- WACHTLIJST Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgeving WACHTLIJSTTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- WACHTLIJST Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijn WACHTLIJSTWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Op aanvraag
- WACHTLIJST Kwalitatieve interactie en woordenschat WACHTLIJSTJe maakt kennis met effectieve didactiek om rijke mondelinge interactie en woordenschatonderwijs te realiseren in je klas. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je leert welke woorden er toe doen en welke interacties leiden naar een betere mondelinge taalvaardigheid.Op aanvraag
- WACHTLIJST Voorlezen en begrijpend luisteren WACHTLIJSTWil jij meehelpen aan het voorbereidend lezen van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen leert luisteren naar rijke prentenboeken als opstapje naar het latere lezen. Je krijgt tips voor effectieve didactiek om het luisterbegrip van je leerlingen te verbeteren.Op aanvraag
- WACHTLIJST Technisch lezen en effectieve didactiek WACHTLIJSTWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren technisch lezen? Welke moeilijkheden breng je aan tijdens aanvankelijk lezen, vlot en vloeiend lezen? Welke ondersteuning bied je de leerlingen aan? Hoe maak je een efficiënte technische leesles? Hoe vaak oefen en herhaal je? Hoe motiveer je de leerlingen?Op aanvraag
- WACHTLIJST Spelling en effectieve didactiek WACHTLIJSTWat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Welke spellingmoeilijkheden breng je aan? Welke strategieën zetten de leerlingen in? Hoe maak je een efficiënte spellingles? Hoe en hoe vaak oefen en herhaal je?Op aanvraag
- WACHTLIJST Nederlands - begrijpend lezen WACHTLIJSTWil jij ook betere en gemotiveerde lezers maken van je leerlingen?Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen kan begeleiden naar dieper tekstbegrip door je competenties te versterken op vlak van effectieve didactiek voor begrijpend lezen.Op aanvraag
- Meer talen, meer leren? Meertaligheid op school en meertalig functioneel leren.Dit initiatief richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt.De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat er voor velen een kloof ligt tussen de schooltaal en de thuistaal maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meertaligheid een plaats kan krijgen op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Lerend Netwerk (gevorderde) taalbeleidscoördinatoren of taalankers'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk voor gevorderden - terugkomdag Nederlands in a- en b-stroom - taalkrachtig leren lezenVolgde je vorig jaar het traject voor de eerste graad 'taalkrachtig leren lezen in de a-stroom of de b-stroom'? Dan nodigen we je graag uit op onze terugkomdag. We delen hoe we met de verworven inzichten aan de slag gingen, wat goed en wat minder goed lukte en we onderzoeken samen hoe we nog verder kunnen groeien.Meerdere dataOp locatie
- Traject Nederlands 1ste graad B-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend.Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties.Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.Meerdere dataOp locatie
- Traject Nederlands 1e graad A-stroom. Je leerlingen effectief taalkrachtig leren lezen? Jawel, het kan!Misschien herken je het wel: je leerlingen zijn moeilijk te motiveren om te lezen. En als ze het toch doen, vinden het ze het vaak lastig om de informatie te verwerken en de betekenis van de tekst te achterhalen. Als je hen vraagt om de informatie om te zetten naar een eigen geschreven of gesproken boodschap, zijn de resultaten vaak rommelig en onsamenhangend.Als leraar Nederlands begrijp je de noodzaak om leerlingen weer enthousiast en bekwaam te maken in lezen. De resultaten van toetsen en peilingen spreken voor zichzelf. Er werd inmiddels een lees- en taaloffensief gestart. Het is nodig om onze leerlingen te leren om weer beter begrijpend te lezen en effectief communiceren te stimuleren. Dat heeft immers een grote invloed op hun algemene leerprestaties.Goed nieuws! Wij geloven dat jij je leerlingen opnieuw enthousiast kan maken voor leren en lezen. In dit traject bieden we jou daarvoor de nodige inzichten, training en ondersteuning aan.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiemoment Engels Frans (VII-EnFr) zevende leerjarenIn verschillende studierichtingen binnen de domeinen Voeding en horeca, Economie en organisatie en Maatschappij en welzijn maken de moderne vreemde talen (Engels en Frans) deel uit van het specifieke gedeelte. Tijdens dit initiatief krijg je concrete lessuggesties ter inspiratie en wissel je ervaringen en eigen lesmateriaal uit met collega's.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiemoment Spaans/Italiaans/VVT 3e graad MT (D-finaliteit). Sessie 2Tijdens dit initiatief deel je materiaal en ga je inspirerend aan de slag voor Spaans/Italiaans/VVT in de derde graad Moderne Talen (D). Een korte input koppelt de inhoud aan de specifieke leerplannen en laat je kennismaken met nieuwe tools of inhouden. Nadien deel je eigen praktijk met die van de collega's. Zo kan je met nieuw materiaal en geïnspireerd door anderen enthousiast aan de slag in je eigen school.Meerdere dataOp locatie
- Start to taalbeleidTijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven meertaligheid ... We wisselen uit over hoe je dit schoolbreed en planmatig kan aanpakken. Na het volgen van deze vorming kun je aansluiten bij het netwerk voor taalbeleidscoördinatoren dat al bestaat.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiemoment Spaans/Italiaans/VVT 3e graad MT (D-finaliteit). Sessie 1Tijdens dit initiatief deel je materiaal en ga je inspirerend aan de slag voor Spaans/Italiaans/VVT in de derde graad Moderne Talen (D). Een korte input koppelt de inhoud aan de specifieke leerplannen en laat je kennismaken met nieuwe tools of inhouden. Nadien deel je eigen praktijk met die van de collega's. Zo kan je met nieuw materiaal en geïnspireerd door anderen enthousiast aan de slag in je eigen school.Meerdere dataOp locatie
- Sterk A-team Nederlands: taalvaardigheid versterken van leerlingen in 2de en 3de graad A-finaliteit - TerugkomdagTijdens dit initiatief versterk je je didactische aanpak voor het vak Nederlands in de tweede en derde graad A-finaliteit.Leerlingen in de A-finaliteit hebben vaak moeite met functionele taalvaardigheid: duidelijk formuleren, gericht lezen en vlot schrijven zijn niet vanzelfsprekend, terwijl net die vaardigheden cruciaal zijn voor hun verdere opleiding, stage en werkveld.Tijdens dit initiatief maak je kennis met evidence-informed strategieën die aantoonbaar werken in het versterken van taalvaardigheid bij deze doelgroep. Je ontdekt hoe je als leraar Nederlands via haalbare, praktijkgerichte werkvormen focust op functioneel lezen, schrijven, spreken en luisteren.Je krijgt handvatten om taaldoelen betekenisvol te koppelen aan realistische contexten, leert differentiëren in taalondersteuning én bouwt mee aan een krachtig A-team waarin vakdidactiek en leerlinggerichtheid hand in hand gaan.Kortom: een nascholing die wetenschap en praktijk verbindt – helemaal op maat van de leraar Nederlands of PAV in de A-finaliteit.26 maart 2026Mechelen
- Sterk A-team Nederlands: taalvaardigheid versterken van leerlingen in 2de en 3de graad A-finaliteitTijdens dit initiatief versterk je je didactische aanpak voor het vak Nederlands in de tweede en derde graad A-finaliteit.Leerlingen in de A-finaliteit hebben vaak moeite met functionele taalvaardigheid: duidelijk formuleren, gericht lezen en vlot schrijven zijn niet vanzelfsprekend, terwijl net die vaardigheden cruciaal zijn voor hun verdere opleiding, stage en werkveld.Tijdens dit initiatief maak je kennis met evidence-informed strategieën die aantoonbaar werken in het versterken van taalvaardigheid bij deze doelgroep. Je ontdekt hoe je als leraar Nederlands via haalbare, praktijkgerichte werkvormen focust op functioneel lezen, schrijven, spreken en luisteren.Je krijgt handvatten om taaldoelen betekenisvol te koppelen aan realistische contexten, leert differentiëren in taalondersteuning én bouwt mee aan een krachtig A-team waarin vakdidactiek en leerlinggerichtheid hand in hand gaan.Kortom: een nascholing die wetenschap en praktijk verbindt – helemaal op maat van de leraar Nederlands of PAV in de A-finaliteit.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: kwalitatieve interactie en woordenschatJe oefent om via effectieve didactiek aan rijke mondelinge interactie en sterk woordenschatonderwijs te werken. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je zoekt welke woorden je selecteert bij je BC/ een prentenboek... en bedenkt manieren om de woordenschat in te oefenen en betekenisvol aan bod te laten komen. We werken samen een aantal onderwijsarrangementen uit, je probeert ze uit in de klas en deelt je ervaringen met de groep. We focussen hier op uitwisselen, reflecteren en uitwerken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgevingMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: vlot en vloeiend lezen: aanpak in de klasMerk je dat (sommige) leerlingen minder vlot lezen? Wat werkt effectief om mijn leerlingen vlotter te leren lezen? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas. Het netwerk sluit aan op de nascholing.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: een blik op aanvankelijk lezen!Het begin van het 1ste leerjaar is uniek. Wat werkt effectief om je leerlingen vanaf de start van het 1ste leerjaar vlotter te leren lezen? Wat is een goede leesinstructie? Met de aangereikte didactische handvatten ga je aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Zitdag talenbeleid baoTijdens de 'Zitdag talenbeleid bao' kan je vragen stellen rond het talenbeleid van jullie school. Je krijgt feedback en tips voor het uitschrijven van een kwaliteitsvol talenbeleidsplan.Meerdere dataHasselt
- Word jij ook leesambassadeur?Tijdens dit initiatief werken we vooral vanuit de sleutel 'Leesmotivatie', uit het 'Vlor rapport' dat ons tot beter begrijpend lezen wil aanzetten. 'Iedereen Leest' en hun motiverende input ondersteunt ons hier in. Leren van elkaar en praktijktips uitwisselen mét elkaar maakt ook telkens deel uit van deze inspirerende sessies. Je neemt met veel plezier deel en gaat met nog meer goesting en met allerlei ideeën weer naar jouw school.Meerdere dataGent
- Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijnWil je mee zorgen voor een sterke leesstart voor je kleuters? Ontdek hoe je van je klas/ school een uitdagende, geletterde omgeving kan maken en hoe je kleuters kan motiveren om gericht te luisteren. Je krijgt onderbouwde tips om effectieve didactiek voor beginnende geletterdheid systematisch en doordacht toe te passen in de kleuterschool.Op aanvraag
- Kwalitatieve interactie en woordenschatJe maakt kennis met effectieve didactiek om rijke mondelinge interactie en woordenschatonderwijs te realiseren in je klas. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je leert welke woorden er toe doen en welke interacties leiden naar een betere mondelinge taalvaardigheid.Op aanvraag
- Voorlezen en begrijpend luisterenWil jij meehelpen aan het voorbereidend lezen van je leerlingen? Ontdek hoe je van je school een motiverende leesomgeving kan maken en hoe je je leerlingen leert luisteren naar rijke prentenboeken als opstapje naar het latere lezen. Je krijgt tips voor effectieve didactiek om het luisterbegrip van je leerlingen te verbeteren.Op aanvraag
30 van 34