensen in te stromen in een duaal structuuronderdeel of een aanloopstructuuronderdeel) is onderworpen aan een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad.

Flexibele leertrajecten (bv. graadevaluatie)

sla link op in klembord

Kopieer

Scholen hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van flexibele leertrajecten. De toepassing van een flexibel traject kan een afwijking op de vigerende regelgeving op het vlak van toelatingsvoorwaarden en studiebekrachtiging inhouden. Alle informatie daarover vind je in de mededeling "Flexibele leertrajecten in het voltijds gewoon secundair onderwijs" (MLER_142).

Cognitief sterk functionerende leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

Voor cognitief sterk functionerende leerlingen is het mogelijk om te versnellen. De toelatingsklassenraad beschikt over de mogelijkheid om leerlingen die cognitief sterk functioneren maar niet over het studiebewijs van het onderliggende leerjaar beschikken, als regelmatige leerling toe te laten tot een leerjaar naar keuze. De klassenraad is zelf bevoegd om te bepalen of een leerling cognitief sterk functionerend is.

Geschiktheidsproef

sla link op in klembord

Kopieer

De regelgeving biedt scholen de mogelijkheid om de toelating tot bepaalde studierichtingen te koppelen aan het slagen voor een geschiktheidsproef. Dit kan in de volgende structuuronderdelen:

  • In het 1ste leerjaar A en het 1ste leerjaar B, op voorwaarde dat de school in de tweede en de derde graad enkel het studiedomein kunst en creatie aanbiedt.
  • In de basisoptie kunst en creatie van het 2de leerjaar A en B.
  • In de verschillende studierichtingen van het studiedomein kunst en creatie.

De proef peilt naar de artistieke aanleg van de leerling en wordt beoordeeld door de toelatingsklassenraad. In de toelatingsklassenraad zetelen in dat geval externe deskundigen als raadgevend lid. De school bepaalt autonoom het aantal externe deskundigen. Zij mogen in geen geval gastleraar bij de school zijn.

Elke kandidaat-leerling moet de geschiktheidsproef afleggen. De regelgeving voorziet in het recht op één herkansing. De geschiktheidsproef is éénmalig en geldt voor de duur van het structuuronderdeel. Ze moet als extra toelatingsvoorwaarde worden opgenomen in het schoolreglement.

Overstap vanuit een niet-Vlaamse school

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de instroom van leerlingen die onderwijs volgden in een buitenlandse school of een school erkend door de Franstalige of Duitstalige gemeenschap of in een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers, is een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad vereist. Meer over die instap lees je op de PRO.-pagina Instap vanuit een niet-Vlaamse school.

OKAN

sla link op in klembord

Kopieer

Voor het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers gelden andere leeftijdsgrenzen en toelatingsvoorwaarden.

Leerlingen uit het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers stromen in op basis van een beslissing van de toelatingsklassenraad. Die moet daarbij steeds rekening houden met het advies van de klassenraad van het onthaaljaar. Meer over die instap lees je in de mededeling “De ex-OKAN-leerling in de vervolgschool”.

Individueel aangepast curriculum

sla link op in klembord

Kopieer

In de schema’s beschrijven we de toelatingsvoorwaarden tot het gemeenschappelijk curriculum (GC). Wat de toegang tot een individueel aangepast curriculum (IAC) betreft, gelden de volgende toelatingsvoorwaarden:

  • beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarden tot het 1ste leerjaar A of B;
  • beschikken over een IAC-verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum in een school voor gewoon onderwijs of tot het buitengewoon onderwijs.
Meer informatie daarover vind je op de PRO.-pagina's IAC-traject en Inschrijven onder ontbindende voorwaarde IAC-verslag.

Overstap vanuit het buitengewoon onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de overstap vanuit het buitengewoon onderwijs naar het gewoon onderwijs gelden de volgende toelatingsvoorwaarden:

  • Voor leerlingen uit opleidingsvorm 1, 2 of 3: een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad en indien van toepassing, beantwoorden aan eventuele bijzondere toelatingsvoorwaarden (bv. medische geschiktheidsverklaring).
  • Die regeling geldt niet voor de toelating tot het 1ste leerjaar A en B. Ook het getuigschrift van basisonderwijs, uitgereikt in het buitengewoon basisonderwijs, geeft immers van rechtswege toegang tot het 1ste leerjaar A. Leerlingen die het getuigschrift niet behaald hebben, maar uiterlijk op 31 december na de aanvang van het schooljaar de leeftijd van 12 jaar bereiken, hebben eveneens van rechtswege toegang tot het 1ste leerjaar B.
  • Voor leerlingen uit opleidingsvorm 4 gelden enkel de toelatingsvoorwaarden uit het gewoon secundair onderwijs.
Informatie over de inschrijving van een leerling met een verslag, vind je terug op de PRO.-pagina's Inschrijven onder ontbindende voorwaarde IAC-verslag en Inschrijven onder ontbindende voorwaarde OV4-verslag.

Opheffen van clausulering

sla link op in klembord

Kopieer

De toelatingsklassenraad kan een clausulering opheffen als een leerling een leerjaar dat hij met vrucht beëindigde, wil overzitten in een ander structuuronderdeel waarvoor de leerling in het lagere leerjaar werd geclausuleerd.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio