- SO Taalbeleid: Lezen in alle vakken - focus omgaan met teksten in niet-taalvakkenOok in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten. Dat kan gaan om tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan. Tijdens deze netwerkdag verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan en zo de leerprestaties van je leerlingen kan verhogen. Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is deze netwerkdag misschien wel iets voor jou.28 november 2024Antwerpen
- Leerpad start tot taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als voor leraren zaak- en praktijkvakken in secundair onderwijs die willen inzetten op taalrijker lesgeven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Of je nu een doorgewinterde leraar bent die op zoek is naar nieuwe ideeën rond taalrijk lesgeven of een taalbeleidscoördinator die de school hierin een stap verder wil brengen, dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt.Te bepalenTe bepalen
- Start to taalbeleidTijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven meertaligheid ... We wisselen uit over hoe je dit schoolbreed en planmatig kan aanpakken. Na het volgen van deze vorming kun je aansluiten bij het netwerk voor taalbeleidscoördinatoren dat al bestaat.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk. Meertaligheid op school: meer talen, meer leren? Secundair onderwijsDe talige verschillen tussen leerlingen maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meer talen kunnen ingezet worden op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.Meerdere dataMechelen
- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 27/11/2024Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.27 november 2024Berlare
- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 18/02/2025Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.18 februari 2025Berlare
- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 01/10/2024Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.1 oktober 2024Berlare
- Directiecafé - BasisonderwijsPlannen, plannen, plannen!Tijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende soorten planningsdocumenten die je op korte en lange termijn kan gebruiken.Meerdere dataErpe-Mere
- Consult: zitdag talenbeleid bao LimburgTijdens de 'Zitdag talenbeleid' kan je bij ons terecht voor vragen rond het talenbeleid van jullie school. We geven je tips voor het uitschrijven van een kwaliteitsvol talenbeleidsplan.Meerdere dataHasselt
- Lerend netwerk 'Aan de slag met Koala in de derde kleuterklas' - terugkomsessiesTijdens dit netwerk gaan we aan de slag met de 4 bouwstenen: rijke mondelinge interactie, woordenschat, interactief voorlezen en voorbereidend lezen en schrijven. Je krijgt een zicht op het belang van een krachtige taalleeromgeving. Eveneens krijg je handvatten om een taaltraject op te zetten voor alle leerlingen van je klas.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk TalenbeleidTijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven meertaligheid ... We wisselen uit over hoe je dit schoolbreed en planmatig kan aanpakken en implementeren, hoe je collega's coachend kan begeleiden naar taalrijker lesgeven.Te bepalenTe bepalen
- Webinar - GenZ en taal: Taal waaiert door alle lessenMoeten we met lede ogen aanzien hoe de woordenschat van onze leerlingen verarmt en hun leesniveau en motivatie zienderogen daalt of kunnen we hier als vak-of praktijkleraar wat mee? Waar komen die verschillen toch vandaan en hoe gaan we ermee om? Hoe kunnen we onze leerlingen nog tot leren verleiden? In onze dagelijkse klaspraktijk merken we dat er een nieuwe lichting leerlingen voor ons zit: ‘Generatie Z’. Ze verschilt op een aantal punten van de vorige generaties in onze klassen, zeker wat het taalgebruik betreft. Niet voor taalgevoelige zielen.Te bepalenTe bepalen